Inlägg från: Påven Johanna |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna

Någon mer som är gravid och har hiv?

Anonym (suck) skrev 2015-09-25 21:39:31 följande:

Hur kan nån vara självisk att skaffa barn när man är HIV-pos??

Kan viruset överföras till barnet?

Man vet att barnet kan bli infekterat under graviditeten trots att moderkakan är en väldigt bra barriär för virus och annat som kan skada barnet. Hur viruset överförs vet man inte exakt. Risken är större vid förlossningen. Vad som händer vet man inte heller säkert, men man tror att barnet kan svälja eller få fostervatten eller blod i ögonen. Eftersom förlossningen innebär en stor risk för överföring gör man helst planerat kejsarsnitt. Amning innebär också en hög risk för överföring av virus, minst 10%. Innan det fanns mediciner var risken viruset skulle överföras från mamman till barnet 25-30 procent. Med dagens mediciner är risken närmast 0 procent. Det förutsätter att modern inte ammar sitt barn. Risken att virus skall överföras till barnet är alltså mycket liten om kvinnan tar hivmediciner under graviditeten och förlossningen. Dessutom ges medicin till barnet. Om förlossningen sker med kejsarsnitt och kvinnan inte ammar sitt barn är risken så liten att de flesta hivpositiva kvinnorna som vill ha barn väljer att försöka få det.

• Påven Johanna

Dumhet överförs och nedärvs ständigt. Förmodligen inte minst av Anonym (suck) och henoms partner.

• Påven Johanna
    Fröken Citron skrev 2015-09-26 15:45:25 följande:

Förlåt om det här låter extremt okänsligt, men hur känns det att inte komma få se barnet växa upp? Det måste ju ändå vara något du tänker en del på tänker jag. Jag vet ju de som har haft obotlig cancer och småbarn, det är väldigt känslosamt för alla inblandade och det här måste nästan vara värre tänker jag eftersom HIV är så tabu belagt.

Jag antar att du fick veta att du hade HIV i samband med att du blev gravid. Är du rädd att barnet ska få det också? Hur har du blivit bemött av vårdpersonalen?

Men alltså, den förväntade livslängden för HIV-positiva under behandling i Sverige idag är ju i princip densamma som för oss som inte är smittade. Så om ts inte går framför en buss, drabbas av någon annan sjukdom eller olycka (som ju kan drabba dig och mig och alla andra också) så kommer hon förstås att få se sina ungar växa upp.

Jag hade ingen aning om att det är så uselt ställt med människors kunskaper om detta. 
  • Påven Johanna
    Fröken Citron skrev 2015-09-26 16:08:05 följande:
    HIV dör man av, visst finns det bromsmediciner, men som jag har förstått det så ger det kanske tio år till.
    Nej, man dör inte av HIV. Man dör av AIDS, eller rättare så dör man av att så många vita blodkroppar förstörts (av HIV-infektionen) så att immunförsvaret inte längre kan reagera tillräckligt på de små och stora infektioner som vi hela tiden utsätts för. När man säger att någon dör av aids så betyder det att personen dör av någon följdsjukdom. Nu för tiden - i västvärlden - så får inte människor aids längre och dör därför inte heller av följdsjukdomar eftersom de inte uppstår. 

• Påven Johanna
    Anonym (propaganda?) skrev 2015-09-26 20:22:55 följande:

Förövrigt är det en myt att HIV inte skulle vara ett problem i Sverige idag. Antalet smittade ökar hela tiden och det tack vare den inställning som TS och några till i tråden har.

Vi hade kunnat utrota HIV i västvärlden, om vi hade velat. Men så länge folk har den där låt gå-attityden så är det omöjligt och fler och fler smittas.

www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/statistik-och-undersokningar/sjukdomsstatistik/hivinfektion/
  • Påven Johanna
    Anonym (!!!!!) skrev 2015-09-27 08:11:00 följande:
    Hur fan kan du utsätta andra människor för denna skräcksjukdom genom att ha oskyddat sex?! Den mannen är korkad enligt mig. Det finns en lag som säger att man måste berätta om smittan för sin sexpartner. Varför tror du att det är så? Lägg ner snacket om att det inte går att smitta. Du HAR sjukdomen! Sluta lev i förnekelse!
    Och så dyker förstås ett sådant här praktarsle upp som inte förmår att ta till sig kunskap och/eller information alls. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Hiv är hemsk sjukdom.) skrev 2015-09-27 20:07:42 följande:

Tycker dock det är underligt att många i tråden börjat se hiv som om det vore någon slags förkylning som går över typ.

Att ha hiv är väldigt allvarligt och man ska skydda sig på alla plan man kan.

Hemskt att du ts har blivit drabbad av detta hemska som gjorde allt det rätta för att skydda dig och att träffa på en man som var hiv smittad själv, maximal otur

Det är väl ingen som gör? Det enda vi talar om här är att om man ändå och trots allt blivit smittad och bor i Sverige (eller motsvarande land) och sköter sin medicinering så kan så låga virusnivåer uppnås att viruset försatts ur spel och vare sig kan smitta längre eller förstöra så mycket för den redan smittade att denne riskerar att insjukna i aids. 

Självfallet bör man skydda sig vid sexuella kontakter (av flera skäl), men är oturen ändå framme så är HIV inte längre en dödsdom utan smittade kan precis som alla andra uppnå förväntad livslängd och därtill skaffa barn utan att riskera att vara smittsam. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Hiv är hemsk sjukdom.) skrev 2015-09-27 20:57:03 följande:
    Tur att det inte längre är en dödsdom i Sverige, men trots det är det en allvarlig sjukdom/infektion som drabbar kroppen och värst av allt är att det smittar andra så som tex ts själv blivit smittad, sjukdomen begränsar enormt vad gäller mycket. Ingen vill väl bära på denna obotliga sjukdom och vara tvungen att knapra medicin livet ut.

Jag är glad att ts mår bra och har en fin familj.
    En allvarlig sjukdom som drabbar kroppen? Ingen vill väl bära på denna obotliga sjukdom och vara tvungen att knapra medicin livet ut? 

Ja, de flesta kroppsliga sjukdomar drabbar förstås kroppen. Jag begriper inte vad du vill säga med det, det är ju en självklar sak i sammanhanget.

Känner du många människor som har andra obotliga sjukdomar som de gärna och gladeligen önskar bära på? De allra flesta, förmodligen alla, önskar väl att man ska få vara frisk men om så inte är fallet så är det ju tacksamt att den sjukdom man drabbats av är behandlingsbar på det sätt som HIV är - det vill säga att den drabbade kan leva ett fullgott liv utan symptom under lika lång tid som du och jag och andra osmittade kan förväntas leva. 

Begränsar enormt vad gäller mycket? Berätta gärna vad det skulle vara då. Jag och andra i den här tråden talar ju om för dig att det ligger till på precis motsatt sätt. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Seriöst?) skrev 2015-09-28 14:00:13 följande:
    Vet du ts, att påminna om att HIV fortfarande är en allvarlig och eventuellt även livshotande sjukdom är inte samma sak än att vara trångsynt.
    Jag tillhör en generation som varit med om fenomenet HIV - AIDS från första början. Jag har missat två mycket nära kompisar till mig i den sjukdomen och tro mig, det var långt ifrån att vara en rolig upplevelse.

Det är bra hur mycket forskningen och medikationen har utvecklats nuförtiden, ändå får jag en känsla, när jag läser era inlägg här, som om ni verkligen diskuterar om någon slags förkylning. 
    Med tanke på era partners. Har de drabbats av samma diagnos nu?
    När det gäller den här Noaks Ark hemsidan är jag däremot mycket tveksamt inställd pga av innehållet som de publicerar, men det är enbart min personliga uppfattning.
    Undvika gärna att kalla andra för trångsynta, bara för de har någon annan syn på saken. Tack.
    Men hur menar du att ts och HIV-bloggerskans partners skulle kunna drabbas av samma diagnos när ts och HIV-bloggerskan inte längre har några påvisbara nivåer av virus?

Förstår du inte det orimliga i att ha en annan syn på den saken? Det går inte att ha en annan syn på saken. Är de inte smittsamma så är de inte smittsamma. 
Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?