• Anonym (Orolig)

Vad räknas som kidnappning?

Bakgrund :

Gemensam vårdnad tyvärr.

Pappan har varit delaktig sporadiskt.

(leka pappa till sin nyas barn är roligare)

Har innan inte träffat barnet på 3 månader, barnet fick sova en natt förrförra veckan.

Pappan ville ha varanann och köra på som inget hänt.

Jag ville ta det lugnt och ha en mjukstart för barnets skull som är två år.

Skickade sms om mjukstart och och pappan säger sig ej ha fått det.. (trots leveransrapport)

Nu hämtade pappan barnet på dagis och jag fick reda på det via mail..

Han vägrar lämna barnet tillbaka för barnet är ju redan hämtad... Lämning sker på söndag.

Vad fan gör jag?? Polisanmälan??

Advokat och familjerätten är kontaktade via telefonsvarare.

• Svar på tråden Vad räknas som kidnappning?
  • Anonym (dåligpappa)

Tror du bör ringa någon istället, klart du kan se de som en kidnappning då du inte va medveten om att han skulle hämta, inte informerad fören han hämtat.
    Men sen va du okej med varannan vecka och har delad vårdnad, Dock ser jag inte hans kommunikation skills. Om han vill ha barnet varannan vecka bör man ju han en stadig kontakt tycker man. Så på sätt förtjänar han inte att ha delat vårdnad

• Kjell2

Finns fastställt umgängesschema? Om inte så är handlingsmöjliheterna begränsade.

Soc kan göra en snabbinsatts om det finns risk att barnet far rejält illa.

• Birgitta02

Det är barnets bästa det handlar om! Varför röra upp himmel och jord? Ta det lugnt, prata med ditt barn i telefon och hör hur h*n mår. Mår barnet fint så är det ju jättebra. Ok, nu blev det ingen riktig mjukstart, men verkar det som om barnet mår fint så låt det vara. Prestige och rigid inställning hör inte hemma här.

• MacLeeland

Det kan på sin höjd räknas som egenmäktighet med barn, men då ska barnet tagits med till en plats som för den är okänd.

• Anonym (Orolig)

1. Nej, vi har inget fastställt schema.

Ska mötas i TR i oktober.

Pappan tror trots han varit borta till och från att han kan köra på som vanligt...

2. Barnet är två år och ej speciellt talbar.

Skulle aldrig få prata med barnet heller..

3. Jag sa aldrig ja till fredag-sönd. Utan att jag ville fundera och att vi får höras av.. Jag skickade sms igår och skrev lördag-söndag går bra, fick aldrig svar och trodde då inte det skulle bli något umgänge alls och sen plötsligt fick jag mail att exet hämtat på dagis!

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2015-09-25 15:21:06 följande:

Pappan tror trots han varit borta till och från att han kan köra på som vanligt...

3. Jag sa aldrig ja till fredag-sönd. Utan att jag ville fundera och att vi får höras av.. Jag skickade sms igår och skrev lördag-söndag går bra, fick aldrig svar och trodde då inte det skulle bli något umgänge alls och sen plötsligt fick jag mail att exet hämtat på dagis!

Tråkig situation men väldigt lite du kan göra nu. Då ni båda har vårdnaden har ingen direkt mer rätt än den andre.

Vad ni behöver är ett fastställt umgängesschema via familjerätten eller domstol.
  • Anonym (Soc.)

Ingen kan göra nåt idag (om inte barnet far illa) men du bör kontakta socialtjänsten för att få händelsen dokumenterad. Givetvis är det dåligt för ett barn att ha en oförutsägbar tillvaro som det blir i ett sånt här läge. Dylika handlingar kommet att ligga pappa till last i en tvist. Men det gäller att det dokumenteras som sagt.

• Påven Johanna
    Anonym (Orolig) skrev 2015-09-25 15:21:06 följande:

Jag fattar inte hur du kunde säga ja till att lördag till söndag skulle gå bra? Menar du att det är en mjukstart för en tvååring som inte träffat sin pappa på tre månader att plötsligt sova över en natt hos honom? Varför sa du ja till det förra veckan? Det är inte, i mitt tycke, klokt. 
  • Anonym (Hmmm)

Ledsen men ni gemensam vårdnad o få är det ej kidnappning , min dotters pappa skulle ha dottern över helgen men vägra lämna henne tillbaka jag ringde polisen men fick till svar att dem inte kunde göra nått pga att vi hade då gemensam vårdnad.

Svar på tråden Vad räknas som kidnappning?