Då gör du det väldigt bra som studerar nu ???? Jag har också studerat med småbarn (det tog tid innan jag fick min examen ????). Det du berättar är också något jag funderar mycket på. Sonen är intelligent, men får lägga ner så mycket energi på på dels koncentrationen och dessutom har han problem med motoriken. Det gör att energin tex vid matematik går åt till att skriva och då slarvar han ner svaren. Man funderar vilken potential han har om det inte vore för koncentrationen. Samtidigt har jag någon slags rädsla för medicinering. Jag tänker på biverkningar jag googlat fram mest aptitlöshet, men även depressioner och och typ personlighetsförändringar. Ja, ni hör ju att jag förmodligen har alldeles för lite kunskap.
Anonym (hadebehövts) skrev 2015-09-25 09:01:50 följande:
Jag har ADD och är närmare 30 i dagsläget.
Kan med all säkerhet säga att jag hade behövt nånting i tonåren för min fokus var på allt annat än skolan. Jag klarade betygen absolut men att gå runt med vetskapen idag att jag hade kunnat gjort så mycket mer med mitt liv om jag bara fått hjälp med koncentrationen tidigare. Jag var alltid trött, skolkade för jag ansåg att jag ändå inte fick ut nåt av att gå dit, lärde mig NADA i skolan utan läste själv hemma eller på biblioteket (tiden före google och bredband i hemmen).
Idag får jag concerta (methylfenidat samma som ritalin fast långtidsverkande) 36mg med tillskott av 18mg till lunch och har även 10mg ritalin vid extrabehov på eftermiddagen. Aptiten tar stryk ja! Men det går över, nån vecka så har man vant sig vid dosen så man kan äta igen.
Jag går på universitet och har 3barn så jag behöver all hjälp jag kan få att orka fokusera ;)