• Tahrimon

Hur kan jag låna? Hjälp

Jag flyttade till Sverige för 6 månader sen efter att ha fått jobb här. Nu vill jag ta ett lån för att köpa bil, men eftersom UC inte har uppgifter om mig vill bankerna inte ge mig ett lån. Min egen bank sa att det kommer ta 2 år innan jag får ett lån. Jag provade även med Lendo och där fick jag inte heller svar från någon bank.
    Jag har goda inkomster och fast jobb. Jag kunde spara ihop till bilen själv under 1 år men jag vill ha bilen innan vintern och jag vill inte köpa en bil för 20.000. 
    Det finns ingen bra bilaffär, men det finns bättre och sämre och dom billigare brukar vara dom sämre. Jag har tänkt på BlueStep ("när banken säger nej") men de jag känner avråder mig från detta. En annan bank jag var till sa även att dom ogärna ger ut lån med borgensmän.

Så min fråga här är:

- Finns det banker som inte har krav att man bott i Sverige en längre tid? 
    - Finns det något sätt att komma undan denna regel? 

• Svar på tråden Hur kan jag låna? Hjälp
  • Birgitta02

Är väl inget fel på Bluestep. De har lite högre ränta bara. Klarar du av det så är det väl inget problem. Men du får ställa bilen som säkerhet. Borgensman används mycket sällan numera. Men kan du få med en medlåntagare så är chanserna godare.

• Steven01

Dom flesta bilhandlare erbjuder finansiering och ofta till bra ränta, tex volvo har 4% vilket är rimligt.

• Testalite

Mitt råd är köp en billig bil över vintern. Går att hitta bilar för under 5000kr som är skattade och besiktigade i 1-12 månader. Kör med skitet tills den rasar.
    Alt laga om små fel uppstår. Kommer garanterat bli billigare än att låna till en fin bil.

• nalle gbg
    Testalite skrev 2015-09-25 10:04:32 följande:

Mitt råd är köp en billig bil över vintern. Går att hitta bilar för under 5000kr som är skattade och besiktigade i 1-12 månader. Kör med skitet tills den rasar.
    Alt laga om små fel uppstår. Kommer garanterat bli billigare än att låna till en fin bil.

Det mesta är skräp för dom pengarna, visst kan det gå att "fynda" nån gång emellanåt men dom bilarna blir inte liggande särskilt länge på Blocket.
    Det finns ju en anledning till dom är så billiga, brukar vara mängder av både små och större fel på dom och är man inte själv intresserad av stå ute och laga fel på bilen stup i ett är det ganska stort vågspel att köpa en sådan bil.
  • Starka
    nalle gbg skrev 2015-09-25 11:13:39 följande:

Det mesta är skräp för dom pengarna, visst kan det gå att "fynda" nån gång emellanåt men dom bilarna blir inte liggande särskilt länge på Blocket.

Det finns ju en anledning till dom är så billiga, brukar vara mängder av både små och större fel på dom och är man inte själv intresserad av stå ute och laga fel på bilen stup i ett är det ganska stort vågspel att köpa en sådan bil.

fast de där är ju faktiskt ganska mycket bullshit, läser du på lite så kan du välja en billig bil som inte har mycket problem. Sen är det ju också oftast så att äldre bil= billigare att laga

Har själv haft en del super billiga bra bilar första va en golf 83a för 2500kr gick klockrent i tre år tills jag sålde den. Har nu en Volvo 850 98 dom jag har haft i 7 år det enda som har behövts lagas är vanligt slitage bromsar osv

Så visst kan du hitta en billig bra bil som säkert håller hur bra som helst tills du kan ta ett lån. Dom är inte snygga eller flashiga men tar dig från a till b
  • nalle gbg
    Starka skrev 2015-09-25 12:03:04 följande:
    fast de där är ju faktiskt ganska mycket bullshit, läser du på lite så kan du välja en billig bil som inte har mycket problem. Sen är det ju också oftast så att äldre bil= billigare att laga
    Ingen bullshit. Talar av egen erfarenhet. Kör med fördel äldre bilar och gör även vissa reparationer själv. Men att råda någon annan till att köpa en 5000 kr bil med visionen att det är en bra affär...nej, det gör jag inte. Det kan det vara om man har mycket tur. Men en äldre bil kan kosta 2000-2500 kr att skatta. 500 kr att besiktiga. Att nån sen släpper en sådan bil för 5000 kr...det händer säkert ja. Men räkna med att det ganska snart kan komma och förmodligen också kommer kostnader.

Däcken kanske är besiktigade med en hårsmån...men i övrigt "slut" och trafikfarliga. Kanske både sommar- och vinterdäck.
    Helt plötsligt tänds en AIR-BAG lampa eller KROCKKUDDE-lampa på instrumentpanelen då gammal elektronik ger upp. Då lär den inte gå igenom någon mer besiktning om man inte kostar på flera tusentals kronor i reparationer. Många är dom bilarna i 10-15000 kr nivån som gått skrotdöden till mötes bara för att det är för dyrt att laga dessa fel och ägarna inte vill/kan lägga dom pengarna på bilen.

Så det räcker tyvärr inte bara med att läsa på, tänk om det vore så enkelt. Det eftersatta underhållet, slarvandet och tiden tär på bilarna, det går inte att komma ifrån.
  • Testalite
    nalle gbg skrev 2015-09-25 12:37:16 följande:
    Ingen bullshit. Talar av egen erfarenhet. Kör med fördel äldre bilar och gör även vissa reparationer själv. Men att råda någon annan till att köpa en 5000 kr bil med visionen att det är en bra affär...nej, det gör jag inte. Det kan det vara om man har mycket tur. Men en äldre bil kan kosta 2000-2500 kr att skatta. 500 kr att besiktiga. Att nån sen släpper en sådan bil för 5000 kr...det händer säkert ja. Men räkna med att det ganska snart kan komma och förmodligen också kommer kostnader.

Däcken kanske är besiktigade med en hårsmån...men i övrigt "slut" och trafikfarliga. Kanske både sommar- och vinterdäck.
    Helt plötsligt tänds en AIR-BAG lampa eller KROCKKUDDE-lampa på instrumentpanelen då gammal elektronik ger upp. Då lär den inte gå igenom någon mer besiktning om man inte kostar på flera tusentals kronor i reparationer. Många är dom bilarna i 10-15000 kr nivån som gått skrotdöden till mötes bara för att det är för dyrt att laga dessa fel och ägarna inte vill/kan lägga dom pengarna på bilen.

Så det räcker tyvärr inte bara med att läsa på, tänk om det vore så enkelt. Det eftersatta underhållet, slarvandet och tiden tär på bilarna, det går inte att komma ifrån.
    Mitt råd baseras på att TS verkar vilja ta lån utan att vara kreditvärdig. Då kan en billig bil och sen spara till en bättre vara mycket billigare än att ta en 250,000:- bil på kredit.

Svar på tråden Hur kan jag låna? Hjälp