Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Vän med sitt syskon?

Jag har en 8 år yngre bror och bodde inackorderad under gymnasiet, så i min minnesbank är han fortfarande 12 år. Sedan har mina föräldrar inte prioriterat att fira våra eller sina födelsedagar sedan vi blev äldre, så egentligen har det bara varit jul kvar och nu åker min bror på träningsläger då som regel. Så den gången vi ses är när yngsta barnet fyller år, kanske en gång i januari då han missar fira den äldsta efter jul. I somras lånade vi hans lägenhet och gick på Liseberg, så då sågs vi några timmar. Han var så trött att han mest satt och sov på Liseberg dock ...

Så jag tror en del i det hela är att föräldrarna väljer att ha familjemiddagar då och då och att man kanske fortsätter fira varandras födelsedagar i familjen.

I sambons familj ses vi mycket oftare då vi firar (bonus-) och kusinerna. De är 12  stycken, så det blir några gånger plus jul, kanske påsk, ibland vid svärföräldrarnas födelsedagar, mors/fars dag, delar av vecka 30 i sommarhuset plus några spontana middagar där emellan när de som bor lite längre bort hälsar på över helgen. Sedan ses ju inte alla 6 syskonen med familjer alla gånger utan ibland är det bara de som är närmast eller dem det passar just den födelsedagen. Så den familjesammanhållningen kan jag sakna med min bror, men å andra sidan är mina föräldrar ute på torgmarknader stor del av året, så de har ett späckat schema ändå.

Svar på tråden Vän med sitt syskon?