• Junilängtan

Gravid efter IVF hösten 15

Sälma Riit skrev 2016-02-05 09:36:06 följande:

Jag tycker inte att vi ska ha ett system där man uppmuntras att vara hemmafru eftersom det gör att kvinnan blir beroende av mannen, får svårt att klara sig vid en skilsmässa och blir utfattig om han dör när det är dags att leva på pensionen. Självklart så vill jag inte förbjuda någon att ändå vara det men då måste man fundera på vad man gör med pension och om man vill lämna mannen.

Jag är glad över att jag bor i ett land för de flesta kvinnor jobbar. Det innebär att kvinnor är mer självständiga och att barnen får bättre kontakt med båda sina föräldrar.

Systemet bör absolut göras om, det håller jag med om. Föräldraförsäkringen bör bli mer anpassad efter att folk är företagare, att vi lever i stjärnfamiljer och att samhället har utvecklats. Men det är på g och det är bra!

Därav min åsikt om något snarlikt medborgarlön. Problemet är inte att kvinnor är hemma på grund av förlossning och barnomsorg (som så varit i urminnes tider), snarare att statusen för vad som varit typiskt kvinnligt är alldeles för lågt. Sen att det kanske i vissa familjer är fadern som är omsorgspersonen, låt så vara. Att ta hand om ett barn och en familj bör ses som ett yrke om man så vill. Vad är skillnaden på att själv ta hand om sitt barn och att lämna över ansvaret till andra?

Visst har jag fått höra från såkallade karriärister att vi (läs förskolepersonal) inte har ett viktigt jobb... Men kom igen, någon måste göra det som föräldrarna inte orkar/vill/önskar. Jag uppfostrar och ger hellre omsorg till mitt eget barn än arbetar, med vad det än må vara.
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-02-05 18:31:47 följande:

[quote=76306429][quote-nick]Junilängtan skrev 2016-02-05 14:37:42 följande:[/quote-nick]Därav min åsikt om något snarlikt medborgarlön. Problemet är inte att kvinnor är hemma på grund av förlossning och barnomsorg (som så varit i urminnes tider), snarare att statusen för vad som varit typiskt kvinnligt är alldeles för lågt. Sen att det kanske i vissa familjer är fadern som är omsorgspersonen, låt så vara. Att ta hand om ett barn och en familj bör ses som ett yrke om man så vill. Vad är skillnaden på att själv ta hand om sitt barn och att lämna över ansvaret till andra?

Visst har jag fått höra från såkallade karriärister att vi (läs förskolepersonal) inte har ett viktigt jobb... Men kom igen, någon måste göra det som föräldrarna inte orkar/vill/önskar. Jag uppfostrar och ger hellre omsorg till mitt eget barn än arbetar, med vad det än må vara.[/qoute]

Håller helt och hållet med dig. Jag är så trött på det här med feminism och jämställdhetsdebatten.

Jag antar att jag är alldeles för traditionell i den frågan med barn och familj.

Haha ja, jag är också less på det... Skönt att det finns några fler fruntimmer som sätter sig emot detta ;)
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-02-05 19:14:39 följande:

Ja, men allvarligt. Jag tycker att det går för långt. Det går för långt åt andra hållet, att männen får skit för allt tycker jag. Jag är inget fan av det här med pojk och flickkläder osv, och allt som diskuteras om detta heller. "Hen" är ett ord som liksom ekar obehag i mitt huvud.

Jotack!

Men nog ska väl männen få utstå lite "förtryck" när kvinnan fått göra det i så många tusentals år ;)
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-02-05 23:50:56 följande:

Förskolepersonal har ju det viktigaste jobbet! Har fullt förtroende för mitt barn pedagoger och skulle aldrig se ner på dem.

Att jobba i sitt eget hem kan inte jämföras med att ta hand om flera andra barn, men du kan ju välja att bli dagmamma om du vill jobba hemma med gott eget barn.

En medborgarlön som går att leva på och som skulle uppmuntra svenska kvinnor att bli hemmafruar skulle få oerhörda konsekvenser för samhället i förlorade skatteinkomster, minskad välfärd mm. Så jag håller inte med om det.

Välfärden i Sverige är på väg käpprätt åt helvete enligt mitt tycke. Och nu tror jag inte att ALLA kvinnor/män som har ett eller flera barn skulle välja att vara hemma. Jag tycker dock att rätten (med bibehållen pensionsgrundande inkomst) ska finnas att vara hemma tills dess att barnet är åtminstone tre år. Dessutom anser jag att barnen ska ha en lagstadgad begränsad vistelsetid på förskolan, om max 40 timmar i veckan (ingen dag längre än åtta timmar). Ännu kortare dagar för de barn som tvunget måste gå innan tre års ålder.

För hur många år handlar det egentligen om att vara hemma och att arbeta deltid? Varför skulle det inte gå att använda sig av medborgarlön under dessa fåtalet år? Jag vill inte heller vara hemmafru hela mitt liv, jag trivs med mitt jobb. Däremot vill jag inte arbeta på bekostnad av mitt barns välmående. Det finns ingen chans att jag kommer jobba heltid (om nu inget oförutsett skulle ske) då mitt barn måste börja på förskolan.

Jag tror att det kan bli långt värre konsekvenser i samhället efter alla de barnen som blir lämnade alldeles för tidigt ifrån sina anknytninspersoner (främst föräldrar). Många av dem får en otrygg anknytning, vilket i sin tur kan påverkar deras identitetsutveckling i det långa loppet.
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-02-05 23:58:40 följande:

Ja men visst har feminismen gått för långt! Kvinnor borde verkligen inte ha lika lön som män och visst borde kvinnor tåla en hurring då och då sv sin man?

Eller vad tror du feminister kämpar för?

Och kom igen, hen betyder han eller hon inget annat. Ett praktiskt ord som inte bör läggas någon värdering i. Släpp det!

Feminister har inte ensamrätt på frågor kring lika lön för lika arbete och att våld (överlag) inte är rätt...

En genuin fråga kring detta med våld mot kvinnor. Män och kvinnor ska enligt många feminister ses som lika i allt, bara som en gemensam varelse - typ hens. Varför görs det särskillnad på att våldet av män mot kvinnor är värre än vice versa? Jaja.. Patriarkat och maktstrukturer, jada jada. Men är det inte att bita sig själv i stortån och angripa problemet från fel håll?

Kan iofs hålla med om att mäns våld mot kvinnor ÄR värre - men jag antar att det inte är utifrån samma infallsvinkel som din - då män i regel har en annan styrka än gemene kvinna.
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-02-05 23:22:06 följande:

Ja, eller så ger vi tusan i att "ge tillbaka" med samma mynt?

Låter bättre så! Annars blir det ju rena rama sandlådan av alltihop.
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-02-06 11:55:14 följande:

Men nu får du inte klumpa ihop vissa feminister med alla feminister, det ger en enormt skev bild av verkligheten. Jag vill att alla människor, vuxna som barn, ska få vara dem de är. Jag vill inte säga att vissa egenskaper är kvinnliga och vissa manliga för att majoriteten kvinnor och män har dem. Är det att göra alla till en könsneutral massa? Förmodligen kommer fler kvinnor än män fortfarande ha rosa och kjol men min son kan väl få gå i rosa när han nu vill det? Män som gillar att sticka kan väl få göra det i fred utan att bli stämplade som gay?

Våld är illa oavsett från vilket håll det kommer och det manliga våldet är oftast värre för att de är starkare, men deras våld har också en historia. Det har varit tillåtet för män att slå och våldta sin kvinnor och den strukturen finns i viss mån kvar hos vissa. Därför är det ett strukturellt problem och inte bara ett individuellt.

Och ang medborgarlön får vi nog enas om att vi är oense.

Det är ju just det... Feminismen är så jädrans bred att det bara blivit pannkaka av skiten, olika nischer hit och dit. Jag köper att feminismen hade något att säga till om, en gång i tiden, typ första vågens feminism. Idag känns det mest som manshat och kampen om könsneutralitet.

Funderar nästan starkt på att namnge vår son till Patrik Karl Greger, bara för att. Hannah Kirloy - vilken stjärna.
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-02-07 09:30:33 följande:

Ja feminismens bred och spridd över måna ideologier. Men pannkaka blir det bara om man väljer att bara lyssna på tokstollarna. Vi andra kan se en enorm mångfald av människor som jobbar med att uppmärksamma orättvisor som att flickor och pojkar behandlas olika i skolan, att kvinnor fortfarande i hög utsträckning utsätts för sexuella trakasserier och att kvinnor i andra delar av världen har det jäkligt tufft. Men man kan ju välja att lyssna på dem som pratar om kvinnoförnedrande namn istället...

Jag kan ändå tycka att jag fått nog med input och åsikter från vitt skilda personer inom feminismspektrat i och med min utbildning till förskollärare samt i yrkesvalet - som faktiskt är totalt genomsyrad av feminism.

Och nej, det är ingen politik jag lockas av, även om jag håller med kring vissa ståndpunkter. Jag tror att de flesta normalt funtade individer hatar våldtäkter, kvinnomisshandel osv. Oavsett politisk ståndpunkt. Jag anser att mycket av våldsbrotten och den vidriga kvinnosynen beror på annat än någon såkallad patriarkal maktstruktur. Vi får helt enkelt vara ense om att vara oense :)

Jag brinner lätt igång på politiska samtalsämnen och ber om ursäkt för trådkapningen, kanske ska ta och återgå till vad tråden faktiskt handlar om.

Hur går det för alla? :)
  • Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-02-07 18:49:19 följande:

Jo, jag går också igång på det! Går också igång på när folk påstår att feminismen gått för långt. Det är ju såklart helt ok att ha en annan ståndpunkt och att inte vara feminist, men att säga att det gått för långt är lite att spotta på allt jag jobbar för. Och jag jobbar inte för att brännmärka mansnamn eller att göra alla människor könsneutrala. Jag hatar inte heller män. Bara så att jag får det till protokollet :)

I övrigt trodde jag att kräkningarna hade gått över, men spydde precis. Återstår att se om jag smittats av kräksjukan som gick på hotellet på Grand Canaria eller om gravidillamåendet is back. Jag återkommer i frågan :)

Fast så upplever nog alla det, att det spottas och fräses hit och dit, känns som kutym inom politik.

Låter inte särskilt härligt med kräkningar, vet dock inte om det kanske är bättre med kräksjukan då eller att illamåendet är tillbaka. Hoppas resan var bra i övrigt! :)
  • Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2016-02-07 22:34:39 följande:

Jag har haft så svårt att hitta kläder nu i den här nya kroppen. Jag vill ha det bekvämt, att man ska se magen (!!) och att det är snyggt.

Jag hittade nu en sida på nätet där jag beställde två par jeans och en tunn kofta som jag hoppas blir bra.

Billigt var det iallafall, tips! ---> bonprix.se

Jag har kört på kläder från h&m och lindex, tycker h&ms byxor är supersköna och helt okej snygga :) Det ena byxparet från lindex var värdelösa, gick sönder efter några användningar.

Får kika på den hemsidan sen, är ju snart dags för lite vårkläder :D
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15