• Jasmin Karlsson

Gravid efter IVF hösten 15

V 16. Jag tror att illamåendet äntligen gått över! Men nu har jag istället fått halsbränna på kvällarna. Det hade jag förra graviditeten också men inte såhär tidigt! Det är mycket lättare att stå ut med än illamående men lite oroväckande att det kommer redan nu för då ska man stå ut med det i 6 mån till!

• Jasmin Karlsson

Idag fick jag hem mammakläderna som jag beställt för några dagar sen (kan rekommendera zalando.se!). Är supernöjd med allt! Nästan allt kan jag använda även med liten mage, bara att kläderna liksom har reservutrymme vid magen. Så jag kan använda det redan nu och kommer kunna spara det efter graviditeten. Förra graviditeten köpte jag inget särskilt, men den här gången tycker jag det var värt det, jag kommer att kunna använda kläderna mycket.

Idag fick jag litet bakslag med illamåendet. Jag var jättetrött i förmiddags, orkade knappt resa mig ur soffan och när jag väl gjorde det blev det tydligen för mycket för kroppen så jag spydde... Mådde halvdåligt efter det men nu känns det bättre igen. Konstigt...

• Jasmin Karlsson
    Lutetzia skrev 2015-12-06 16:08:38 följande:

Mitt illamående har nästan helt gått över denna vecka. BM "varnade" att det kunde ske snart och att jag inte behöver vara orolig, men jag kan inte låta bli att bli lite orolig ändå. Hur är det med erat illamående?

Undrar också hur många ultraljud ni gjort? Jag har gjort ett VUL i v 8+0 och har sen bara RUL inbokat i v 18. Känns som så lång väntetid och jag funderar på att försöka boka ett där emellan.

Förra graviditeten gick illamåendet nästan helt över vid v 10 och var borta helt efter v 12, denna gång höll det i sig till ca v 13-14, men fick även bakslag i v 16. Nu TROR jag att det är helt över (v 17 nu).
    Jag gjorde ett VUL i v 7 pga blödning och sen i v 9 som koll efter IVF. Har inte RUL förrän i v 20, så jag tycker också att det känns långt emellan! Men magen växer sakta men säkert, jag blöder inget och jag känner mig ofta "svag" så jag känner mig ändå normalt gravid och allt är nog som det ska.
  • Jasmin Karlsson
    Lulak1 skrev 2015-12-07 13:52:56 följande:

Hej

Det är lite si så att använda doplern, men vi är lugna. Ibland man hör ibland inte.
    Det tar inte mer än 1 min i alla fall så jag tror inte det mer farligt än normalt. 

Imorgon går jag i v 18  , så skönt känsla. 

Vi har haft en ultraljud i v 8 från kliniken, 2 på akuten efter blödning, 1 på KUB testet och näsa vecka blir 1 på Rul :) .

När ska ni köpa barnvagnar och säng :) ?

Jag var inne i barnbutiken för att hämta ut en babybox, men passade själklart på att titta lite på vagn ;). Tror det kommer bli en Emmaljunga Viking double (väntar tvillingar). Men kommer inte köpa nåt förrän efter RUL. Säng har vi redan från första barnet (som nu sover i stor säng).
  • Jasmin Karlsson

Gweny: De hade inga inne så jag fick inte ens ut en. Jag har läst att man kan få två vid tvillingar, men har inte ansträngt mig för att få det. Tycker det är tillräckligt med jobb att få tag på en från alla ställen. Fast när jag fick från en blev jag sugen på det, har fått gratiskupong för en body, och då vill jag ju ha två matchande. Hmm, kanske borde fixa det...

• Jasmin Karlsson
    Lutetzia skrev 2015-12-07 22:34:50 följande:
    Idag kom illamåendet tillbaka med full kraft. Jag som varit orolig för att det försvann. Var t o m tvungen att gå hem från jobbet. Man ska akta sig för vad man önskar haha.. 

När började din mage växa? 
    Magen har kommit sakta men säkert. Från v 13-14 tycker jag att den såg ut som en gravidmage, innan dess kunde jag lika gärna vara mätt/svullen. Nu i v 17 står den ut ordentligt men med kläder på så är det inte alltid det syns, om jag har lösa kläder. Är gravid för andra gången och med tvillingar, men tycker inte att magen hittills kommit tidigare, vilket ju brukar vara vanligt då.
  • Jasmin Karlsson

Idag köpte jag första babygrejen, bestickset på lidl, de hade så bra pris, 39 kr. Kommer ju i och för sig dröja 1 o 1/2 år innan man kan använda det, men köpte det ändå! ;)

Frutopia: jag är i v 17. Mina symtom är trötthet (kan komma lite närsom), känsla av svaghet ibland, att jag bara måste sätta mig eller lägga mig ner och vila. Ibland halsbränna på kvällen. Det du har låter obehagligt! Det låter som en bra idé att kolla upp!

• Jasmin Karlsson
    CarMa skrev 2015-12-10 21:08:13 följande:

Hur mycket har ni ökat i vikt sedan ni blev gravida?

2 kg (är i v 17). Gick ner 1 kg i början eftersom jag mådde illa och hade svårt att äta. Är normalviktig.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15