• Jasmin Karlsson

Gravid efter IVF hösten 15

Har ni börjat med några praktiska förberedelser? Jag är ledig nu och har mycket tid och är sååå sugen på att börja göra något, men känns lite tidigt att börja shoppa saker. Vad gör ni? Funderar på namn? Barnvagn? Vad kan man fördriva tiden med? Jag tittar på en del youtube-klipp om fostrets utveckling tex. och har letat upp var man kan få babyboxar.

• Jasmin Karlsson
    mom2012 skrev 2015-11-19 15:56:05 följande:

Jag har pratat med min läkare och hittills gjort 3 vul. De vägrar uttala sig ännu . Läkaren skjuter bara upp det en vecka till och säger att en ny undersökning behövs. Jag vill bara veta om det lever eller ej. Men nu väntar en ny vecka i ångest till nästa vul.

Vad jobbigt. Men jag tror att de inte vill säga något just eftersom de inte kan säga något, för att det är så tidigt i graviditeten och allt kanske är jätteplutttigt på UL och man får se hur det går helt enkelt. De vill varken lova dig att allt ska gå bra när de inte vet och inte heller ge upp hoppet ännu. Jobbigt mentalt för dig. :(
  • Jasmin Karlsson

Trodde jag började må bra (är i v 14 nu), hade inte kräkts på flera veckor, men nu började det igen. Inte så mycket illamående, men helt plötsligt vänder det sig i magen och jag måste kräkas. Särskilt när jag ätit. Som att magen glömt hur man bearbetar mat. Sen efteråt är man pigg igen och hungrig, så då vill man äta igen. Konstigt. Även fått sug på godis! Det har jag inte varit sugen på på typ 2 månader, och jag som annars är en godis- och chokladgris. Köpte karameller, gott! Är nog ett bra tecken att man börjar få suget för mat och godis igen, har ju precis tagit igen den vikten som jag tappat första tiden pga illamående och kräkningar.

• Jasmin Karlsson

Jag ångrar nästan att jag redan berättat för min son (4 år). Han klättrade på mig och hoppade på min mage, så jag sa att han måste akta bebisarna, så då fick han veta att jag är gravid. Senare frågade han varför jag har en bebis i min mage och hur bebisen ska komma ut. Med tanke på hans ålder ville jag inte gå in på detaljer så jag sa att man åker till sjukhuset när den ska komma ut.

En dag på dagis när han satt och åt mellanmål (jag satt i rummet brevid och väntade) säger han högt och tydligt till alla kompisar runt bordet + fröknarna att "Min mamma har en bebis i magen". Jag fick massa grattis från fröknarna.

Igår när vi var och handlade och stod i kassakön frågade han (han pratar alltid högt och tydligt)
    "Ska du gå till doktorn?" (Han har fått följa med till barnmorskan)
    "Nej, inte idag"
    "Ska du gå till sjukhuset när bebisen ska komma ut?"
    En kvinnan framför mig hörde, tittade på honom och log. Kändes som att jag borde puta lite extra med magen...

Han avslöjar liiiite för mycket... Jag kände det på mig och därför sa jag inget förrän nu, när jag själv hunnit berätta för de flesta (och mina föräldrar).

• Jasmin Karlsson
    Gweny skrev 2015-11-22 12:01:18 följande:

Jasmin>> oj ja små barn tänker ju inte som vi och säger hursomhelst.

Googla lite..vet det finns bra barnböcker om hur bebisar blir till. Vet en...men kommer såklart inte på vad den heter...

Går in i v.12 idag! Overkligt. Nytt vul om en vecka.

Ja, just därför jag inte vill berätta för mycket för honom, kan bli lite pinsamt när man är i affären och han avslöjar allt högt och tydligt, haha. Jag tänkte leta upp lite böcker om ett tag, särskilt om hur det är att få syskon.
  • Jasmin Karlsson
    Sälma Riit skrev 2015-11-24 09:53:18 följande:

V 15 idag! Woho! Fast jag firar detta med att må sämre och kräkas mer :(

V 15 här också! Jag har mått bättre ett tag men fick bakslag igen med illamående och kräkningar. Skulle det inte vara över vid den här tiden?!
  • Jasmin Karlsson
    Sälma Riit skrev 2015-11-24 13:33:28 följande:
    Förra gången la det bästa sig runt v 17 för mig, men ett litet illamående hade jag kvar till han kom ut :(
    Förra gången var det borta efter v 12 för mig. Men då mådde jag ju inte alls såhär illa heller. MEN det blir ju bättre och bättre för varje vecka, måste ha tålamod!
  • Jasmin Karlsson

Beställt mammakläder idag! Skulle kolla i affärer men sonen började gråta och skrika och hade inget tålamod så det fick bli att beställa på nätet. Köpte klänningar, linnen och sånt. Allt i mammastorlek. Magen putar redan så det kommer nog behövas. Ännu behövs det inte riktigt, men jag brukar använda rätt lösa kläder. 
    Något jag vill tipsa om är att tänka på tiden efter förlossningen! Jag hade inte tänkt så mycket på det, men tänk på att ni nog vill ha bekväma kläder efter förlossningen (man spenderar mycket tid i soffan och sängen!) och att det är bra att ha amningskläder. Tjocka (!) bindor hade jag inte heller tänkt på, så det fick jag skicka maken att köpa, vilket inte var helt lätt. Denna gång får det bli ett "mamma-kit" till mig.

• Jasmin Karlsson
    Junilängtan skrev 2015-11-27 21:00:30 följande:
    Tack för tipsen! Funkar mammakläder även som bekväma efter-förlossnings-kläder? Får passa på att kika efter kläder idag, är ju ändå black friday :)
    Ja, direkt efter förlossningen kan det ta ett tag innan magen sjunker undan, så det kan vara bra att ha kläder som är mjuka i magområdet. Eller om man får kejsarsnitt så är det säkert skönt att ha extra plats.
  • Jasmin Karlsson

Måste nog börja inse att jag är gravid!

Läste jobbmailen (jag har varit ledig ett tag nu) och märkte då att de haft personalmöte, där har tydligen chefen "outat" att jag är gravid eftersom hon informerat om att jag är gravid och de redan bestämt vem som kommer vikariera för mig. Blev lite chockad... Fast de flesta på jobbet vet redan i och med att jag mådde så dåligt första tiden.
    Jag går ju faktiskt in i v 16 imorgon och det finns ju inget som tyder på något problem.
    Idag var vi i ett shoppingcenter och gick i flera timmar och på slutet började jag få ont i magen, nedre delen. Är det sammandragningar?! Hoppas det inte är farligt! Ska fråga min BM när jag ringer och bokar nästa tid.

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15