• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Lulak1 skrev 2015-10-07 17:20:27 följande:

Hej

Hoppas det är ok att vara här :) . 

Jag är gravid i vecka 9 (8+1) efter våra första IVF . Vi har varit på VUL i måndag och allt ser ut bra. Vi såg hjärta blinkande, imorgon ska vi på inskrivning på mvc och sen hoppas allt ska gå bra hela vägen.  

Lycka till till alla !

Tack!! Ja, att se hjärtat slå va obeskrivligt skönt, eller hur!? Vi fick vår dotter på vårt första försök. Helt otroligt. Sen har kampen för ett syskon varit jobbig och lång men tillslut...

Vi är alla starka kämpare!!

Kärlek och Styrka till Er
  • missmissis
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-10 08:39:03 följande:

Åhh vill bara gå och lägga mig under täcket och ligga där en månad. Nu är jag inte bara illamående och trött utan också superförkyld. Kan knappt andas, ingen matlust, hostar så att det kommer kräkreflexer... Det jobbigaste är att behöva jobba när man mår såhär. Om jag sjukskriver mig blir det så stort problem på jobbet, för det finns inte så mycket annan personal som kan jobba istället. Ska jobba två dagar till nu, sen ledig i tre dagar och då blir det först besök hos BM och sen vul, det är det jag ser fram emot nu.

Säger samma sak. Ibland måste man tänka på sig själv. Varit sjukskriven i en vecka där jag blev "vanligt" sjuk också. Blev såå paff när dr sa till mig: du ska vila och ta hand om dig själv nu. Ingen stress. I efterhand vill jag knäböja framför henne. Vilket hjärta och medkänsla. Allt sköljde över mig när jag kom hem. Kunde inte äta, bara hulka och kräkas och ligga så still som möjligt. Denna vecka har jag bara vilat och sovit. Ibland inte kunnat hämta på förskolan pga illamående men min man är en klippa.

Det är inte värt att riskera ngt. För vems skull? Jobbet? De måste klara sig eller ta in annan. Jag hade jättedåligt samvete men har släppt det mer nu. Detta är min sista chans och insatsen är så galet hög så mår jag dåligt är jag hemma.

Trodde också jag hade två som du men det var bara en fick vi se på Vul.

Lycka till!
  • missmissis
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-10 08:39:03 följande:

Åhh vill bara gå och lägga mig under täcket och ligga där en månad. Nu är jag inte bara illamående och trött utan också superförkyld. Kan knappt andas, ingen matlust, hostar så att det kommer kräkreflexer... Det jobbigaste är att behöva jobba när man mår såhär. Om jag sjukskriver mig blir det så stort problem på jobbet, för det finns inte så mycket annan personal som kan jobba istället. Ska jobba två dagar till nu, sen ledig i tre dagar och då blir det först besök hos BM och sen vul, det är det jag ser fram emot nu.

Säger samma sak. Ibland måste man tänka på sig själv. Varit sjukskriven i en vecka där jag blev "vanligt" sjuk också. Blev såå paff när dr sa till mig: du ska vila och ta hand om dig själv nu. Ingen stress. I efterhand vill jag knäböja framför henne. Vilket hjärta och medkänsla. Allt sköljde över mig när jag kom hem. Kunde inte äta, bara hulka och kräkas och ligga så still som möjligt. Denna vecka har jag bara vilat och sovit. Ibland inte kunnat hämta på förskolan pga illamående men min man är en klippa.

Det är inte värt att riskera ngt. För vems skull? Jobbet? De måste klara sig eller ta in annan. Jag hade jättedåligt samvete men har släppt det mer nu. Detta är min sista chans och insatsen är så galet hög så mår jag dåligt är jag hemma.

Trodde också jag hade två som du men det var bara en fick vi se på Vul.

Lycka till!
  • missmissis

Förtydligande: "allt sköljde över mig" menas varje dag efter jobbet. När jag började slappna av och stressa av var det som att gå in i en vägg. Varje dag.

Mitt illamående är inte värst på morgonen utan mer em/kväll. La mig kl 8 varje dag ibland tidigare.. Men nu kan jag både äta middag och va uppe alldeles för sent... Men nu hulkar jag igen pga trötthet. God natt

• missmissis
    frucgsvensson skrev 2015-10-11 10:51:14 följande:

Jag undrar om jag ens är gravid.. Vilken vecka är ni i, ni som mår så dåligt? Jag vill givetvis inte må som ni gör, men jag vill ju känna att jag faktiskt är gravid!! På ett eller annat sätt.

Å, jag avundas dig! (Som inte mår illa). Jag är i vecka 9 (8+0). Tänker att alla graviditeter är olika. Mådde inte alls såhär första ggr. Det är alltid skönt med en bekräftelse, jag vet. När ska ni på Vul? Kan du flytta fram tiden? Hade två lugna dagar förra veckan och då blev jag jättenervös. Trodde det var kört.

I min första grav. kände jag väldigt lite rörelser/sparkar längre fram. Sa det vid varje koll men upplevde inte att hon förstod/brydde sig. Tillslut fattade hon när jag hade några veckor kvar och fick åka på extra koll på sjukan. Där visade sig allt vara hur bra som helst. Hade gärna sluppit den långa oron. Ring kliniken så lyssnar de nog på dina tankar. Kram
  • missmissis
    Sälma Riit skrev 2015-10-11 11:31:02 följande:

Jag hoppar in här! Har varit på vul och sett ett litet hjärta. Är i v 8 nu. Har en son på fyra år sedan tidigare och både han och den lilla i magen har kommit till genom ivf. Jag var gravid i julas, men det slutade i missfall i v 9 (inget hjärta på vul). Vi har kämpat i två och ett halvt år för att få till ett syskon medan sonen gick på första försöket. 

Jag mår också pyton! Kräks varje dag och måste vara noga med vad jag stoppar i mig (inget godis, då kräks jag bara ännu mer!). Jag är visstidsanställd med möjlighet till förlängning och jag vill verkligen undvika sjukskrivning till varje pris. Var sjukskriven 1,5 månader med sonen i magen. 

Hej och välkommen!!

Har också en snart 4-åring som blev till på första försöket. Sedan var det inte lätt att få ett syskon. Jobbigt har det varit men nu så... peppar peppar. Känns så overkligt och fantastiskt på samma gång. Och lite jobbigt, men vill ju inte klaga när kampen varit så lång. Men hoppas den där mellanperioden kommer snart. När är den egentligen? När man strålar och får glansigt hår. :) Känner mig svullen och tjock. Asså, magen har vuxit en hel del redan. Trots illamående kan jag äta godis och annat. Känns som jag småäter hela tiden men måste äta ngt varannan timme helst för att hålla bra nivå. Får bli långpromenader med barnvagnen i sommar...
  • missmissis
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-11 15:49:21 följande:

Undrar varför man får göra ett tidigt ultraljud just vid IVF är det främst för att stilla oss och eventuell partners oro eller finns det någon medicinsk orsak?

Hej. Tror att det är för att kolla så att den lever och sitter rätt. Har själv haft utomkveds så det är skönt att se att den sitter i livmodern. Så här står det på Fertilitetscentrums hemsida:

Om testet är positivt  följs det upp med ett ultraljud på kliniken efter ytterligare ett par veckor för att se att det är en normal graviditet. 

Sen kanske lite för statistiken med.? Med tanke på att alla kämpat för att komma hit tycker jag det är skönt med tidigt vul. Vid en spontan grav. kanske man knappt vet om att man är gravid i början men vi har väntat sedan insättning. I och med vulet blir man ju utskriven också och de har inget ansvar längre utan det övergår till Mvc.
  • missmissis
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-11 20:22:48 följande:

Okej... Det låter ju i den texten som om det skulle vara en stor risk att saker och ting inte står rätt till.. 

Så tolkar inte jag det alls. .:) "för att se att det är en normal graviditet". För att konstatera att den sitter på rätt plats och undersöka att hjärtat slår. Det är ingen riskbedömning i det. Bara ta reda på fakta. Statistik finns på min klinisk hemsida. Över insatta embryon och sen födda barn, tror jag.

Vi kan inget annat än vänta. Försök ha tilltro även om du är nervös.
  • missmissis
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-11 15:44:21 följande:

Önskar också att jag kunde få kräkas så att det blir mer konkret...

Hahaha, jag tror jag dör!! :)Fattar vad du menar men ändå inte.. Att känna sig "förgiftad" typ magsjuk önskar jag ingen. Kräks inte ofta men ibland tänker jag att det skulle få illamåendet att gå över en stund. Inte roligt att tokhulka. Du vet så magen vänder sig ut och in men det kommer inget. I bilen, när jag läser saga för dottern (som sa "men läs då mamma), ja lite till och från. Du har ju jättemånga symptom på din beskrivning. Trötthet är väl den tydligaste för alla då det tar såå mkt energi till att bygga ett barn. :)
  • missmissis
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-12 16:01:17 följande:

V 9 (8+0) idag.

Då är jag bara en dag före, 8+2 idag. Roligt. Spännande med vulet!
  • missmissis

Har ätit parmesanost, opastöriserad. Hur tänker ni? Skulle ni bli oroliga? Känns som väldigt liten risk för listeria..?

• missmissis
    CarMa skrev 2015-10-14 17:11:12 följande:

Hur mår alla ni gravida?

Å idag var jag som vanligt, var som att komma ur en konstig bubbla. Har legat på soffan i två veckor typ. Helt slut och illamående. Idag vaknade jag stark och med energi. Tog beslutet att ha min dotter hemma, va en vild chansning då allt kunde komma tillbaka när som. Men vi hade en mysig dag tillsammans! :) Sen finns det ju en lite att undra varför det plötsligt vänt... haha. Man är aldrig lugn. Imorgon inskrivning på Mvc.
  • missmissis

Hej igen. Var på inskrivning i torsdags i vecka 9 (8+4). Men ska tillbaka denna vecka för att lämna blodproverna. Nästa gång blir inte förrän i vecka 20 tror jag det var. I januari! Blev lite förskräckt. Då sa hon att hon ändå varit "snäll", vanligtvis hade det varit i vecka 25. Hur tänker ni? Man har ju ultraljud däremellan förståss som är skönt.

• missmissis
    Frutopia skrev 2015-10-20 16:11:57 följande:

Åh vilken sten som släpptes nu. Har precis gjort vul och har sett ett lite hjärta fladdra. Tänk att man har en liten bild på vårt barn på kylskåpet!! Trodde aldrig jag skulle få uppleva det.

Jag blev även framflyttad en dag, 7+5 har det någon betydelse, nån som vet?

Grattis!!! Ja, känslan är obeskrivlig.
  • missmissis
    Sälma Riit skrev 2015-10-19 20:47:03 följande:

Hur tänker ni kring KUB? Vi har bestämt oss för att hoppa det den här gången. Efter typ 100 misslyckade ivf:er och min höga ålder (38) så känns det meningslöst, jag vet att jag kommer att få lågt sannolikhetsvärde och vi vill inte göra vidare utredning.

Tänker göra KUB. Downs Syndrom är inte det som oroar utan andra värre kromosomavvikelser.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15