• No Ka Oi

Gravid efter IVF hösten 15

Nittondemars, grattis och välkommen hit!

Idag är det min tur att noja upp mig över minskande symptom. Brösten har inte varit lika svullna och gjort ont idag. Flytningen jag har haft hela tiden har avtagit. Jag fryser dock fortfarande. Det har jag inte gjort vid tidigare grav.

Dagarna sniglar sig fram. Jag är i vecka 6 dvs 5+5. Det är snurrigt med hur veckorna ska räknas. Jag funderade på det där med appar som visar fel. Har för mig att i USA räknar dom veckorna annorlunda. Det kanske är det som ställer till det.

• No Ka Oi

Här är det klinikens uträkning av veckor och BF som gäller. Jag får reda på det när kliniken gör första VUL. RUL ska inte ändra på det. Å andra sidan brukar det inte skilja så många dagar som du säger.

• No Ka Oi
    Junilängtan skrev 2015-10-08 13:08:25 följande:

Vad tiden går långsamt nu, vill bara komma in och se att lilla pyret lever. Känns som 2,5 vecka är en evighet! :(

Någon annan som kännt sig extra klumpig/klantig? Min klumpighet har till och med fått mig sjukskriven den här veckan, efter ett litet missöde med sovrumsdörren, haha!

Nu har jag inte känt det än men i tidigare grav så var jag väldigt fumlig. Att ta en penna innebar oftast att den flög iväg. Jag tappade saker och hade mig. Iofs mindre saker än sovrumsdörrar Förvånad Skrattande men jag tror jag fattar vad du menar.
  • No Ka Oi

Idag har jag inte mått nåt vidare. Illamående. Trött. Yr. Först nu jag börjar vakna till.

Maken var på väg att ge mig en Bacardi Breezer! Lite svårt att vänja sig... Vi pratar inte om grav heller. Han vill invänta VUL. En vecka kvar tills dess. Längtar!

• No Ka Oi
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-11 15:49:21 följande:

Vi har vårt första ultraljud senare i veckan som kommer.. Lite funderingar börjar dyka upp.. 

Undrar varför man får göra ett tidigt ultraljud just vid IVF är det främst för att stilla oss och eventuell partners oro eller finns det någon medicinsk orsak?

Funderar också på om ultraljudet är något att liksom oroa sig för?
    Vi har så svårt att se fram emot det eftersom vi ju inte vet hur stora chanserna är att få se något levande...? Går det bra för dom allra flesta eller vad ska man egentligen förvänta sig? Handlar det liksom om 50/50 eller är det snarare 90% av alla foster som lever??

Suck.. Kan verkligen inte slappna av..

Jag tänker att det är främst för klinikens statistik det görs ett tidigt VUL... Men jag har ingen aning. Det vore ju trevligare om de gjorde det för vår skull.

Jag vet inte statistiken för att se om det är ett levande foster. Jag vet inte heller om jag i nuläget vill veta heller...

Även om jag är illamående ibland så är jag så glad att jag inte kräks. Jag hade tyckt det var så jobbigt att vara rädd för att kräkas på jobbet som du gjorde Jasmin. Tänk om en inte hinner till toan lixom. 

Tröttheten och de tunga, ömma brösten är nog mina tydligaste tecken just nu. Idag när vi var på utflykt kände jag att flåset och balansen var sämre än vanligt. Men det kanske inte har med graviditeten att göra. 
  • No Ka Oi

Jag är i vecka 6+5 idag och har inte känt av äggstockar och hugg på en dryg vecka. Just huggen vid nysningar och liknande är ritktigt jobbiga... Hoppas att det går över för er oxå!

Jag drömmer en massa konstigt nu. I natt drömde jag att min bror hade nån slags prenumeration på lök (vitlök, gul lök osv) och påsarna de levererades i ville jag ha. Det var egentligen inte påsar utan mer som sydda fodral som jag tyckte att mina pärlor och annat pyssel passade bra i. Så himla knäpp dröm!! Skönt att en kan skylla en massa konstigheter på graviditet. Tungan ute

• No Ka Oi
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-14 11:32:01 följande:

V 9 (8+3). Var på ultraljud idag (var inte vul som jag trodde det skulle vara). De såg 2 fina foster med tickande hjärtan. Känner mig lättad över att det inte är 3, som de tyckte att de såg på gynakuten för 2 veckor sedan.

Mår som en smält marshmallow, orkeslös... Men glad att bebisarna mår bra såklart.

Grattis Jasmin!

Jag trodde inte det gick att göra UL så tidigt, men där ser man.
  • No Ka Oi

Den här veckan har det känts som om jag åkt karusell i väldig fart, men snurrandet i huvudet vill aldrig gå över när jag klivit av. Så jag är avundsjuk på er som skriver att ni inte har så mycket symptom. 

frucgsvensson och Jasmin, hoppas ni blir av med era förkylningar snart!

• No Ka Oi

Idag är jag i vecka 8 (7+0) !!! Även om det inte känns så går det uppenbart framåt!

• No Ka Oi
    Lulak1 skrev 2015-10-15 11:14:14 följande:

Vi var väldigt nervös innan vår första VUL, sen kom beskedet att allt är ok, tills några dagar sen när jag fick blödning. Allt ser bra ut förfarande men jag kan inte bli lugnt och oro är permanent just nu. 

Är i v 9+2 idag.

Så jobbigt det är med blödningar... I tidigare grav hade jag en i v 11. Det gick bra för mig och jag hoppas att det gör det för dig oxå.
  • No Ka Oi
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-15 13:56:29 följande:

Nu har vi gjort vårt ultraljud! Vecka 7+6. Den lilla levde och hjärtat slog för fullt. Allt var helt normalt och såg bra ut. Läkaren sa grattis och tyckte att vi skulle slappna av nu och fira!

Jag frågade om missfallsrisken i det här skedet och läkaren sa att nu är det bara runt 10% risk att det inte blir barn av det här! Men jag tror att han också drog på vad gäller dessa tio procent, bara för att inte inge falska förhoppningar. Har läst betydligt lägre siffror än så på andra ställen..

Vi firade med att köpa våra första bebiskläder..  :)

Håller nu alla tummar vi har!

Woop Woop! Grattis! Bra firat!!

Har oxå läst att missfallsrisken är lägre än så.
  • No Ka Oi

Jag var till Bolaget idag. Köpte en flaska av fyra olika sorters alkoholfri cider. Tyckte hon i kassan log lite när hon såg mitt urval.

Äter ni några vitaminer? Nånting extra för att ni är gravida? Jag köpte en flaska Mivitotal för ett tag sen men den var så äcklig att jag inte klarar av den. BOrde kanske köpa nåt annat. Äter dock Folsyra-tabletter sen första besöket på kliniken.

• No Ka Oi
    Sälma Riit skrev 2015-10-19 20:47:03 följande:

Hur tänker ni kring KUB? Vi har bestämt oss för att hoppa det den här gången. Efter typ 100 misslyckade ivf:er och min höga ålder (38) så känns det meningslöst, jag vet att jag kommer att få lågt sannolikhetsvärde och vi vill inte göra vidare utredning.

Jag tänker göra KUB. Och vid dåligt resultat utan tvekan gå vidare med fostervattenprov. Mitt embryo är fyra år yngre än mig. Positivt ur alla synvinklar.
  • No Ka Oi
    Sälma Riit skrev 2015-10-19 21:36:49 följande:

Vad menar du med att embryot är fyra år yngre än dig?

Det har legat i frysen i fyra år. Jag blir äldre, men inte embryot. Yngre embryo fäster lättare och mindre risk för kromosonfel.
  • No Ka Oi
    frucgsvensson skrev 2015-10-21 17:29:16 följande:

Någon annan som känt små hugg och stick i magen i vecka 8? Känner det nu nästan hela tiden. Det pirrar liksom och drar också.

Är oxå i vecka 8. Känner liknande fast det var mer för ett par veckor sedan.
  • No Ka Oi
    hatten skrev 2015-10-21 15:50:32 följande:

Idag fick vi se det lilla hjärtat slå! <3 Allt såg bra ut och 7+1 vecka stämde :)

Grattis!
  • No Ka Oi

Nu har jag oxå sett ett pickande hjärta! Och jag har hört av mig till MVC för att få tid till inskrivning. Får samma BM som förra gången vilket känns bra.

• No Ka Oi

Hej Lutetzia!

Leggings och kjol med mudd is da shit!

Jag hade avvaktat med vinterjacka för gravida. Jag klarade mig bra med min vanliga förra grav. Det var en duffel. På slutet gick den inte att stänga så då satte jag fast en gummisnodd i knapphålet som jag trädde över knappen. Även om en känner sig svullen och stor redan nu dröjer det ett bra tag till innan den riktiga magen kommer. Oftast i alla fall. Jag är mer orolig för en varm vår...

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15