• Sälma Riit

Gravid efter IVF hösten 15

Junilängtan skrev 2016-02-09 10:36:08 följande:

Jag har köpt några set med påslakan och örngott och ett lakan än så länge. Fått lite sängkläder från när jag var liten också :)

Det jobbigaste är väl att det behövs olika täcken till spjälsäng och vagn, men borde kanske räcka med en filt i vagnen och sängen mitt i sommaren :)

Riktigt små barn ska inte ha täcken i sängen ens på vintern så det funkar med filt! Ikea har ju billiga och gosiga filtar.

Ang eko-näste så syr min mamma vårt. Du borde kunna hitta någon lokal sömmerska som syr! Det är tydligen inte alltför svårt.
  • Sälma Riit
    Junilängtan skrev 2016-02-09 18:42:22 följande:
    Oj, det hade jag inte en aning om! Känns som att man skulle behöva en ordentlig handbok. Får spara de nyinköpta täckena till senare då :)

Var faktiskt inne i en tygbutik i helgen, fanns en såndär beskrivning och mall. Får kanske fundera på det, men jag och symaskinen var inte bästa kompisar när jag gick i sjätte klass, haha!
    Du får höra allt på BB, så oroa dig inte :) Alla föräldrar bäddar sängen innan med täcke och den stora babykudden och får en chock när de kommer hem för att bebisen är så liten. Vi hade filt och den lilla kudden några månader. Man känner själv när det börjar bli dags att byta. Men min unge är fyra och ett halvt och sover fortfarande utan täcke (även om vi såklart bäddar med täcke åt honom).
  • Sälma Riit
    Frutopia skrev 2016-02-09 16:14:27 följande:

Har inte sytt sedan högstadiet, men lyckades knåpa ihop ett Babynest. Det finns bra beskrivningar på nätet, antingen om du att du syr eller ber någon med kunskaper

Jättefin! Jag borde verkligen sy själv eftersom jag har förkunskaperna, men har man en mamma som är pensionerad syfröken så har man. Hon får göra :)
  • Sälma Riit

Gah! Börjar noja mig för viktnedgång. Är överviktig från början och därför inte gått upp så mycket. Hade gått ner två kilo hos bm sist och hon sa att det inte var någon fara. På semestern gick jag upp lite, men har nu efter magsjuka gått ner fem kilo! Borde jag bli superorolig? (Det har nu gått så långt att mina vänner påpekar att jag har gått ner i vikt, fastän magen pekar rakt ut.)

• Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-02-10 12:57:05 följande:
    Det du har gått ner nu under magsjukan borde ju gå upp rätt snabbt igen då du kommer igång och äter ordentligt tänker jag. Prata med din barnmorska igen om du känner dig orolig.
    Jag ska dit nästa vecka och det borde inte vara några bekymmer. Kollade en viktkurva nu och vad jag borde väga. Jag väger typ 7 kg mindre. Men bm har ju som sagt koll på att jag går ner. Ska sluta noja mig.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-02-10 15:02:29 följande:
    Förstår dock att du blir orolig. Men jag tror att barnet har tagit all den lilla näring du haft nu då du varit magsjuk, och det är kanske därför du gått ner lite extra.

En bekant till mig spydde som en gris i 2 veckor och såg ut som ett benrangel där ett tag, men bebisen mådde prima! Hade tagit ALL näring som den behövde. Därav den kraftiga viktnedgången.
    Jo, det är nog därför jag mår så jäkla dåligt. Borde vara frisk nu men känner mig eländig. Tror att det är nåt gravillamående som är tillbaka :( Ska försöka masa mig till jobbet imorgon. Lovade barnet att jag skulle lämna honom på förskolan.
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2016-02-10 17:17:30 följande:
    Ingen fara. Barnet ser till att få i sig sin näring.

Jag är också överviktig ochhar inte gått upp något i vikt. Men den har ju växt ändå.
    Jo, de säger ju det :) Men det är väl därför jag mår så dåligt kan jag tro. Har fått i mig normalt med mat idag så det får bli jobbet imorgon!
  • Sälma Riit
    CarMa skrev 2016-02-11 08:24:11 följande:
    När ni skriver överviktiga, vilken vikt menar ni då?
    170 95 kg. Enligt BMI kraftigt övervikt, men om jag får säga det själv så är jag väl rätt så proportionerlig och jag tror att de flesta uppfattar mig mer som "stor". Min målvikt är numer 85, men under 90 är ok :) Just nu väger jag 92-94 kg, v 26.
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2016-02-11 08:14:50 följande:
    Hoppas det går bra att jobba! I början av grav var jag vrålhungrig. Nu har jag inte känt hunger på flera veckor och blir fort mätt. Kanske för kroppen har resurser att ta av.
    Så var det för mig förra gången, men nu kan jag äta mer. Det tog tid att repa sig från kräken eftersom en liten parasit tog all näring den kunde och jag bara åt rostbröd och couscous :) Igår åt jag normalt så det här ska nog gå bra!
  • Sälma Riit

Jag har börjat träna! Utnyttjade mina två gratis pt-timmar på gymet och ska nu köpa några till. Vad gör man inte för att må lite bättre? Det känns bra att komma igång med något och efter att ha gjort ca 30 knäböj och 30 rodd-drag var jag så trött att jag nästan inte orkade med arbetsdagen, haha. Jag gjorde inget sånt här förra gången, men tänkte att det kan hjälpa mig att komma igång efteråt. Någon mer som tränar?

Och tjejer, glöm för allt i världen inte att göra snippgympa! Varje dag!

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15