• Majorie

Gravid efter IVF hösten 15

Hej på er! Jag vill gärna hoppa in i tråden jag med. :) Stort grattis till er alla som plussat!

Efter en endometrios-diagnos 2014, en 5 månader lång nedreglering och ett ET i augusti testade jag positivt! Jag har BF 3/5 och vågar knappt tro det. Har gjort ett VUL i 7+2 och vi fick se ett litet hjärta slå. Men jag är ändå så orolig. Om nåt händer så är det ju inte bara till "att hoppa upp i sadeln igen". Jag bävar för att behöva göra om allt igen.

Jag har två graviditeter bakom mig (2010 och 2011) där den ena graviditeten avbröts i vecka 20 pga allvarlig missbildning och den andra som ett MA i vecka 12. Detta är min första geaviditet sedan dess. Överanalyserar precis allt som pågår i kroppen just nu. Jag kan liksom inte njuta och vågar knappt tro att graviditeten skall resultera i ett barn denna gången.

• Majorie

Jag vill tipsa om engelska appen "Ovia Pregnancy". Man registrerar sina symtom dag för dag och appen kan komma med tips på vad som kan lindra eller till och med varna om något borde kollas upp. Den visar hur stor bebisen är, dess hand och har massor med spännande artiklar. Och i kalendern kan man lägga till läkartider, motion, kost, blodtryck osv som kan kanske vill ha koll på. Appen listar saker man inte kan äta som gravid också. Jag gillar den skarpt!

• Majorie
    Junilängtan skrev 2015-10-01 06:48:38 följande:

Jag hoppar in här, nyregistrerad, chockad men självklart superglad över att första IVF tog sig :)

Testade positivt i lördags på ruvardag 13 med en tredagars, oficiell testdag i tisdags. Håller sig det lilla pyret kvar är det beräknad bf 2 juni :)

Stort grattis!!!
  • Majorie

Äntligen gått in i vecka 12+0 idag! Känns härligt. Har KUB om 5 dagar och är lite nervös för det.

• Majorie
    Lutetzia skrev 2015-10-23 19:53:27 följande:

Hej alla! Hoppar in här i tråden. Plussade i tisdags på ruvardag 11. Ganska tydligt streck då men ännu tydligare i dag när jag testade igen. :) Har räknat BF till 27 juni och borde därför vara i v4+3 (om man räknar ÄP som 2+0).

Det är vårt första IVF-försök så det känns jättekul om det fungerar direkt. Har tidigare gått igenom en period på ca 5 år med egna försök och två missfall under den perioden. Det gör mig förstås lite extra orolig, men är i grunden ändå positiv. Vill så gärna tro att detta är vår tur! 

Stort grattis och välkommen in i tråden! :)
  • Majorie

Vi gjorde KUB i måndags. Var dödens nervös innan, men allt såg fint ut! Vilken lättnad!

Grattis till alla nya i tråden som testat positivt!

• Majorie
    frucgsvensson skrev 2015-11-08 11:04:20 följande:

Jag är i slutet på vecka 10 nu och har både igår och idag haft en enormt "mensvärk"/växtvärk som sitter i höfterna, runt ryggen och ner mot benen. Det har varit så obehagligt att jag nyss fått tagit alvedon. Blir rädd för missfall samtidigt som jag förstår att det växer snabbt den här veckan. Har för mig att embryot blir nästan dubbelt så stort nu. Och går över till att bli ett foster.

Jag tror också det är växtvärk! Jag är i 14+4 och de senaste tre dagarna har jag molvärk omvartannat i mage och rygg. Jag har också varit tvungen att ta panodil och ha googlat som en idiot. Men det är ju med allra största säkerhet växtvärk och ligament som töjs.
  • Majorie
    frucgsvensson skrev 2015-12-05 21:49:35 följande:

Det fanns ju jättelite kläder på h&m tyckte jag! 4-5 olika jeans (dock skinny modell på alla), en sorts vinterjacka, bas t-shorts och typ NÅN annan långärmad enfärgad tröja! Skittråkigt ju!

Har Kappahl eller någon liknande affär mer att välja på? Brukar inte gå in i dom affärerna men det borde ju finnas mer att välja på tycker ja.

Lindex har rätt mycket fint på sin hemsida för gravida tycker jag. :) Annars har Asos väldigt mycket att välja på. Jag hittade dessutom extra långa mammabyxor där (är 179cm och H&M:s byxor slutar ovan anklarna på mig).

Men håller med om att det är lite utbud för den som vill prova kläder i en riktig butik.
  • Majorie
    frucgsvensson skrev 2015-12-06 17:50:30 följande:

Ja, jag måste prova. Har en sån kropp som storlekarna ändras beroende på vilket material eller hur det är sytt t.om. Basplagg må man kunna beställa dock.

Är storlekarna som vanligt och med extraplats för magen bara i gravidkläder?

Har bara provat och köpt ett par jeans, och de var i stretch så kunde ta samma storlek som jag brukar.

Har samma storlek som vanligt på kläderna som jag beställt. :) Men det ändras nog sen när man lägger på sig lite överallt. :D

Om du gillar att prova så kan du i beställa från Zalando - där har du gratis retur. :)
  • Majorie

Hej! Jääääääääättelängesedan jag skrev i tråden. :) Men nu är jag i vecka 26+2 och börjar kanske fatta lite att det kommer ett barn i maj.

Ser att många skrivit om fosterrörelser och tänkte dela med mig om hur det varit för mig. Kanske det kan lugna någon? :) Jag kände buffar och bubbel några gånger per dag runt vecka 19-23 men sen tyckte jag att det minskade. Blev superorolig och googlade en massa. Men nån gång i vecka 25 ökade det igen. Så det var bara en lugnare fas eller att bebisen låg och sparkade inåt så det inte kändes. Nu tycker jag det är rörelse då och då under dagen och sen drar det igång rejält när jag lägger mig ner för att sova. Försök att inte oroa er (jag vet - det är skitsvårt). Men bebisar är inte robotar som rör sig exakt på samma sätt, samma tid, alla dagar. Man glömmer så lätt det.

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15