Kan det vara autism?
Min mellan son E som är 4år gammal har skickats vidare till habiliteringen för utredning. Det var på tre års kontrollen på bvc som det kom fram att han hade språksvårigheter. Verken vi föräldrar eller förskolan hade reagerat på det tidigare. Efter en snabb utredning av en psykolog skickades vi vidare till habiliteringen och nu väntar vi på att utredningen ska börja, tyvärr är det lång kö. Jag funderar på om det verkligen kan vara autism han har... Skulle väldigt gärna vilka ha ett utlåtande från er som har barn med autism om ni tror att det kan vara det och i så fall hur jag som förälder kan hjälpa honom utveckla sitt språk.
Min bild:
E är en glad pojke på 4år. Han var tidig i sin motoriska utveckling, har magrutor (galet), orkar springa längre och fortare än sin 7åriga storebror och älskar fysisk aktivitet - för det är där han briljerar. Han vinner varje sprinttävling och fotboll är inga konstigheter.
Han är sen i sitt språk. Pratar långa meningar och mycket med mig, pappa och storebror, jag förstår 99% av det han säger, men utomstående har svårt att förstå. Han har uttals problem med ex L-ljudet och R-ljudet. Han har ett litet ordförråd, alldeles för litet för att vara fyra år, det märks bara när man pekar på saker och frågar vad dom heter. I vardagen är han duktig på att göra sig förstådd genom att förklara ex användnings området för saken han vill hitta namnet på. Problemet är att förskolan etc inte förstår hans språk.
Han leker mycket med storebror, mest lekar som kräver styrka och uthållighet. Han undviker gärna språket i lek med andra, jag tror det beror på att han vet att dom inte förstår. Eftersom han vet att han brister i språket brukar han gå fram och ex klappa andra barn på axeln för att dom ska se honom - inte säga hej.
Det gör ont i mig när jag ser hans aktiva försök att få leka med någon, men dom andra barnen mest tycker han är konstig som inte pratar.
Tyvärr finns det en pojke på dagis som han leker med mycket och som heller inte pratar, han är våldsam och skriker. Min son är lite rädd för honom, men pedagogerna envisas med att dom två ska leka tillsammans. Min son vill hellre vara med dom andra.
Han har inget intresse av att leka ex mamma pappa barn, det är för abstrakt för honom. Han vill snarare vara pirat och laga mat på ett sjörövarskepp.
Han är medveten om att han brister i språket och har själv sagt att han vill ha hjälp att lära sig prata - gör otroligt ont i mammahjärtat och jag gör mitt bästa för att träna tillsammans med honom efter bästa förmåga.
Han är jätteduktig på att hjälpa till, om han är hungrig fixar han macka och mjölk på egen han. Ofta fixar han även åt storebror om han vill ha. Efteråt sätter han in allt i kylen igen.
Han har varit blängde sedan han var två år.
Han älskar att hämta posten och tar gärna grannens och lämnar den på vägen hem.
Han lyssnar när man ropar, kommer när han ska. Det är inga problem att ha med honom i stan. Han går att lita på.
När han väl har bestämt sig för något står han fast vid det. Om han ex säger att han inte är hungrig, så envisas han med det även om man gör pannkakor. Då smygäter han en stund efter alla andra, för han kan inte böja sig.
Han blir lätt avundsjuk på sina syskon (mammaledig med bebis) och kan då bli en gnutta oresonlig, vilket lindras av en stor och lång kram och lite egen uppmärksamhet.
Han tycker det är gör kul att åka ut på saker, han har guldpass på Liseberg och åker allt han får.
Han vet sina begränsningar på ett sunt sätt "jag inte kan det" säger han när det är övermäktigt.
Ibland lyssnar han inte när man pratar med honom och säger då "jag inte vet det" till allt.
Han älskar att hitta saker, typ stenar och lappar på butiksgolv.
Han är väldigt hjälpsam, hjäper till att byta blöja och klappa bebisen.
Han sover alltid hela natten och är glad på morgonen.
På öppna förskolan träffar han många barn och pratar gärna om barnen till mig ex "mamma titta han gjorde. Han åkte där. Huvudet först! Hahah! Det tokigt mamma", men undviker att prata med barnen.
Förskolans bild:
Han håller sig i bakgrunden, säger inte mycket. Lekar gärna fysiskt tuffa lekar. Klättrar gärna för sig själv. Äter bra, men har ibland svårt att sitta still vid bordet. Svårt att göra sig förstådd i tal, svårt att visa med gester. Lyssnar inte alltid. Söker sällan kontakt med barn som redan har etablerat en lek.
Psykologens bild:
(Bedömningen är ett år gammal)
Extremt liter ordförråd, svårt med socialt samspel, dåliga resultat på testerna.
Jag tyckte psykologens bild var orättvis. Hon bröt på danska och till och med jag hade svårt att förstå henne... Samtidigt har hon förmodligen ett annat öga för det än vad vi har.
Vad tror ni? Kan han ha autism? Eller är det bara språksvårigheter? Kan det vara bara språksvårigheter när man är 4år? Han borde ju kunna fler ord.
Enormt tacksam för svar!!