Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Varför tror SD:are att deras parti är så himla stort?

Gert skrev 2015-09-17 17:03:09 följande:
    Nu har proppen lossnat! Skrattande

SD - 27,3%
    Det allra intressantaste är FP på 3,7%.

Så mycket för en tredje pappamånad.

*slut off topic*
  • Flash Gordon
    Analysera mera skrev 2015-09-20 23:38:41 följande:
    Och det andra skulle vara?

De avpolletterade i SDU förmodligen. Chansen finns ju att de startar eget.
    Analysera mera skrev 2015-09-20 23:35:06 följande:
    Om du nu tror att de kommer att öka med 38 %-enheter, så får du väl tro det.

Man måste inte få 50% av rösterna för att få egen majoritet. Man måste få 50% av rösterna (och mandaten) av de partier som kommer in i Riksdagen.

Det är inte orealistiskt att ett eller flera av KD, MP och FP kan åka ur 2018.

Någonstans runt 40-45% av de totala rösterna borde i så fall räcka för egen majoritet. Upp ca 20% från dagens opinionsläge.

Nu tror inte jag att det kommer att hända men helt orealistisk är inte tanken.
  • Flash Gordon
    Analysera mera skrev 2015-09-21 18:06:24 följande:
    OK, vad skulle du tycka om ett sådant resultat rent personligen då?

Om MP och (dagens) FP åkte ur skulle det vara svårt att inte dra på smilbanden.

Om SD får egen majoritet?

Tja, de har bra idéer och dåliga idéer.

Jag gillar deras positiva inställning till kärnkraft ¨men jag ogillar deras önskan att gå ur EU. Jag skulle gärna vilja att vi gick med i Nato också, vilket de motsätter sig.

Skulle de driva genom ett utträde ur EU vore det illa. Men det kanske är en grundlagsfråga så det krävs två beslut med ett val emellan? 

Hurusom så det väger nog över mot att jag skulle tycka det var dåligt om de fick egen majoritet.
Svar på tråden Varför tror SD:are att deras parti är så himla stort?