vår bebis har en för bred nackspalt, någon med erfarenhet?
Hej! Åh det låter nästan som vår historia. Fick en förhöjd risk på kuben för trisomi 21 1/140 pga bred nackspalt, den var 3.6mm. Kan börja med att säga att vår fullt friska underbara 6 månaders dotter snusar här bredvid just nu :)
Ett par dagar efter KUBen fick vi tid för ett mkp som inte gick då moderkakan var för
tunn, dock var den läkaren väldigt bra och lugnande oss mkt. BM som gjorde kuben var inte så bra, pekade bara på siffror på ett papper och var väldigt fåordig och inte pedagogisk alls, väldigt kall... Och förklarade inte att spaltens bredd INTE behöver betyda ngt vilket läkaren gjorde. Fick vänta 3 (!) veckor på FVP. Den underbara läkaren förbarmade sig över oss och ringde redan dagen efter med glada nyheter att snabbanalysen visade på helt normala kromosomer. Sen väntade 2 ytterligare UL, ett på hela bebisen av läkare sen ett på hjärtat av en barnkardiolog. Till sist kom även långtidsanalysen av alla kromosomer som oxå var helt normal. Samma läkare ringde även med det svaret så fort det kom in. Underbar människa! När allt var över var jag ju i typ vecka 22... Puh! Men allt känns väldigt avlägset nu :) Tror nästan allt berodde på en felmätning... Mina blodprover var ju bra och lillan låg inte riktigt still under kubens UL... Så mkt oro i onödan... Jaja man kan väl säga att min tilltro till KUB naggats ngt!