• mariaesk

2900 sek för doppresent???

Vill köpa den här till min systerbarns dop. Är den prisvärd eller finns det någon annan som har bättre pris på bebisavtryck - eller som köpt från pargoletti?????
    vill köpa något fint men inte allt för dyrt. andra förslag mottas tacksamt. Fast inga böcker eller småskräp.

• Svar på tråden 2900 sek för doppresent???
  • Selfish Geene

Jag skulle inte vilja ha en sådan någonstans i mitt hus, inte ens om den föreställer min egen bebis avhuggna fot

• isolande

Nej, inte fint, och 2900 spänn?!! Köp nåt billigt handavtryck och sätt in resterande 2500 på ett fondkonto till barnet ist.

• amalie79

Den är skitful. Ser ut som om man konserverat barnets avhuggna fot och näve, inte alls värt pengarna .

• fjanten

Vad trist det hade varit att få en så ful present för 2900kr med tanke på vad man kan få fint för 2900kr... Typ fotografering någon ovan föreslog.

• Ellie

Alla har ju olika smak. Jag är inte heller förtjust i kristallvarianten. Vad jag själv vill ha är ett smycke med mina barns fingeravtryck på. www.lillfinger.com/index.html
    En dop-present är ju till barnet, inte till din syster. Svårt att veta om barnet kommer uppskatta en kristallpryl när det blir äldre. Jag tänker att det är säkrare med något annat. Priset är säkert ok för kristallavtryck, men bättre då att, som någon föreslog, starta ett konto till barnet och köpa något billigare.
    Uppskattad doppresent för oss var tex sångboken "svenska barnvisor" som spelar musik.

• VemÄrJagVemVet
    lillan72 skrev 2015-09-16 11:43:36 följande:

Ful. WT. Men smaken är som baken. 

Visst finns det andra avtryck som är finare och inte ser ut som avhuggna kroppsdelar. Men WT??? Du har nog missat vad som menas med slödder (white trash).
  • MeEmmA

Min son fick presentkort på personlig födelsetavla med barnets födelsestorlek i skala 1:1 från www.personligfodelsetavls.se, den var jättefin. Kan ärligt säga att jag inte heller gillar den där kristallgrejen, tycker att min hemmagjorda gipsavgjutning är snyggare. Om du vill ha något personligt i kristall så finns det en kristallljusstake till dopljuset med namn och dopdatum från kristallshoppen.se tror jag att det var och det finns en serie med olika grejer som heter vingad med fjärilar. Det var väldigt uppskattat av min syster istället för de man får i trä av kyrkan.

• lillan72

Jag avser att avgjutningen är sådan som slödder (WT) brukar inreda sina hem med. Liksom tavlor med texten Carpe Diem och liknande. Men som jag skrev smaken är som baken - tillämpas även på definitionen av slödder/WT.

• BCH52
    mariaesk skrev 2015-09-16 11:23:22 följande:

Men hallå....så klart att det blir min systers bebis hand och fot. Får väl köpa ett presentkort till henne.....och så gör det den efter bebisens avtryck....det är alla fall kristallglas och gjort för hand så det är ju värt mycket tycker jag.

Ahaaa.. Då förstår jag. Jag fick uppfattningen att det var just det avtryck det gällde. Då är det inte creepy som jag skrev tidigare. Min missuppfattning.

Så där spontant känns 2 900 kr lite mycket som doppresent, men det beror ju helt på vad ni i släkten brukar ge vid sådana tillfällen.

En sådan avgjutning är väl mer en present till föräldrarna än till barnet och en doppresent tycker jag bör vara något som barnet har glädje av direkt eller senare i livet.
  • Ego Lovers

Haha.... Är ni knäppa ni som skriver att ts inte borde köpa den för att det är en annans bebis hand och fot!

Det kommer det inte vara då dessa görs i laser som skär igenom glaset och slår sönder insidan och på så sätt kopierar den bild man sänder in till dom. Finns ett företag i Kode som gör detta som brukar vara på Jul på Liseberg och det är en fantastisk present.

Jag har ett glashjärta med min dotters ansikte som tyvärr inte finns med oss längre. Otroligt vackert smycke då man ser hennes ansikte frostat precis som handen och foten i ts inlägg.

Så de är gjorda av laser som slår sönder glas molekylerna och gör så det ser ut som ett frostat hand och fot avtryck

• bra03

Den här typen av inredningsdetalj (liksom väggord) är överrepresenterad i program som lyxfällan.

• Pymsan
    Selfish Geene skrev 2015-09-16 11:40:04 följande:

Jag skulle inte vilja ha en sådan någonstans i mitt hus, inte ens om den föreställer min egen bebis avhuggna fot

???????????? tack för ett gott skratt! Instämmer i varje stavelse!
  • Hustru

Oj så glad det lilla barnet blir, säkert något det alltid kommer att vilja ha på hedersplatsen i sitt hem! Ge inte prylar som bara samlar damm. Om det måste vara något personligt så köp något som kan omsättas i pengar. Vet att det funnits små miniguldtackor, om nu ett minne av barnfoten är viktig, gravera in den.. Oavsett kan den realiseras i pengar den dagen det behövs.

• Hustru

Oj så glad det lilla barnet blir, säkert något det alltid kommer att vilja ha på hedersplatsen i sitt hem! Ge inte prylar som bara samlar damm. Om det måste vara något personligt så köp något som kan omsättas i pengar. Vet att det funnits små miniguldtackor, om nu ett minne av barnfoten är viktig, gravera in den.. Oavsett kan den realiseras i pengar den dagen det behövs.

• MeEmmA
    Hustru skrev 2015-09-18 04:09:48 följande:

Inte för att jag gillar den där foten och handen, men man ska väl ändå inte ge bort doppresenter som ska säljas??? I så fall är det ju bättre att hon ger ett litet dopminne och samtidigt sätter in pengar på ett konto/fonder för framtiden.
  • Furstinna

Den kommer stå nerpackad i en låda från den dagen barnet flyttar. Vem skulle vilja ha en sån framme? Fruktansvärd.

Svar på tråden 2900 sek för doppresent???