• mammalovis

Ni med snabb tvåa, blev trean snabb eller lurig?

Första barnet tog 15 timmar totalt, varav 3 timmar från 5 cm till född på förlossningen med bara akupunktur och lustgas. På bf-4, jag var 35 år.

Andra barnet tog 1,5 timmar från 2-3:e värk och vi hann knappt in. På bf, jag var 37,5 år. Vi hann vara inne ca 10 minuter på förlossningen och jag fick lite lust- eller syrgas.

Nu väntar jag tredje och är svartmarkerad i journalen, så de får inte neka mig att komma in. Bm tycker att jag ska räkna med en lika snabb förlossning och åka in på första värken typ. Jag är inställd på risken att föda hemma och vi har lagt extra handdukar i bilen för säkerhets skull.

Men hur ofta är trean lurig, när båda tidigare gått fort på slutet?

Bm trodde jag kommer föda runt bf även den här gången, men det är ju så svårt att göra sig mentalt förberedd. Nu är det visserligen flera veckor kvar till bf, men jag har mycket sammandragningar, så man vet ju aldrig när de börjar göra nytta. I 34+2 var tappen opåverkad då jag sjukskrevs.

• Svar på tråden Ni med snabb tvåa, blev trean snabb eller lurig?
  • sandra  1986

Jag har absolut inte fött så snabbt som dig. Första tog 7 timmar på förlossningen. Andra tog 1,5 timme. De skilde bara 11 månader mellan dom barnen. 5 år senare fick jag mitt tredje barn och de tog 20 min. Nu räknar jag tiden på förlossningen då de gjort Ont. Men med de sagt så var inte trean lurig, utan den gick väldigt fort.

• Toffee

Hej!

Min fórste tog 12h fran första värk. Kom pa´+2 pa min BF. Mellan 1:an och 2:an var det bara 17 manader. 2:an kom 8 dagar innan min BF (-14 BF gyn) .2:an tog  4h fran första värken till hon var ute. 8cm öppen pa förlossningen när jag kom in. 
    Mellan 2:an och 3:an var det 27 manader emellan.Vi trodde alla att 3.an ocksa skulle komma tidigare än BF.
    3:an var lite " lurig"  men snabb  da han kom pa min BF dag (2+BF enligt gynekologens  utträkning.). Hár i Spanien ville dem sätta igang förlossningen med 3:an när jag var exakt 40 veckor, fast att allt var bra.  Jag fick skriva pa papper till och med för jag ansag att det inte fanns grunder för en igangsättning. Jag tror starkt pa en mogen cérvix innan man sätter igang en förlossning. Jag fick tid 7 dagar efter för igangsättning. För första gangen blev det en "färdknäpp" pa kvällen pga. oro över en igangsättning. 3 h efter sa vaknar jag med ont i magen och spriner konstant pa toaletten i 30 min och fattar att det har bórjat nár värkarbetet blir regelbundna vart 5:e min. Efter 1h rings barnvakten in. 1h senare när värkarna kommer 3min emellan och jag känner ett tryck ner sa beger vi oss till sjukhuset som ligger 3 min med bil fran oss. När barnmorskan undersöker hur öppen jag är gar vattnet och förlossningen gar pa 10 min. Totalt 3h. Min bästa hittills. Min andning funkade 100% och jag verkligen slappnade av med kroppen när värkarbetet var som värst.
    Är nu i vecka 25 med fyran. Det kommer att bli nästan 25 manader mellan 3:an och 4:an. BM säger att den kommer säkerligen innan BF men jag gör inga beräkningar denna gang. Bara babyn vet nár den kommer. En sak är säker, det kommer att ga fort om inga komplikationer uppstar.

Lycka till med trean!

• Ina81

Följer denna tråd! Min etta kom på ca 8 timmar 2 an på 1:45 min. Bm sa jag skulle ringa ambulans vid vattenavgifterna lr värkar då hon tror även denna kommer gå fort har 17 mil till förlossningen och är ensam

• Toffee

Herre Gud! 17 mil till sjukhuset.

• AnniAy

Första tog 6 timmar och andra 11månader mellan barnen tog 1,5 timme är gravid med tredje nu så vi får se :) har ca 15min till sjukhuset

• Madelen21

min första tog 14.5 andra ca 7 timmar å trean 5 timmar å väntar nu mitt 4e barn. Så tycker inte att trean tog lång tid. Det är så individuellt det där.. Men däremot har jag fött alla på övertid.

• mammalovis

Spännande med så många med liknande erfarenheter, återstår att se om det finns fler med motsatta erfarenheter.

Spännande att höra hur det går för er andra som väntar.

Det är ju svårt att föreställa sig en långsam förlossning när man är van vid intensiva förlossningar, men jag försöker.

• Ina81

Dom la ner förlossningen som bara låg 7 mil här i från så det är bara att gilla läget och åka 17 mil.

• Lizz85

Första tog ca 9,5 timmar från första värk till.hon var ute. Andra tog ca 4,5 timmar från första värken till han var ute. Tredje tog 6,5 timmar från första känning till han var ute.

Har öppnat mig väldigt snabbt.

Bara lustgas dem två senaste fl.

• lillvicky

Ååh, jag vill följa den här tråden!

Fick min första 20 dagar tidigt och öppnade mig då 7 cm på två timmar, sedan var hon ute en kvart senare.

Min andra kom 18 dagar tidigt och öppnade mig då 6 cm på en halvtimme och fyra min senare var han ute.

Nu, nio år senare (efter min andra) väntar jag min tredje och det är nu endast två veckor kvar till den ska komma och jag har inga känningar alls! Men jag hoppas att den kommer snart och att förlossningen går snabbt den här gången också, trots att det är en sladdis...

• FjällrävenLovis8
    Toffee skrev 2015-09-16 11:08:43 följande:

Herre Gud! 17 mil till sjukhuset.

Som svar på din kommentar då :) ännu värre om du bor i hemavan eller nån by in längs en grusvä, tex boksjön
  • sandra  1986

Vill bara komplettera utifall någon väntar på fler barn än tre ;)

Min etta tog ju 7 h på fl, tvåan tog 1,5 h..

Trean åkte jag in väldigt tidigt, var på fl 1,5h men hade riktigt ont 20 min innan han föddes. Vi fick rådet att vara hemma till vattnet gick men tur var det för han föddes först, sen kom vattnet :) sk segerhuva :)

Hade inga saker med oss till fl, vill mest bara kolla om jag var öppen..

Nu när jag skulle få fyran var jag lite rädd över hur fort de skulle gå, vet att jag hörde av mig till min mamma (barnvakten) kl 19,30 och frågade om hon var på G, hade då ca 4 min mellan värkarna. Hon kom 5 min senare. Rådde min bms råd och hoppade in i bilen å ringde där Fl och sa att vi kommer in (pga att de rådde oss att inte komma in med nr.3)

Fick komma in i ett mottagningsrum ca 19,50 där väntade urin prov å ctg, var tvungen att ligga med de 10-20 min. Kl 20 satt de ctg:n å gick ut. 20:05 fick min man ringa på klockan för då gjorde de sjukt ont å jag ville veta om jag var öppen. Var öppen 8-9 cm å dom skulle förbereda förlossningsalen, då var väl kl ungefär 20:10.

Dom hann gå ut ca 3 min sen fick mannen ringa på klockan igen, krystvärkarna började komma. Dom slängde av mig ctg:n, jag fick springa som nån jäkla pingvin in till en förlossningssal, hann få av mig byxorna å trosorna typ i farten, sen var vår lilla dotter ute 20,17. Så denna gick fort! Sjukt fort! 12 min riktig smärta till hon var född! Tack gode gud att jag lyssnade på kroppen, hade jag väntat till de gjorde ont hemma, ja då skulle de varit en hemmafödsel!

• lillvicky

Kompletterar,då jag nu fått min trea.
    Kan säga att det gick ännu snabbare nu. Vi var hos mina äldre barns pappa och hans fru och åt middag. De bor tre minuter från förlosningen. Jag hade värkar när jag var där, men de gjorde inte ont och jag trodde inte att jag hade öppnat mig någonting. Jag sa dock till när jag fick en värk, bara för att vi skulle kunna klocka dem. Men plötsligt går vattnet, Efter det kommer krystvärkarna direkt. Fastän vi var endast tre minuter från förlossningen, så hann jag inte dit. Vi fick åka till akutmottagningen och så födde jag inne i mottagningsrummet där. Fem minuter efter att jag kom in till akuten så var hon född, men kan säga att jag höll emot i bilen, annars hade jag fött där.

• Toffee

Sandra 1986 och lillvicky Oj det var snabbt! Det var ju tur att det inte hände en tjej som bor langt ifran sjukhuset. FjällrävenLovis8 far nog ha en plan B med 23 mil till närmsta sjukhus...

• lillvicky
    Toffee skrev 2015-10-30 12:15:07 följande:

Sandra 1986 och lillvicky Oj det var snabbt! Det var ju tur att det inte hände en tjej som bor langt ifran sjukhuset. FjällrävenLovis8 far nog ha en plan B med 23 mil till närmsta sjukhus...

Jo, jag förstod att det ändå inte skulle dröja alltför länge innan jag skulle föda, så därför åkte jag till dem, som bodde nära. Men det var för att inte behöva stressa in till sjukhuset och nu blev det ändå så. Vet inte hur jag lyckas... Skrattande
  • daimstrut

Med tvåan var jag 1,5 timme på sjukhuset, med trean ca 2,5. Detta pga att jag var nervös över att åka in för sent med trean. Men från första värk/känning till de var ute tog det ungefär lika lång tid, cirka sex-sju timmar. Förlossningarna var nästan en kopia av varandra.

• Fiastinalotta

Hade en lite lurig trea. Både första och andra barnet kom genom intensiva förlossningar, utan någon lugn latensfas. Har varit pang på med täta, intensiva värkar direkt där jag fått minimal vila mellan. Första barnet tog 5 timmar från första känning och andra barnet tog 3 timmar. Var nervös inför trean, skulle jag hinna fixa barnvakt och hinna in i tid etc.??.. Men denna startade helt annorlunda med molvärk och glesa, halvonda värkar var 5-10:e minut, som varade i 6-7 timmar. Sen vart det "pang på" med intensiva värkar och från att vara öppen 4 cm tills lilltjejen var ute tog det 50 min. Så det gick snabbt när det väl drog igång. Trean var helt klart den bästa förlossningen då jag hann med rent mentalt på ett annat sätt - hann fatta vad som hände!

• ilyaln

Första tog 6 H o andra 2,5 H. Trean blev lurig! Började vid 20 på kvällen då hade jag 7 värkar på tio minuter som inte gjorde ett smack. Fick sovdos o ligga kvar men värkarna fortsatte hela tiden men först vid 16 så började det bli påverkat därnere 17:35 är hon född. Väntar fyran nu o hoppas innerligt nästa förlossning blir smidigare .

Svar på tråden Ni med snabb tvåa, blev trean snabb eller lurig?