woodridgeemprium skrev 2015-09-15 08:58:44 följande:
Ok. Tänk vilka regler det finns, dessutom kostar det mycket pengar, kan det vara så att det kostar ca 200 000? Man borde ju få dom pengarna för att man gör en sån insats för en människa. Sedan om man är religiös eller inte undra vad det spelar för roll för ett föräldralöst barn?
I Sverige bryr man sig inte om religion, men en hel del länder har som krav att de blivande adoptionsföräldrarna är kristna. Det kan ju kännas konstigt, men om man är övertygad kristen så skulle det säkert vara svårt att adoptera bort ett barn till icke-troende.
Jag kan verkligen förstå många av de strikta kraven - detta är ju barn som redan är traumatiserade/övergivna en gång och då krävs det att blivande föräldrar verkligen har en stabil situation både allmänt och känslomässigt - allt för att att barnet verkligen ska få det utrymme och den uppmärksamhet som hen behöver. Samtidigt så upplever jag en del av reglerna som lite väl stelbenta, tror det finns personer som kanske blir nekade på rutin på grund v vissa faktorer som kanske egentligen skulle kunna ge ett barn en superstabil och kärleksfull tillvaro. (Sedan vet jag ju inte hur individanpassade bedömningar de gör i praktiken...)