Inlägg från: Anonym (Lettland förbjuder nuvarande säljmetoder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lettland förbjuder nuvarande säljmetoder)
    johnGEX skrev 2016-12-20 21:53:17 följande:

Hej!

Vi pratade både med inkasso och kronofogden och fick ett sånt svar angående ''carprice.se''

Vi sammarbetar ej med det företag du nämner. Vårt råd  är bestrida fakturan skriftligt (behåll en kopia) samt att du gör en polisanmälan mot företaget.

carprice.se är bedrägeri, FRAUD, SCAM

Företaget är lettiskt och det är endast svenska företag som behöver inkassotillstånd av Datainspektionen i Sverige. Svenska myndigheter kan tycka det är olagligt och uppmana att bestrida, men nyligen stämdes enskild svensk konsument av estniska advokatfirman Storm och Mets. Alltså: bilvärderingföretaget har anlitat advokatfirma som inte bara driver in skulderna, utan faktiskt stämmer de som bestridit. Jag tror personligen företaget har svårt att nå framgång i utländsk domstol då de riktat sig till svensk marknad, men det är alltså allt annat än självklart att "bara bestrida".
  • Anonym (Lettland förbjuder nuvarande säljmetoder)
    farofågeln skrev 2016-12-29 11:24:26 följande:

Ja, det är bara att bestrida. Hemskt med såna där bluffar alltså, när man inte är på helspänn hela tiden är det lätt att åka dit. Polisanmäl!

Vet inte om det hjälper, men banken hjälpte mig när jag råkade ut får kortbedrägeri. 24finans.se/stort-kortbedrageri-sparrade-150-000-nordiska-bankkort/

Ingen idé att polisanmäla lettiskt bolag här i Sverige. Dock bordet anmälas till lettisk myndighet och polis, vilket går att göra via Konsument Europa (en gränsöverskridande enhet hos svenska Konsumentverket)
Svar på tråden Carprice bluffen???