• milli79

Min tiomånaders vill bara ammas

Tycker inte du ska känna dig stressad över att hon inte äter. Vår son ammade bara vissa dagar även då han var över 1år. Nu är han 2,5år och äter bra. Bättre att låta henne amma och tillsist lär hon välja mer och mer mat. Alla barn är olika. Det är inte ovanligt att barn väljer amningen främst även vid 10mån. Lägg småbitar framför henne när ni äter och fortsätt amma. Kanske ni kan skippa mjölkprodukter för att slippa förstoppning. Många blir förstoppande av mjölkprodukter.

• milli79

Fiberhusk skulle jag varit försiktig med det drar åt sig mycket vätska. Päron el kiwi är bra vid förstoppning. Köpegröt o välling blir många förstoppande av. Testa ge hirsgröt, skrädmjölsgröt el bovetemjölsgröt som du gör själv med päronpure om hon vill äta men se till att det blir en trevlig stund och pressa henne aldrig om hon inte vill.

• milli79

Skulle INTE rekommendera köpegröt om barnet har lätt att bli förstoppad. Att det skulle vara mer järn i den än den man gör själv stämmer i vissa fall MEN eftersom köpegröt innehåller mjölkpulver som hämmar upptaget så blir det ändå inte så mycket järn.

Dessutom så är järn som tillsätts stoppande förutom att mjölken stoppar så inte konstigt att många bebisar har problem med magen.

Det är lätt att göra bebisgröt med bra järnvärde. Hirsflingor tex är bra järnkälla och blir god gröt. Sen kan man göra puré av aprikoser för att höja järnet ytterligare.

barnsmat.blogspot.se/2013/09/vegetariska-alternativ-till.html

Svar på tråden Min tiomånaders vill bara ammas