2-2,5 år mellan syskon eller vänta?
Hej,
Efter 1,5 års amning har äntligen mensen kommit. Ammar fortfarande och har länge velat skaffa syskon till min son som är 1,5 år. Är 31 idag och blev gravid väldigt snabbt sist och det betyder inte att jag blir det direkt nu men om vi skulle bli det inom 4 månader så kommer det bli ca 2-2,5 år åldersskillnad mellan barnen. Är det för tätt och bättre att vänta så det är ca 3 år?
Inte det viktigaste men skulle jag bli gravid snabbt igen behåller jag samma fp (har provisionslön och lyckades ha bra inkomst inför första barnet), men då sonen är född under våren hade mycket i kläder inte passat då vi hade fått ett sommar/höst barn om jag hade lyckats bli gravid direkt. Inte heller viktigt men hade hoppats på att återanvända mkt och våren var en skön tid att få barn (amma ute, ljust längre, inte behöva klä på mycket kläder mm).
Varje barn och syskonrelation är speciellt men det viktigaste för mig/oss är vår son och vad som är bäst för honom. Vi vill att han ska få växa upp med syskon och har läst att ju tätare mellan syskon desto mer leker de tillsammans men mer rivalitet/svartsjuk. Tre år eller mer rekommenderar många för att det äldre syskonet är mer moget.
Väldigt tacksam för era tankar hur det har varit för er. Hade ni kört igång om ni vore oss eller vänta tills sonen passerat 2 år?