Inlägg från: SweetJune |Visa alla inlägg
  • SweetJune

2-2,5 år mellan syskon eller vänta?

Hej,

Efter 1,5 års amning har äntligen mensen kommit. Ammar fortfarande och har länge velat skaffa syskon till min son som är 1,5 år. Är 31 idag och blev gravid väldigt snabbt sist och det betyder inte att jag blir det direkt nu men om vi skulle bli det inom 4 månader så kommer det bli ca 2-2,5 år åldersskillnad mellan barnen. Är det för tätt och bättre att vänta så det är ca 3 år?

Inte det viktigaste men skulle jag bli gravid snabbt igen behåller jag samma fp (har provisionslön och lyckades ha bra inkomst inför första barnet), men då sonen är född under våren hade mycket i kläder inte passat då vi hade fått ett sommar/höst barn om jag hade lyckats bli gravid direkt. Inte heller viktigt men hade hoppats på att återanvända mkt och våren var en skön tid att få barn (amma ute, ljust längre, inte behöva klä på mycket kläder mm).

Varje barn och syskonrelation är speciellt men det viktigaste för mig/oss är vår son och vad som är bäst för honom. Vi vill att han ska få växa upp med syskon och har läst att ju tätare mellan syskon desto mer leker de tillsammans men mer rivalitet/svartsjuk. Tre år eller mer rekommenderar många för att det äldre syskonet är mer moget.

Väldigt tacksam för era tankar hur det har varit för er. Hade ni kört igång om ni vore oss eller vänta tills sonen passerat 2 år?

• Svar på tråden 2-2,5 år mellan syskon eller vänta?
  • SweetJune
    Anonym (a) skrev 2015-09-16 20:54:58 följande:

Vi har ganska exakt 2,5 år mellan våra. Äldsta är ett aprilbarn och yngsta är född i slutet på oktober.

För oss har 2,5 år varit ganska lagom. Jobbigt eftersom äldsta fortfarande inte sover helt perfekt men de är nära nog i ålder för att leka ihop så länge det är enkla lekar (yngsta fyller 2 i höst). Dock har vår yngsta varit ett "drömbarn", ingen kolik, sover hyfsat bra (inte hela nätter men vaknar sällan länge) osv. Med kolik hade det varit mindre roligt

Tack för alla era svar!

Hur var det att få barn i april resp oktober? Var det bättre i april el oktober? Skönt att det har fungerat bra för er ????
  • SweetJune
    BigMami skrev 2015-10-13 13:16:33 följande:

Jag har barn födda mars 03, november 04, november 12 och april 15. Jag föredrar nog november framför våren. Då den första tiden gick åt att amma amma amma.. jag satt klistrad i soffan i 2 månader! Inte så kul då solen och värmen just hade kommit. Gå ut och amma timmar i lekparken kändes inte heller så lockande om 2 åringen skulle få för sig att dra iväg, ramla och slå sig osv.. Jag har alltid sagt att ska de ha syskon så vill jag ha dem någorlunda tätt Nu är det också rätt skönt med stora barn som är självgående och kan hjälpa till om det behövs..

Tack för svar. Roligt att du tyckte hösten (nov) var en bra tid att få barn. Kan vara mysig tid. Som du säger, man sitter klistrad och ammar första tiden. Köpte du nya kläder då barnen föddes under olika årstider?
Svar på tråden 2-2,5 år mellan syskon eller vänta?