annananos skrev 2015-10-26 11:05:15 följande:
Jag har kämpat vi började redan förra sommar lite enkelt utan blöja
hur gammal var han då?
min poäng är att alla borde börja lite enkelt utan blöja
före barnet börjat gå, och sedan försöka ta av blöja några dagar (medan man ändå är hemma vid lov t.ex) när barnet är max 1,5 år.
jag tror nu att i vissa familjer till vissa barn är det faktiskt så att blöja ä en bra lösning även om barnet är över tre år eller 8 kg som du skrev en gång.
jag menade torra fulltbsorberande blöjor, inte t.ex. tygblöjor eller blöjor som inte känns helt torra
(ifall barnet inte märker och signalerar på en gång att även hans absorberande libero/pampers blöja är kissig/bajsig. Eller ifall barnet börjat småskvätta 100 ggr under dagen eller småbajsa 10 ggr under dagen för att barnet har anpassat sig till blöjorna).
alltså sånt skulle vara en varningstecken. Viktigt att se det och göra nåt åt det innan det blir värre.
våran kille är smart sitter och räknar med på dvd (tiden som gott på filmen) istället för att titta på själva filmen. han kan räkna långt över hundra själv han kan plus och minus om vi berättar vad som är vad. han gick tidigt pratade tidigt ja förutom just det att han inte vill kan eller "orkar" gå på toaletten så är han mycket längre fram i sin utveckling sina jämnåriga. och nu när jag läst på lite så är det inte helt ovanligt att barn som är tidiga med mycket är ofta sena med att bli av med blöjan.
ja men det är faktiskt just det jag menar:
smarta och tidiga barn anpassar sig till blöjan tidirare än andra, du kanske borde tagit av hans blöja innan han börjat gå själv (och haft honom utan blöja längre perioder och/eller pottat innan han börjat krypa).
kan det vara så tror du?
så ja nu får han faktiskt bestämma själv när han vill sluta.
och om någon undrar så är jag väldigt stolt över vårat beslut att låta han ha blöjor igen!!!
jag tycker att du gör helt rätt nu.
det går inte att toaträna så stora barn på samma sätt som man gör med 1åringar. Det är helt annan nivå på 2-3åringarnas medvetenhet, de har en annan vilja, annan erfarenhet och starkare vanor.
när ditt barn lärde sig räkna och prata - då behövde han inte först träna bort sin vana att räkna och prata på ett annat språk. Förstår du hur jag menar? Han utvecklades åt ett håll: först hörde andra prata, sedan försökte själv, blev bättre och bättre på det, sedan blev han jättebra på det.
om vi tittar på barn som är adopterade från andra länder - då måste de lära sig ett språk på nytt. Men det är ÄNDÅ lättare, för att det är samma mekanismer att lära sig olika språk, men det är olika mekanismer i att lära sig förtränga sina instinkter att kontrollera/känna av kiss och bajs och sedan lära sig kontrollera dem igen.
sedan om vi talar om adopterade barn och språkinärning, då är de oftast inne i en sensitivperiod då det är lättast att lära sig ett nytt språk (dvs 1-5 år). Ju äldre barnet är, desto svårare det blir att lära sig ett nytt språk.