• nattuss89

Hur "stora" är era bebisar?

Min son var ganska stor när han föddes: 57 cm lång och vägde 4825 g.

Nu är han 5,5 månad och är 75 cm lång och väger 10,4 kg.

Jag känner ingen som fött en så stor bebis, har förstått att det är ganska "ovanligt". Har även hört att barn nr. 2 och 3 oftast blir större än första, men detta kan såklart vara en myt. Jag vill såklart ha flera barn! Men man blir ju nästan lite nervös om detta skulle stämma. :)

Någon mer som har fött "stora" barn, och om ni har flera - hur stora blev/är dom?

• Svar på tråden Hur "stora" är era bebisar?
  • Vegomamma

Min plutt var liten, 47 cm och 3120 g när hon kom. På BVC-kontrollen när hon var 6 veckor var hon 56 cm och 4990 g. Har varit ganska brant kurva uppåt.

• Sommar15

Min bror var ännu större än din som bebis, 10 kg vid 4,5 mån och 12,5 kg vid 6 mån. Han planade ut rejält när han började röra på sig - krypa/gå. Sen var han normallång mot det kortare hållet och spinkig. Idag vuxen ca 180 cm lång och fortfarande smal, minsta storlek i kostym etc. Så hur han såg ut som bebis spelade ingen roll för resten :)

• Melinoe

Min son vägde 3,7kg när han föddes, vet inte hur lång han var då men han var 58 cm på sex veckors kollen. Han är fyra månader nu väger 5,9 kg och är 64 cm. Maken och hans bröder vägde alla över 5 kg och 60 cm långa när de föddes.

• amalie79

Min lille kille var på övre normalskalan som nyfödd, 53 cm 4565 g, på 8- veckorskontrollen förra veckan var han 61,5 och vägde 7520.

• Anonym (Mami)
    Sommar15 skrev 2016-03-14 17:37:14 följande:

Min bror var ännu större än din som bebis, 10 kg vid 4,5 mån och 12,5 kg vid 6 mån. Han planade ut rejält när han började röra på sig - krypa/gå. Sen var han normallång mot det kortare hållet och spinkig. Idag vuxen ca 180 cm lång och fortfarande smal, minsta storlek i kostym etc. Så hur han såg ut som bebis spelade ingen roll för resten :)

Min son var också en stadig krabat som bebis. Alltid två kurvor över på både vikt och längd.

Nu är han fem år och mäter 114 cm och väger 19 kg. - Precis på genomsnittskurvan.

Hans pappas kurvor såg likadana ut; stor och lång, sedan genomsnittlig, för att i tonåren dra iväg på längden (idag är pappan 195 cm).

Så måtten som barn behöver inte alls vara avgörande för vilka mått man får som färdigvuxen. :)
  • Anonym (S)
    Drömmer om tre skrev 2016-03-19 20:54:18 följande:

Son nr1: 2955g och 51 cm (vecka 38+2)

Son nr2: 4125 och 55 cm (vecka 49+5)

Väntar nr 3 i juli

Oj jäklar va överburen du var;)

Mina:

1:a 2635 g 47,5 cm v 38

2:a 3560 g 50 cm v 38

3:e 3980 g 50 cm v 40

4:e 2268 g 45 cm v 31
  • Ingrediensen

Mina har också varit stora;
    1:a son 5000g 53 cm v 42+0
    2:a son 4600g 51 cm 39+0
    Dvs 2:a var egentligen ännu större.
    Väntar barn igen (v38+6) och har gjort tillväxt UL alla tre barnen: +17%, +25%, +17% i v 33.

Denna gång frågade jag ut BM som gjorde ul ordentligt eftersom hon skrivit en avhandling om stora barn:
    Oftast är 2:a barnet störst (stämmer på mig)
    Oftast är modern runt 28-32 år när hon får största, dvs ej yngre eller äldre
    Det spelar ingen roll vad du äter såvida du inte har diabetes (vanligaste orsaken till stora barn)
    Vad modern vägde före graviditeten har ett samband - stor moder - stort barn. Men helt ointressant med gravvikt.
    Vad modern vägde som nyfödd har stort samband men faderns födelsevikt är helt ointressant.

Det var vad jag minns!

• Ingrediensen

Kan också tillägga att mina barn inte följt sin kurva utan gått ner till normalkurvan inom ett par månader. Det har alltså varit moderkakan som försett dem ordentligt sen har det inte varit lika fett.

• nattuss89

Intressant att läsa om alla era bebisar och erfarenheter :)

Min son är nu 1 år, och vi var på ettårskontroll förra veckan. Nu är han 85 cm och väger 12,5.

Svar på tråden Hur "stora" är era bebisar?