• Gert

Lagliga vägar och miljoner flyktingar till Sverige

Om EU öppnar upp för lagliga vägar in till Europa så kan flyktingar ta billigt flyg till exempelvis Sverige, för här får syrier permanent uppehållstillstånd.

Vart går gränsen för hur många flyktingar Sverige kan ta emot?

Det är den här frågan som Sveriges statsminister inte vågar svara på.

Give ´em Hell!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lagliga vägar och miljoner flyktingar till Sverige
  • Gert
    Anonym (!) skrev 2015-09-10 22:04:04 följande:

Jobbigt att få hit folk som har utbildningar och kan bidra med kunskap. Folk får inte asyl precis hur som helst. Syrier är väll typ undantag då det faktiskt inte går att leva i Syrien idag utan risk för att dö! Skärp dig för fan människa.

Jo, syrier får permanent uppehållstillstånd och som du kanske vet har mer än halva befolkningen flytt landet - alltså 12 miljoner. 4 miljoner av dessa finns i grannländerna medan de andra är inhemska flyktingar. Så rent teoretiskt kan det komma flera miljoner syriska flyktingar till Sverige om det finns lagliga vägar in.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Överste Senap skrev 2015-09-10 22:06:42 följande:

Under vilken tidsrymd menar du?

I veckan?

Per sekel?

Annat?

Så snabbt som möjligt för jag antar att de flesta vill komma så snabbt som möjligt.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Överste Senap skrev 2015-09-10 22:11:10 följande:
    Isåfall är dina alternativ inte speciellt väl valda.....
    Varför inte? Alternativen tar inte hänsyn till en tidsperiod, men så länge kriget håller på, vilket jag omöjligen kan veta hur länge. Säg några år då. De lär ju gå snabbt om 10 chartrade plan om dagen flyger till Sverige.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Dr Mupp skrev 2015-09-11 08:09:05 följande:
    Går det 10 plan om dagen från Syrien/Turkiet till Sverige? Finns det plats för flyktingar på alla eller är platserna uppbokade av svenska turister?
    Inte idag, men det kan man snabbt ordna om lagliga vägar kommer till. Sen alla färjor och båtar som kan transportera människor till Sverige.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Överste Senap skrev 2015-09-11 14:58:26 följande:
    Menar du att du inte inser skillnaden av att ta emot 1 miljon invandrare i veckan eller per decennium?
    Jag räknar med 1 miljon om året.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Anonym (WHAT???) skrev 2015-09-11 17:47:50 följande:

Var kommer alternativen från?  Är det någon som på allvar menar de här siffrorna??? Du undrar alltså om vi ska ta emot motsvarande 10%, 20% eller 30% av vår nuvarande befolkning Förvånad ?

Med tanke på att i nuläget, ca 12% av befolkningen (dvs de som arbetar i den privata sektorn) är i huvudsak bidragande till inkomstskattepotten i Sverige hänger det där inte alls ihop. Och jag kan säga som så här: det är inte jag som brister i matematiska, ekonomiska, nationalekonomiska eller samhällskunskaper. 

Menar du att det är osannolikt att miljontals syriska flyktingar skulle köpa billiga flygbiljetter till Sverige om de fick chansen?
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Anonym (WHAT???) skrev 2015-09-11 18:10:14 följande:
    Din fråga i TS är: hur många Sverige kan ta emot. Inte "hur många kan tänkas köpa flygbiljett". Det ena har inte med det andra att göra. 
    Klart att det har. Om miljontals syriska flyktingar - och även andra nationaliteter - kan köpa billiga flygbiljetter till Sverige lagligt så måste Sverige ta emot dem och ge dem en rättvis asylprövning. Sverige kan inte stänga dörren och säga "inga fler får flyga hit".

Jag anar också att de svenska "wanna be" människosmugglarna som nu åker bil över Öresundsbron och hämtar flyktingar till Sverige skulle antagligen betala flygbiljetten för varenda en som vill ta sig till Sverige.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Nayaa skrev 2015-09-11 18:15:02 följande:

Jag undrar mest var dom där 10 000 tyska bögarna blev av :/

Tyvärr är inte flyktingkatastrofen ett humoristiskt radioprogram som Hassan var. Det är faktiskt helt avskyvärt att du jämför så.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Anonym (WHAT???) skrev 2015-09-11 22:00:14 följande:
    Flygbiljett eller inte, dina alternativ går inte att svara på. Ett plötsligt nytillskott på 10% av befolkningen är en helt vansinnigt antal. Så nej, det är omöjligt. I alla fall om vi ska fortsätta ha en välfärd.
    Jag håller med att det är ett vansinnigt antal. Men det är faktiskt möjligt att det kan hända om det blir lagliga vägar in till Europa och Sverige. För att undvika denna situation måste Sverige sätta ett tak på hur många man kan ta in och då måste det bli riktig ordning och reda i flyktingpolitiken och inte det kaos som är idag. Det är dags Stefan Löfven att walk the talk, ta mig fan!!!
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Smarthuvud skrev 2015-09-11 22:03:35 följande:

Hej Gert!

Jag nämnde dig idag som ett exempel på vad som gör en trött med FL. Du maler bara på om samma sak, om och om igen, i en ny frågeställning. Du hatar allt med invandrare, sure. Men varför sprider du en jävla massa osanningar?

Jag känner mig hedrad att du nämnde mig som ett exempel. Men du hittar på en massa saker om mig. Till exempel hatar jag inte allt med invandrare. Men det är ju så ni SD-hatare resonerar. Om man är kritisk till den stora invandringen och invandringspolitiken hatar man alla invandrare och om man inte vill ha fri invandring är man rasist. Det är vänsterlogik. Skrattande

Vilka osanningar har jag spridit? 
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Lagliga vägar och miljoner flyktingar till Sverige