Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!

Fast det här var väl inte ett speciellt bra motargument eftersom det var just den svt-artikeln som bemöttes i det inlägg som Gert länkade till:

"Jag kritiserade SVT för det inkorrekta påståendet att 37 procent av nyanlända Syrier är akademiker och hänvisade till SCB-statistik som visar att andel högutbildade Syrier snarare är 10 procent. SVT försvarade sin rapportering här med argumentet att de anser att Arbetsförmedlingens statistik är färskare och mer tillförlitlig än SCBs. Notera dock att inte heller Arbetsförmedlingens statistik visar mer än en marginell ökning av de nyanländas självrapporterade utbildningsnivå. Skillnaden mellan deras siffror och SCBs är en fråga om definionen (sic) av högutbildad, inte tidsperioder."
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2015-10-06 09:59:43 följande:
    Gert har lovat att länka till debatten på publicistklubben.
    Finns upplagd på youtube i alla fall:

Vad vet journalister egentligen om omvärlden?

Inte mycket, enligt kvällens gäst Hans Rosling, professor i global hälsa. Han har vid flera tillfällen har ställt den frågan och läxade nyligen upp en dansk journalist med orden ”det här är inget att diskutera - jag har rätt och du har fel”.

Det är "testbild" i 15 minuter nånting och sen börjar föreläsningen och efter den följer en diskussion.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2015-10-06 19:34:57 följande:
    Frågan är avslutningsvis vad SD vill göra för att lösa Syrienkrisen? Här har i alla fall jag inte sett att SD har kommit med några konkreta förslag. Vill exempelvis SD skicka beväpnade styrkor till Syrien, såsom Hans Rosling var inne på?
    Det pratas mycket om Syrien nu men tittar man på de siffror som migrationsverket presenterar är det ganska många asylsökande som kommer från andra länder:

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-10-06-7-621-asylsokande-de-senaste-sju-dagarna.html

Igår var det alltså hela 1495 personer som sökte asyl i Sverige och av dem var det 932 som kom från andra länder än Syrien. Fred i Syrien vore ju bra men det innebär nog inte ett slut på de stora strömmarna av asylsökande till Europa som vi nu ser.
Svar på tråden Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!