• nokitus

vattensköldpaddor.

finns det någon här som känner någon som fått salmonella av vattensköldpaddor?? 
    Eller någon som känner någon som fått det. 
    Jag blev lite orolig efter att min katt ramlade ner i akvariet igår, blev genom blöt av sköldpaddsvatten, mina katter hoppar liksom på lite överallt.
    Kommer min katt att dra salmonella över hela min lägenhet nu?? Jag tvättade honom naturligtvis, men ändå...
    Jag hittar ingen riktig statistik, så jag undrar om någon har erfarenhet. 

• Svar på tråden vattensköldpaddor.
  • cattus

Sköldpaddor KAN bära på salmonella, det är väldigt sällsynt..... och även de som nu skulle bära på det går inte ens att testa för det då det kan följa med bakterier i viss avföring men inte i annan.
    Men som sagt det är numera ytterst ovanligt. Alla reptiler kan vara bärare inte bara sköldpaddor men senast jag hörde larm om det var för säkerligen 20 år sedan (jobbar i djuraffär)
    Du behöver nog inte oroa dig. 

Citat från Folkhälsomyndigheten:

"Den vanligaste orsaken till salmonellautbrott är kontaminerade livsmedel. Men även kontakt med infekterade djur, till exempel reptiler som hålls som husdjur, kan leda till smittöverföring. Bakterierna kan växa till i flertalet livsmedel. Det krävs ofta en hög infektionsdos (cirka 100 000 bakterier) för att sjukdomssymtom ska uppstå, vilket oftast förutsätter att bakterien har förökats i livsmedlet. Känsligheten kan dock variera. Små barn, äldre och immunsvaga är mer mottagliga. Vid vissa feta livsmedel, som till exempel choklad och ost, tycks infektionsdosen vara lägre, så låg som några få bakterier.

Zoonotiska salmonellabakterier kan också spridas mellan människor via avföringen. Sekundärfall är relativt ovanliga, cirka fyra procent vid utbrott.

Inkubationstiden är oftast ett till tre dygn. Normalt utsöndrar man bakterien i fyra till sex veckor, men någon procent blir bärare en längre tid i månader till år."

Svar på tråden vattensköldpaddor.