• Anonym (d)

Måste jag gå på förhandlingen?

Anonym (ommanbäddarfårmanligga) skrev 2015-09-06 19:43:23 följande:
    Tack mammaåten.
    Har läst på lite mer nu. Det som ligger i kommunikationsbristen är mammans ständiga hånande och utsättande av mig som jag tröttnat på. Men jag får väl gå dit, försvara mig och kasta lite skit tillbaka, för det är ju det det handlar om.

till Drottningen70. Jag tar inte längre mamman samtal, det är rätt, annat än om jag tror det är viktigt, men det gör inte mig till en olämplig vårdnadshavare.
    Går du inte till förhandlingen kommer de döma till mammans fördel oavsett hur många foton du skickar då det bekräftar att du har samarbetssvårigheter som inte dyker upp till något sådant här viktigt.

Kastar du skit tillbaka kommer de se en person som kastar skit. Ett dömande till din fördel blir troligare om du uppför dig. Oavsett vad mamman säger eller gör. Är hon "hysterisk" är det knappast till hennes fördel. Lyssna på vad som sägs och svara sakligt.

Jo, det är rätt olämpligt som vårdnadshavare att ignorera den andra förälderns samtal. "Annat än när du tror det är viktigt"? Tänk om hon tycker det är viktigt? Tänk om det är viktigt för dina barn? Kanske du inte ensam klarar att bedöma vad som är viktigt i alla lägen, och kanske du inte har en aning om vad hon vill när du ignorerar henne? Föreslå istället att kontakt hålls tex genom mail eller sms om du inte vill svara i telefon. I så fall får du ju i alla fall info från henne, och hon får chans att få svar på frågor/funderingar. Att du inte svarar henne kommer ligga dig till last då det tyder på att du har samarbetssvårigheter. Oavsett om hon snackar skit om dig eller inte.
  • Anonym (d)
    Anonym (ommanbäddarfårmanligga) skrev 2015-09-06 22:45:29 följande:
    Jag har ingen lust att kasta skit, därav att jag hellre vill undvika allt sådant. Jag levde ihop med henne och älskade henne till det bittra slutet. Men grunden i en tvist är ju att kasta skit bäst möjligt hur ska man annars vinna? Annars finns det ju inga argument för att få ensam vårdnad, eller hur? Nej tack, inte om jag slipper, men det verkar som att jag får gå dit, jag har inga problem med uppförandet, inte alls.

Sedan en gång för alla, bilder är en del av en dokumentation, inte ett par bilder från påsk. Jag är inte korkad, möjligen naiv, men det har jag alltid varit. Som att tro på evig kärlek :)
    Ensam vårdnad ges om föräldrarna inte kan samarbeta. Att kasta skit är inte grunden. Snarast viktigt att lugnt och sakligt framföra sina argument. Har hennes "skit" någon verklighetsförankring?
    Anonym (ommanbäddarfårmanligga) skrev 2015-09-06 22:37:08 följande:
    Alla viktiga sms hanterar jag. Alltid. Är samtalet viktigt är det bara att grunda med ett sms först. Enkelt.
    Frågor om barnvaktande ignoreras. Jag tar mitt ansvar, hon tar sitt gällande sånt. Det är inte längre varandras ansvar.
    Hur kommer det sig att du alltid ignorerar barnvaktsfrågor? Är det bättre för era barn att vara med en barnvakt än med dig? Har du aldrig lust att träffa dem när det inte är "din tid"? Visst handlar det om hennes och ditt ansvar, men också om era barn.

Svar på tråden Måste jag gå på förhandlingen?