Måste jag gå på förhandlingen?
Anonym (ommanbäddarfårmanligga) skrev 2015-09-06 19:43:23 följande:
Tack mammaåten.Har läst på lite mer nu. Det som ligger i kommunikationsbristen är mammans ständiga hånande och utsättande av mig som jag tröttnat på. Men jag får väl gå dit, försvara mig och kasta lite skit tillbaka, för det är ju det det handlar om.
till Drottningen70. Jag tar inte längre mamman samtal, det är rätt, annat än om jag tror det är viktigt, men det gör inte mig till en olämplig vårdnadshavare.
Kastar du skit tillbaka kommer de se en person som kastar skit. Ett dömande till din fördel blir troligare om du uppför dig. Oavsett vad mamman säger eller gör. Är hon "hysterisk" är det knappast till hennes fördel. Lyssna på vad som sägs och svara sakligt.
Jo, det är rätt olämpligt som vårdnadshavare att ignorera den andra förälderns samtal. "Annat än när du tror det är viktigt"? Tänk om hon tycker det är viktigt? Tänk om det är viktigt för dina barn? Kanske du inte ensam klarar att bedöma vad som är viktigt i alla lägen, och kanske du inte har en aning om vad hon vill när du ignorerar henne? Föreslå istället att kontakt hålls tex genom mail eller sms om du inte vill svara i telefon. I så fall får du ju i alla fall info från henne, och hon får chans att få svar på frågor/funderingar. Att du inte svarar henne kommer ligga dig till last då det tyder på att du har samarbetssvårigheter. Oavsett om hon snackar skit om dig eller inte.