Inlägg från: Nymphaea |Visa alla inlägg
  • Nymphaea

Kaninkunniga, snälla se hit!

Drone skrev 2015-10-22 13:21:40 följande:

du får se det från den positiva sidan att du kan skaffa dig en ny likadan kanin. kanin var 5 år de lever inte så mkt längre ändå. det låter som veterinären gjorde rätt i att ha ihjäl den. det du skulle ha gjort var att ha haft ihjäl kanin när du såg att den började bli dålig, onödiga kostnader att ta med en kanin till veterinären då de är billigare att bara slå ihjäl kaninen och köpa en ny. har ett 20 tal kaniner själv och avelsdjuren blir aldrig äldre än 2-3 år sen blir de gryta. 

och om man inte klarar att avliva sina djur själv när de blir sjuka ska man inte ha djur överhuvudtaget!

Du föder väl upp kaniner just för att slakta dem, så du resonerar nog annorlunda än de flesta husdjursägare skulle jag tro. (För att uttrycka det milt...)
  • Nymphaea
    Drone skrev 2015-10-22 21:26:59 följande:

de kaninägare jag träffar har inget emot att ha ihjäl en sjuk kanin. så annorlunda vet jag inte. däremot finns det ju de som skaffar kaniner som husdjur utan att ha erfarenhet och behandlar sina djur som snuttefiltar och det leder ju till att djuren lider i onödan när de blir sjuka.

Jag håller med till 100% om att det är fruktansvärt att låta djuren lida när de blir sjuka. Det låter som om dina köttdjur lider mindre än ett älskat husdjur som tvingas gnissla tänder av smärta utan att någon gör något. Anser dock inte man behöver vara en person som "behandlar sina djur som snuttefiltar" för att rättfärdiga ett besök till veterinären för behandling eller avlivning.

Skulle skriva om ditt påstående som följer: "Och om man inte har försäkring, eller på annat sätt råd att ta med sina djur till veterinären när de blir sjuka, ska man inte ha djur överhuvudtaget!"
  • Nymphaea

Det är klart, har man (som du verkar ha) kunskap om hur man slaktar ett djur utan lidande, så lider djuret mindre av att slippa bli ivägkörd till en veterinär.

Är man känslomässigt fäst vid sitt djur (som TS var), och inte vill att det ska dö, så är det nog inte lika lätt. Då tar man med djuret till veterinär för att se om något kan göras, och om inget kan göras låter man veterinären avliva djuret.

Det absolut värsta är att låta djuret plågas för att man är så självisk att man inte vill att djuret ska dö.

Svar på tråden Kaninkunniga, snälla se hit!