• JuwliaL

Trotts!! Hur i helvete hanterar men sånt?

Jag har en son på 5 år och en dotter som snart fyller 2 år. Lina har ju alltid varit bestämd. Men det är dom ju i den åldern innan dom lär sig acceptera innebörden av ja och nej.

Melwin däremot har alltid varit så skötsam och ordningsam. Han tackar alltid för sig och ber om ursäkt om han gjort nått fel. Han är så vältalig och hövlig.

Men nu på senare tid så har han kommit in i en extreeem trotsålder va ja tror. Och jag vet seriöst inte hur jag ska hantera det? Känns som om jag börjar tappa mitt sinne! Känner mig så maktlös och psykiskt instabil ibland.

Han har ju varit trotsig förr men inte alls som det här!!!

Börjar tappa greppet och har många gånger funderar på att skriva in mig på psykavd!

Senast I morse så hade Lina hittat en av mina tofsar som hon hade satt på sin leksakskrokodil och lekte med. Melwin kommer helt förstörd och säger att han vill ja den tofsen! Jag ger honom en annan tofs... det skulle jag inte gjort för det blev ju 7 resor värre!

Jag känner hur det bara kokar i mig.

Lina hade ju tofsen först så inte okej att ta den ifrån henne för att Melwin blir ledsen.. då kommer han ju sätta det i system! Dessutom så har Lina ett jävla humör och temperament också. Så jag vill absolut inte ta nått från händer händer i onödan.

Vet inte varför han är såhär mot mig! När han är hos sin pappa så lyssnar han i alla fall.

Jag vet inte va jag ska göra och jag börjar bli galen.. är ju inte bara tofsar dom bråkar om.

Det är ju vem som står eller sitter var! vem som ska göra saker först! hon fick mer eller mindre! Hon petade på mig! Hon kramade mig och det vill inte jag!

Jag blir galen! Snälla ge mig lite tips och råd!

• Svar på tråden Trotts!! Hur i helvete hanterar men sånt?
  • elinaehn

Lugn nu. Han behöver att du är lugn och stadig i hur du agerar här. Han jobbar förmodligen både med att försöka lära sig reglera sina känslor o undersök var dina gränser går. Jag brukar tänka ok det hör ska upprepas hundra gånger, sen är vi klara för nästa steg:)
    Jag minns jag hade en lista i smyg. För varje situation jag hanterade tålmodigt o konsekvent ritade jag ett hjärta till mig själv. X antal hjärtan blev belöning till mig. Det var förstås för att i kaoset med dottern hjälpte det mig fokusera på hur jag ville vara mot henne istället för att bara bli galet provocerad...
    Din son tar det här hos dig nu men förmodligen pappas tur nästa gång...

• Flickan och kråkan

Föregå och var tydlig. 

Tofsar: Lina hade tofsen och då ska den givetvis tillbaka till henne om Melwin tagit den. Melwin kan leka med den när Lina är färdig eller leka med en annan tofs. Punkt. Var inte arg eller så utan bara tydlig med att så fungerar det. Man väntar på sin tur eller leker med något annat. Blir han arg och ledsen så låt honom bli det och säg även till honom att det är ok att känna sig besviken, arg, ledsen etc. Gör det inte större än vad det är. Det är inte farligt att han blir ledsen eller arg.

Föregå situationer där det ofta blir bråk....var det sitts i bilen eller vid bordet eller liknande. Tala om innan vad som gäller.....i möjligaste mån. Låt storebror göra mycket själv. Här har det tjafsats exempelvis om vem som fått mest dricka upphällt i glaset. Löste sig snabbt när de fick hälla upp allt själva istället. Melwin är ju så pass stor att han kan göra mycket själv.....och då får han ju också känna sig stor....fördelarna med att vara storebror....få göra sådant som inte Linn får. Viktig lärdom att millimeterrättvisa inte är rättvist . Och vill han ha hjälp med att få det hela upphällt så får han acceptera hur ni gör det. 

Och så går syskonbråk/tjafs i vågor. Det går över....hav förtröstan .

• JuwliaL

Åh tack så mycket ska prova alla era tips! Jag känner mig så himla lost så är verkligen betydelsefullt med tips och råd! Tacktacktack!

• Anonym (K)

Ett tips är att när ett barn kommer till dig med ett sådant dilemma, där vad du än bestämmer så kommer ett barn bli ledset, så frågar du barnet "Okej, hur tycker du att vi ska lösa det då?" istället för att ge barnet din färdiga lösning. Ofta kommer barnet med en lösning som hen själv är tillfreds med till slut, plus att du ger barnet en chans att öva sig i problemlösning.

Svar på tråden Trotts!! Hur i helvete hanterar men sånt?