Inlägg från: emjh |Visa alla inlägg
  • emjh

Majbebisar 2016

Halloj, hoppas alla mår bra. Sista dagen av långt jullov tillsammans hela familjen och det har varit så skönt. Och vi har varit så trötta! Vi har sovit och sovit, i skift om mornarna jag och min man. 

Idag är tröttaste dagen hittills, jag kan knappt hålla ögonen öppna och jag är så tung i huvudet. Jag känner inte alls av den där "pigga" mellanperioden av graviditeten som jag gjort när jag väntade nr 1 & 2. 

Jag läste någonstans att graviditet nr 3 är mkt mkt tyngre för kroppen än 1&2, kanske det är därför jag är så trött? Eller så är jag sjuk. 
    Någon mer som är omöjligt trött nu? 

• emjh
    lamiette skrev 2016-01-07 11:34:49 följande:

Ursäkta negativt och långt inlägg. Jag kan skriva under på fruktansvärd trötthet med nr3! Vår julledighet har varit fruktansvärd . Redan under hösten var jag fruktansvärt trött och ständigt förkyld/sjuk. Jag bestämde att jag behövde en rejäl ledighet (4 v). Precis innan ledigheten gjorde vi RUL. Det visade stora avvikelser i njurarna men sköterskan ville inte berätta mer utan bokade om nytt UL med läkare en vecka senare. På den veckan sov jag bara någon timme per natt. Så orolig! Vid läkarundersökningen såg allt bättre ut och läkaren trodde att vi skulle kunna gå tiden ut och förbereda oss på normal förlossning. Jag blev sååå glad!

Men bara någon dag senare blev jag sjuk igen- influensa. Och från den fortsatte skiten och i förrgår övergick en nästan 4 veckors fruktansvärd förkylning i bihåleinflammation . Orkar inte mer nu!

Förstår att du är less. :( 
    Så hade jag det i höstas, maken var bortrest i tre veckor och hela den tiden var jag sjuk (halva tiden med bihåleinflammation) och med två barn att ta hand om. Inte kul. Hoppas du mår bättre snart! 
  • emjh
    nonameleft skrev 2016-01-07 11:17:10 följande:
    Kul att ni hittat vagn GladJag har inte handlat en enda grej än och vi har inte ens börjat titta på vagn. Jag gick in i vecka 25 idag så vi kanske skulle sätta lite fart Tungan ute 

Min gyn har dessutom sagt att från och med tredje trimestern så räknas min graviditet som riskgraviditet pga min ålder (40 år) och eftersom jag vid förra graviditeten fick förlossningsvärkar i vecka 33 och då hade en nästan utplånad livmoderhalstapp som gjorde att jag fick bli sängliggande i 3-4 veckor. Ännu en anledning att se till att fixa saker och ting nu men det känns ju som att det är såååå långt kvar än Flört 

I övrigt känner jag mig rätt pigg sen 2-3 veckor tillbaka. Jag kan till och med vara vaken till 22-22:30 på kvällarna till skillnad från för några veckor sedan då jag somnade med sonen kl 20.

Har ni andra bestämt namn än?
    Vi har inte heller fixat vagn, eller lösning på hur vi ska göra. Vi har en jättebra vagn från Brio men jag antar att vi behöver en sits till sonen som kommer att vara 1,5 år. Finns ju extra sitsar att montera på men jag är lite osäker på hur bra det funkar. Ja vi får anstränga oss lite mer helt enkelt. 

Vi har ev. ett tjejnamn men dottern har hela tiden haft ett helt eget tjejnamn så vi får se. :D Killnamn är svårare, där har vi inte riktigt något. 
  • emjh

Namnet min dotter har valt är lite ovanligt: Oona. :)

Men vi gillar det så vi får se, blir det en tjej kanske det blir så. När vi väntade lillebror (visste inte kön då heller) skulle bebisen heta Olga. :)

• emjh
    Randig skrev 2016-01-08 12:01:36 följande:

Blev så himla ledsen idag pga en granne, jag och sambon var på väg hemifrån och mötte grannen bredvid oss som sa grattis till graviditeten och så frågade hon om det var en pojke vi väntar, varpå vi svarar glatt "Ja vi väntar en liten lillebror!"
    Så svarar hon: Ja bättre lyckas nästa gång, då blir det nog en flicka!

Asså vad fan är det för jävla svar?????????? 

Jag blev så paff så jag svarade bara att det blir ingen nästa gång, jag vill bara ha två barn. Sen gick vi. Men nu i efterhand är jag så arg! Hur har hon mage att önska ett kön ÅT mig?? Som om att det är mindre önskvärt att vi får en pojke till när vi redan har en? Att vi inte är fulländade för ens vi har fått en flicka i familjen?

Man skaffar väl barn för att man vill ha barn, inte för att man jagar efter ett specifikt kön??

Vet även flera i familjen som i början av graviditeten påpekade att "nu skulle det väl vara roligt med en flicka?" och lite granna önskade det åt oss, så när det visade sig vara en pojke tyckte jag det kändes lite jobbigt att de på något sätt skulle "tycka syn om mig" fast jag önskade mig en pojke till (fast det hade egentligen inte spelat någon roll, jag vill ha ett barn, ett friskt sådant.). Men de har iaf inte sagt något efter att vi sagt att vi kollade upp på UL. 

Men så kommer ju grannen då och ska förstöra min lycka....

Uch, kanske är jag bara känslig och hormonell? Någon annan som upplevt det samma?

//Ledsen pojkmamma....

Skit i henne. På riktigt. Jag tror väldigt många säger såna saker för att "man ska". Den där bilden av en slags kärnfamilj med ett barn av varje sort är djupt rotad, iaf hos de lite äldre. Hon menar säkert inget illa, det tror jag inte. 

Jag har själv fått höra otaliga gånger hur kul det är & hur lyckligt lottade vi är som fått en av varje! Störtlöjligt. Jag har själv två systrar och var rätt säker på att jag skulle få en till tjej så jag blev jätteförvånad när jag fick en pojke. Men jag fick ett barn, som var friskt. DET är den stora lyckan. 

Kram på dig!
  • emjh
    Randig skrev 2016-01-10 10:57:39 följande:

Vi har helt fastnad när det kommer till namn:/

jag gillar Leon, Lion och Jamie (i den ordningen, Leon bäst, Jamie sist)

Sambon där emot vill ha Elias eller Nathan (Jag VÄGRAR Nathan, för det är så svåruttalat och låter som Nej-Fan på svenska) och Elias är ju lite för vanligt för min smak. sambon vill dock inte ha Leon eller Lion... Han är lite sådär till Jamie, det är vårt reservnamn typ, men vi är inte helt 100 på det någon av oss.

Har ni några förslag? Finns det något namn som påminner (låter som) Elias men inte är så himla vanligt eller låter tillgjort?? Eller något liknande Jamie?

Elis?

Jobbigt när man har svårt att komma överens.
  • emjh
    nonameleft skrev 2016-01-11 20:44:00 följande:
    Tack! Bra att veta. Jag får hoppas på att han hinner hit. Flyget är 2 timmar och dörr till dörr med incheckningstid på flygplats inräknat blir det 4,5-5 timmar. Så det skulle vara om värkarna startar på kvällen som han inte hinner eftersom sista planet hit går kl 20 och första planet på morgonen landar kl 10 ... Det är alltså 14 timmar drygt.

Hur har ni andra som redan fått barn upplevt tidigare förlossningar? Något ni skulle vilja ändra på till denna gång eller har det bara varit positivt?
    Första barnet hade jag pinvärkar i två veckor innan, samt att det läckte fostervatten, ändå fick de ta hål på hinnan på förlossningen. Vi kom in på förlossningen kl. 21 och då var jag öppen 6 cm, det var fullt ös på förlossningen den kvällen och jag vet att jag nästan somnade för jag ville vänta på "min" BM som var upptagen i ett annat rum. Min dotter föddes 04.47 och då hade jag haft krystvärkar i 27 minuter, men jag krystade bara 4 gånger. Jag minns att hon sa att det var för långt mellan krystningarna men jag var liksom i dvala då. 

Med sonen kom vi in redan på fm, jag visste att det inte var lika långt gånget men jag fick komma in ändå. Var bara öppen 3 cm. Efter en lång seg dag tog de till slut hål på hinnan halv elva på kvällen. Hade krystvärkar i 4 (!) minuter och sedan var han ute. 

Väldigt lika förlossningar. Väldigt enkla. Blödde nästan ingenting. 
    Håller tummarna för ett liknande scenario igen även om jag undrar hur fort den kommer ut den här gången. Och så hoppas jag att vattnet går av sig själv, det är så himla jobbigt att vänta på att de ska ta hål. 
  • emjh
    Chreool skrev 2016-01-12 16:39:33 följande:

Namnhjälp? verkar vara en liten tjej som ska få ett namn. Så nu känns det bara så svårt att hitta ett fint namn. Freja, Ronja, Hilde är mina favoriter. Sambon gillar Lee (Li) kanske jag också gör, har inte riktigt känt efter än

Det svåraste är att bestämma ett namn innan tycker jag. Vi har i båda fallen behövt träffa barnen innan vi kunnat ta ett beslut. 

Dottern hette först Greta i ett par dagar, sedan provade vi med Ingrid (vi är lite filmnördar så vi hade Garbo och Bergman i tankarna) men det funkade inte alls. Det kom inte naturligt. Så det blev Sofia. :) Eller Fia som hon oftast får heta. 

Sonen var så svår att han fick dubbelnamn (plus två mellannamn). Utan att jag tänkt på det visade det sig att han fått alla pojknamn i min farfars syskonskara. Glad
  • emjh

Jag är en riktig surpuppa idag. Sonen vaknade innan jag hunnit somna (runt 1 inatt) och höll sedan på och krånglade till 5.45 på morgonen. 
    7.20 sliter dottern upp dörren och väcker oss båda. 

Efter 40 minuters promenad i iskylan (med foglossning) somnade sonen äntligen, bara för att vakna när jag råkade stöta till dörrposten litegrann. 

Till slut somnade han i min famn och sov, oroligt, i en halvtimme.

Och nu är det dags att hämta dottern på dagis. Tjoho. 

Vissa dagar vill man bara rymma iväg på ensamsemester. Rynkar på näsan

• emjh

Jag var på första "riktiga" besöket hos BM igår. 
    Alla värden var som de ska. HB låg på 119 så det har ju ramlat ned lite, då har jag ändå ätit järn varje dag under hela grav. 

Det enda avvikande var att jag har lite äggvita i urinen. Inget som krävde någon åtgärd dock. 

Jag är jätteglad över att alla prover var bra, men nästan lite besviken bara för att jag mår ganska dåligt och det är lättare om man har något konkret. Min extrema trötthet beror, tror vi, på en kombination på att det är tredje grav (och ganska tätt efter andra) och sömnbrist samt vintertid. 

Min foglossning har eskalerat och häromdagen stod jag & grät på dagis av smärtan. Kunde inte ta bilen som jag hade tänkt och jag fick halta pga tidigare snedbelastning (=jätteont i foten). Har haft ont runt hela magen i flera dagar dessutom. 

Ont i magen, ryggen, bäckenbotten och ena foten. :D Jag känner mig som en hundraåring. Och jag avskyr att ta bilen till dagis, det är flera ggr så långt som att gå (måste åka runt flera kvarter) men det underlättar otroligt nu när jag har så ont. 

Just ja, mitt SF-mått var 24 i v 25+3. 

Svar på tråden Majbebisar 2016