Inlägg från: Randig |Visa alla inlägg
  • Randig

Majbebisar 2016

nonameleft skrev 2016-01-11 13:21:31 följande:

Är det någon här som vet om det finns något samband i längd mellan förlossningar?  När jag fick sonen för snart 7,5 år sedan tog det 15 timmar från det att värkarna satte igång till dess att han var ute (5 timmar hemma och 10 på BB). Jag hade med andra ord god tid på mig från start till slut.  

Inte för att jag absolut vill ha en långdragen och så smärtsam förlossning som förra gången MEN min respektive jobbar i ett annat land och det tar 2 timmar med flyg att komma hem så OM min förlossning skulle sätta igång för tidigt och det händer på kvällen eller natten så kommer han kanske inte hinna i tid tills bebis kommer ut och detta känns lite småjobbigt. Behöver verkligen ha honom där med mig. 

Jag vet ju att det generellt går snabbare med andra barnet men eftersom jag hade 15 timmar borde det väl inte gå SUPERsnabbt med tvåan heller? Eller är jag ute och cyklar nu? 

Min BM sa att man ska räkna med en halvering av den AKTIVA fasen.... vad det nu innebär... Men om jag förstod min BM rätt så för min del så var min aktiva fas ungefär 12-14 timmar förra gången (Det var när jag kom in till förlossningen och var öppen 5 cm) och därför bör min aktiva fas vara ca 6-7 timmar nästa gång.

Jag vill dock tillägga att min fösta förlossning var 24 timmar lång från första värken till att sonen kom ut.Men de fösta timmarna var ju inte värkarna så jobbiga.

Vet inte riktigt när man räknar det som "aktiv öppningsfas" .
  • Randig
    nonameleft skrev 2016-01-11 14:50:48 följande:
    Min aktiva fas borde då ha varit cirka 8 timmar förra gången så inte mer än typ 4 denna gång i så fall. Hade ju dock typ 7 timmar med väldigt starka värkar innan aktiv fas så får hoppas att den tiden inte också förkortas för mycket så att jag kan få lite förvarning ifall hon bestämmer sig för att komma före BF.

Jag som tyckte att jag hade en lååång förlossning men det var ju ingenting mot din. Måste ha varit väldigt tungt!
    Ja det var kämpigt i slutet, då hade jag vart vaken i strax över 36 timmar så jag somnade nästan mellan värkarna. 

Men de första 6 timmarna så tycker jag ändå värkarna var helt överkomliga, de gjorde ont, men jag kunde både äta, kolla på film, vila och packa det sista. Tänkte ett tag att "jamen om det inte blir så mycket värre än det här så behöver jag ju ingen ryggbedövning"... HA, så naiv man var;) Tog dock ryggbedövningen vid 8 cm för det var nog där man inte stod ut längre.
  • Randig
    MiaMaddikken skrev 2016-01-14 10:02:24 följande:

Hjälp med pojknamn! ????

Vi har fått reda på att vi väntar en pojk. Jag älskar namnet Julian men min man hatar det. Jag kan även tänka mig Elian och Leonel men dem gillar han inte heller. Det enda namnet han kan tänka sig är Maxmilian. Men det gillar inte jag???? vi kommer aldrig komma överens???? har ni några förslag? Jag gillar mjuka namn som dem ovan. Inga R eller K tex????

Leon, Milion, Milo?
  • Randig
    chreb skrev 2016-01-20 08:08:16 följande:

Har börjat tänka på vad man ska satsa på för kläder till de små? Långärmat, mest kortärmat? Borde man ha någon fleeceoverall?

Någon som har en bra inköpslista för en vårbebis ??

Jag tror inte du behöver en fleeceoverall:) Jag ska ha i början av Maj men kommer satsa på att ha filtar i vagnen om det är lite kyligt. Jag kommer ha mycket långärmade bodys i 50-56, nästa storlek 62 blir det mer kortärmat för då är det mitt i sommaren. Ha blandat med tjocka och tunna filtar.

I övrigt så säger jag att köp inte på dig för mycket nu, utan köp allt eftersom bebisen växer och vilka behov man har:)
  • Randig

jo då, sparkarna känns ganska bra ibland nu:) Ibland sätter han in rejäla kickar på revbenen. Är i vecka 27 nu och det är mindre än 100 dagar kvar till BF :o Tiden har gått rätt fort ändå!

Har ni också problem med att maten nästan kommer upp i stupen igen när ni ätit? Speciellt på kvällarna! kan inte ligga ner då X( Äter Losec också för annars har jag halsbränna konstant.

• Randig
    nonameleft skrev 2016-01-29 15:03:06 följande:
    Inga sura uppstötningar men däremot så har jag platsbrist för lungorna kvällstid FlörtKänns som att magen liksom trycker mot lungorna efter jag har ätit middag så det blir rätt tungt att andas.

För övrigt har jag mage som mer ser ut som vecka 38 än 28 så att knyta skorna och raka benen är redan väldigt besvärligt. Folk tror att jag ska föda imorgon typ och när jag var på gymmet igår var det en person som undrade om jag verkligen ska anstränga mig så mycket när jag ska föda så snart. Han var orolig att jag skulle föda på gymmet Skrattande
    He he:) Ja jag är också mycket större denna graviditeten än första:) Ser snarare ut som närmare 35 eller mer. Undrar hur man kommer se ut när man är väl är i vecka 38-40? herre gud.
  • Randig
    HepaticaNobilis skrev 2016-01-29 22:13:02 följande:

Jag har prematura värkar och går på bricanyl.. Går på täta kontroller för att se att han håller sig därinne, 25+0 idag så minst 10 veckor till vill vi ha honom i magen!

Så det är att ta det luuugnt, svårt när vi är mitt i flytt!

Roligt att vi kommit en bit på väg nu! Vår bebis sparkar hela nätterna, hoppas att sömnrytmen hinner ändras tills han kommer ut;)

Uch, vad läskigt:/ Har en del bekanta som fått sina bebisar för tidigt. Ett par fick sin flicka i just vecka 25 någon gång. Det var tufft för dem. Men idag är flickan hemma och mår bra.

Du får be andra flytta alla saker och låt helst bli att vara där alls och packa upp:) Blir lätt att man blir för involverad annars:)
  • Randig

Skönt att blödningarna slutat Lamiette! Hoppas du slipper oroa dig, det tär på en.

Insåg idag när jag kollade min gravidkalender att idag är det exakt 80 dagar kvar till beräknad BF :0 Gud vad tiden gått fort ändå. Börjar bli lite nervös inför förlossningen, hoppas att den ska gå snabbare än första och gärna mindre smärtsam;) Hade velat ha det som den där 16 åringen man läst om i tidningar det senaste, hon som inte visste hon var gravid och födde en bebis i toan bara sådär. Smidig förlossning!

• Randig

Uch vad jag mår bläk idag X( 

Snuvig, ont i halsen och ont i fogar o kropp. Har sovit ganska kasst de senaste dagarna eftersom jag går upp typ 4-5 gånger per natt och kissar:( Blir jätte störd i sömnen av det! Finns det något man kan göra eller är det bara att gilla läget:(?

Som grädde på moset så är sambon lite oförstående dessutom-_- Suck. Han kan baka sitt barn själv tycker jag.

Skönt att bara få skriva av sig, även fast ni kanske inte ha några tips och råd:)

• Randig
    anas998 skrev 2016-02-24 11:08:05 följande:

Vår bebis var nära att födas i måndagskväll. En bit av moderkakan har lossnat och det började blöda. Nu verkar läget stabilt men läkarna säger att det med 97% sannolikhet kommer att hända igen. Men jag gick in i vecka 28 (27+0) igår och då stod det i appen och 1177 att 9 av 10 barn som föds nu överlever. Så det känns iaf tryggt! :)
    Vill ni läsa om vad som hände så har jag skrivit historien på bloggen www.vagenmotfamilj.blogg.se

Oj, vad läskigt:s Hoppas det går bra och att den inte lossnar mer.
Svar på tråden Majbebisar 2016