Inlägg från: Cherryay |Visa alla inlägg
  • Cherryay

Majbebisar 2016

Allies skrev 2015-12-17 15:37:20 följande:

Hej! Var länge sedan jag skrev i den här tråden. Vi var på RUL i förrgår och allt såg bra ut. Blev flyttad bakåt 3 dagar, så nytt bf är den 19 maj. Vi hade en oerfaren bm som gjorde UL.et och vi bad henne kolla könet. Hon var efter ett tag tvungen att gå och hämta en annan bm för att få hjälp att kolla hjärtat. Hon kollade också på könet och sa att hon tyckte att det såg ut som en snippa men hon var absolut inte säker. Sedan frågade hon den första bm om hon hade sett någon snopp, varpå hon svarade nej, jag tyckte att jag såg 3 tydliga streck. Men de var noga med att poängtera att de absolut inte var säker...Efter 2 grabbar så skulle det vara väldigt välkomnade med en tjej. Men nu känner jag mig bara ännu mer förvirrad, och jag vågar inte ställa in mig på att det är en flicka. När jag varit på UL med grabbarna så har de varit 99% säker på att det varit killar, det har liksom inte varit någon tvekan om saken. Men nu har jag läst lite olika trådar där det står att det är ganska vanligt att de tar fel på flickor som är pojkar... Ni andra här inne som fått veta att ni väntar en tjej, hur övertygad har era bm varit?

Kollade inte kön första gången men andra gjorde jag det och då var de säkra på en tjej, de säger ju aldrig 100% men hon sa i princip 99% och ja, det var ju en tjej :)
  • Cherryay

Åååh, längtar till RUL, har det då sent här så måste vänta till 30:e, bläää! :P

Eftersom storasyster kommer vara max 1 år när det kommer lillasyskon så måste vi köpa syskonvagn, men inte beställt än dock utan vi väntar lite till. Ganska lagom att beställa i början av februari ungefär om man vill vara säker på att hinna få hem den lagom till maj (om man tänker köpa ny alltså). Har ju dessutom en enkelvagn som vi köpte förra året som går att använda i början om det skulle krisa och vi inte hittat "rätt" syskonvagn än, men mina båda tidigare har älskat att åka vagn så jag räknar starkt med att vi kommer behöva en från dag 1.

• Cherryay

Rul idag, blev flyttad från 24 maj till 1 juni, hade jag inte räknat med men får väl se när korven vill ut helt enkelt ;) Könet vägrade busungen visa så det får visst bli en överraskning trots allt :P

• Cherryay
    nonameleft skrev 2016-01-11 14:50:48 följande:

Min aktiva fas borde då ha varit cirka 8 timmar förra gången så inte mer än typ 4 denna gång i så fall. Hade ju dock typ 7 timmar med väldigt starka värkar innan aktiv fas så får hoppas att den tiden inte också förkortas för mycket så att jag kan få lite förvarning ifall hon bestämmer sig för att komma före BF.

Jag som tyckte att jag hade en lååång förlossning men det var ju ingenting mot din. Måste ha varit väldigt tungt!

Min första förlossning tog 22 timmar från första värken tills dottern var ute, dock bara 10 min krystvärkar :P

Andra förlossningen tog 13 timmar från första värken tills dottern var ute, varav 20 min krystvärkar :P

Förutsatt att det inte tillkommer några komplikationer av något slag i din graviditet skulle jag nog räkna med att din respektive hinner hem :)

jag hade samma oro inför min andra förlossning eftersom det tar minst två timmar för min sambo att ta sig hem från jobbet efter att någon fått tag på honom där, men kan ju dessutom ta i princip hur lång tid som helst att få tag på honom i gruvan där han jobbar så det kändes riktigt tufft. Men även om denna förlossning (nr 3) säkert kommer gå fortare än nr 2 så är jag säker på att han hinner hem även denna gång :)

Aktiva fasen räknas från det att livmoderhalstappen har utplånats helt och man är öppen 4 cm :)
  • Cherryay
    nonameleft skrev 2016-01-11 20:44:00 följande:

Tack! Bra att veta. Jag får hoppas på att han hinner hit. Flyget är 2 timmar och dörr till dörr med incheckningstid på flygplats inräknat blir det 4,5-5 timmar. Så det skulle vara om värkarna startar på kvällen som han inte hinner eftersom sista planet hit går kl 20 och första planet på morgonen landar kl 10 ... Det är alltså 14 timmar drygt.

Hur har ni andra som redan fått barn upplevt tidigare förlossningar? Något ni skulle vilja ändra på till denna gång eller har det bara varit positivt?

Min första förlossning var speciell, på alla sätt. Var helt oförberedd eftersom hon kom för tidigt och min bm hade ställt om mig på att jag skulle få gå över två veckor. Därför fattade jag inte vad som gjorde så ont i magen när jag vaknade på natten. Hade täta värkar med fem minuters mellanrum från start så min mamma körde in mig efter ett par timmar. Vi befann oss då 50 mil hemifrån, hade firat jul hos min farmor o farfar, och när vi kom in till sjukhuset konstaterade de att förlossningen var igång men inte i den aktiva fasen än så vi fick åka "hem". De var också noga med att påpeka att det kunde ta i princip hur lång tid som helst innan det övergick i aktiv fas, speciellt för en förstföderska. Så, vi åkte "hem" och bestämde oss där för att försöka hinna ta oss hem o föda, alltså 50 mil bilresa, eftersom vi inte hade något med oss till bebis. Åka bil så långt, med konstanta värkar. Ingenting jag kommer göra om, ever! :P var tvungna att åka in på ett sjukhus halvvägs av resan för jag började kräkas så fruktansvärt, var då öppen 8 cm och de föreslog att jag skulle bli inlagd men vi fortsatte sista biten hem iaf och vi hann precis fram... Hann inte med någon bedövning, uppenbarligen, men de stack hål på fostervattenshinnorna och sen kom dottern ut på första krystvärken. Gick väldigt smidigt.

Andra förlossningen var mer normal, inget direkt dramatiskt händelseförlopp där :P slemproppen gick på morgonen men hag tänkte inte mer på det, under eftermiddagen kom värkarna och sent på kvällen var det dags att åka in. Valde en förlossning utan bedövning den gången också och det gick fint.

Jag upplever själv värkarbetet som det allra mest plågsamma, så utdraget och man vet aldrig hur länge det ska hålla på, så när det väl är dags att krysta blir jag bara lättad, då får man ju äntligen slut på det hela, sista biten innan man får träffa sitt lilla underverk liksom.

Har inga planer på att ta smärtstillande denna förlossning heller, men har ju läst på om de olika som finns ifall att jag skulle ångra mig.
  • Cherryay
    lamiette skrev 2016-02-08 22:08:50 följande:

Hemma igen. Bebisen verkar må bra och blödningen har övergått i brunröd. Läkaren kollade moderkaka och livmodertapp och det såg bra ut så troligtvis har ett blodkärl brustit någonstans. Hoppas det slutar blöda iaf för jag är så rädd för missfall (har haft det tidigare (dock aldrig i så har sen graviditet) och då har just blödning varit första tecknet). Inatt hoppas jag få sova och så håller jag tummarna för morgondagen. Tack för stöd och kram till er alla!

Håller tummarna att allt går bra! Jag fick själv en blödning i v 28 med mitt första barn, förlorade så mycket blod att jag fick läggas in ett par dagar med blodtransfusion, men det gick bra. Moderkakan hade sjunkit ner för långt och höll på att släppa, så det blev sängläge resten av grav. men allt blod var bara ett par blodkärl i moderkakan som brustit iom att den sjunkit, sjukt att det kan blöda så mycket. Dottern kom som beräknat iaf och inga komplikationer som sagt :)

Mf är sjukt jobbigt och så fort det blöder sätter oron in, men det kan som sagt gå bra, behöver inte bli mf även om det blöder massor. Hoppas du kan slappna av och njuta igen snart <3
  • Cherryay
    nonameleft skrev 2016-02-24 13:21:22 följande:

Oj oj så läskigt. Hoppas för er och bebis skull att den får stanna inne åtminstone till vecka 37 så att alla organ fått mogna ordentligt.  Väldigt fin blogg förresten. 

Fråga till alla som fått barn tidigare. Vet ni/minns ni i vilken vecka bebis vände sig med huvudet nedåt (om den gjorde det förstås)? Är det någon som fött med sätesbjudning och hur gick det i så fall? Har någon varit med om att barnmorskan försökt vända på bebis?  

Själv minns jag inte hur det var när jag väntade sonen. Tror kanske att det var kring vecka 30. Flickan i magen nu har ännu inte vänt sig och jag börjar vecka 32 imorgon. Förvisso har hon tid på sig men det börjar bli rätt trångt därinne ;)

Första vände sig med huvudet nedåt från v. 33 och var fixerad i v. 35, nr 2 låg i säte tills hon vände på sig självmant dagen innan vändningsförsöket i v. 38 :P de brukar ju säga att det är vanligt att första barnet fixerar sig relativt tidigt medan resterande barn kanske inte fixeras alls utan gör det precis innan förlossningen drar igång :) kroppen funkar lite annorlunda som omföderska ;)
  • Cherryay
    nonameleft skrev 2016-02-25 09:46:29 följande:

Ok det visste jag inte. Det är ju gott om tid kvar i alla fall 

Det är det absolut ;) och ja, de har plats att vända sig även någon vecka innan bf, däremot känns det väldigt mycket mer om de vänder på sig så sent :P

Man har ju vändningsförsök om bebis ligger i säte först i v. 37+0 o framåt eftersom bebis har lättare att vända tillbaka igen om man gör vändningsförsök tidigare :P
  • Cherryay

Blodtrycket som brukar ligga stadigt på 120/60 har denna vecka spökat, låg på 140/75 i måndags och 150/85 i fredags -vilket innebär nya kontroller nästa vecka också :/ neg. urinprov iaf så förhoppningsvis är det bara något tillfälligt knas!

• Cherryay

Det beror lite på vad som finns på förlossningen och BB också, så det är väldigt bra att kolla upp det innan.

Hos oss finns det tex. Blöjor, handdukar till vuxen, assköna förlossningstrosor (ni som aldrig fått barn tidigare kommer fatta vad jag menar för de finns överallt) bindor och sån där sjukhusrock osv.

Sen beror det också lite på hur länge man "planerat" att stanna, jag vill hem igen så fort som möjligt så kommer inte packa så mycket.

- bekväma mjukis kläder -man vill oftast inte ha på sig något för tajt. Det gäller även amningsbh, brösten är extremt ömma när mjölken rinner till.

- hygienartiklar

- tofflor

- iPod och mini högtalare

- ett par tunna bomullsmössor

- något ombyte till bebis (dock är det mest för hemresan eftersom de på BB förespråkar "hud mot hud" första tiden)

-mysig filt och gose

- snacks osv. till själva förlossningen

Glöm inte att även partnern kan behöva en liten väska också ifall förlossningen drar ut på tiden :)

Svar på tråden Majbebisar 2016