Inlägg från: HepaticaNobilis |Visa alla inlägg
  • HepaticaNobilis

Majbebisar 2016

Jag kände bebisen i natt! (13+1)

Låg på rygg med en hand på magen, vaknade för att jag var kissnödig. Då kände jag det, som om en liten fisk sprattlade till! Blev klarvaken och väckte sambon som inte förstod någonting förstås nyvaken mitt i natten:p

• HepaticaNobilis

Jag har rensat ur garderoben, 3/4 kan jag inte ha :O Beställde genast några plagg från hm^^ Jag har fått en REJÄL kula på magen och brösten är stora, ådriga och vårtgårdarna/bröstvårtorna är mycket större och mörkare. Min sambo tycker jag är vackrare än någonsin, jag håller inte riktigt med (är ju rätt sliten).. Har bara gått upp 2 kg än så länge:)

Vi fick tid för RUL 22/12 är då 19+0, det fanns ingen tidigare tid. Bm sa att man ska gå mellan 18+0 och 19+6 för säkrast resultat. Vi vill gärna veta kön, inte för att vi önskar det ena eller andra eller för att vi vill köpa så könsbestämda saker/kläder utan för att vi så nyfikna ;)

Igår var jag hos sjukgymnasten och fick en tens, mycket modernare än förra gången (2007) och så bra den hjälpte! Det upplevde jag inte förra graviditeten.

• HepaticaNobilis

Hej allihop! Roligt att se att många gjort rul och att allt ser bra ut:)

Vi ska på RUL 22/12, är då 19+0. Vi är så förväntansfulla! Jag känner den lilla varje dag nu <3

Jag har ju foglossning sen v 7 och sista veckorna har jag fått mer och mer sammandragningar, jag kan knappt hosta eller skratta.. Värst är det när jag varit med och handlat/gått på stan en liten stund, då kan jag inte resa mig efter att ha suttit och så fort jag rör mig för jag sammandragningar som gör ont:/

En annan sak, det kliar! Har någon annan klåda? Det kliar på hela kroppen, kan få att det panikkliar under fötterna (!), det är värst kvällar och nätter.

Hur stora är era magar? Får höra hela tiden att jag är så stor för min vecka?! Är i v 18+1 idag och ser ut såhär (ursäkta fuloutfiten).

• HepaticaNobilis
    nonameleft skrev 2015-12-16 11:40:11 följande:

Vecka 20+5 när bilderna nedan togs i förra veckan. Tydligen har jag också en stor mage då folk tror att jag är i 7e månaden snarare än 5e. Eller så har de ingen koll. Eftersom jag är rätt kort (1,60) och överkroppen inte har så mycket plats uppåt/neråt eller bakåt så antar jag att livmodern måste synas mer framåt 

Jag är också 160 så det är kanske därför då:) Med första barnet var jag inte så stor, här är jag dagen före förlossningen. Men det är kanske för att det är andra barnet även fast det är nästan nio år sedan jag var gravid är sist:)
  • HepaticaNobilis
    nonameleft skrev 2015-12-16 14:17:31 följande:

Sant att du inte hade världens största mage den gången - men så härligt rund!! Som ett klot

För mig var det också ett tag sedan sist. Sonen föddes i augusti 2008. Magen blev väldigt stor den gången också. Ha ha. Här är 3 månader exakt före BF då

Haha, ja det såg ut som att jag svalt en basketboll^^

Din mage såg också rund ut:) Vi fick pojkar båda två då, vet du vad du väntar ni?

Jag blir så nervös av alla antydningar om att det nog är två där inne, min svägerska väntar tvillingar som kommer inom närmsta tiden och jisses vad jobbigt det verkar:/ Och ännu värre blir det ju när de kommit ut!;) De har en innan som är drygt året också.. Jag hoppas iaf att det är EN fin, frisk bebis där inne:)
  • HepaticaNobilis
    nonameleft skrev 2015-12-16 16:37:28 följande:

Inga tvillingar här i alla fall En liten tjej denna gången och med tanke på de hårda sparkarna och aktiviteten i magen känns det som att hon är både väldigt energisk och stark.

Jag bor i Frankrike så jag har redan haft flera ultraljud. Vi har 3 obligatoriska ultraljud här (vecka 12, vecka 22 och vecka 32). Det är dessutom gynbesök varje månad och då brukar gyn generellt "kolla läget". På måndag har jag vecka 22-ultaljudet och då tittar de länge och ingående på bebisen för att se att alla organ ser ut som de ska. Längtar så efter att få se henne igen.

Jag säger som du, hoppas på att hon ska vara frisk först och främst. Men under tidigare ultraljud har allt sett bra ut så peppar peppar 

Vad säger sonen din om att bli storebror? 

Jag har inte sett en skymt av den som gömmer sig där inne än.. Det är låångt att gå halva graviditeten innan man får se!

Min stora har två småsyskon hos sin pappa så han vet ju lite vad det innebär, men jag tror att han ser fram emot denna mer. Han hjälper till massor hemma, kramas mycket och slängkysser alltid en extra gång åt magen när han går till skolan <3 Han hoppas på en liten syster:)

Vad tycker din stora om den kommande lilla?
  • HepaticaNobilis
    svartensam skrev 2015-12-16 17:36:08 följande:

Gravidklåda bör kollas upp. Kan vara problem med njurar. Särskilt när det kliar under fötterna

Läste på vårdguiden att det kan vara levern som krånglar under graviditeten och som gör att det kliar. Ska ringa bm och fråga, tack för att du gjorde mig uppmärksam! Jag trodde att det bara var en vanlig gravid plåga som allt annat;)
  • HepaticaNobilis
    nonameleft skrev 2015-12-17 14:42:05 följande:

Så gullig han verkar din son!! Min son är också väldigt förväntansfull. Hans pappa har en flickvän med en son i samma ålder som han själv och de är superbra kompisar och de säger om varandra att de är halvbröder trots att de inte har varken mamma eller pappa gemensamt. Nu får han sitt första "riktiga" syskon, lillasystern som han har tjatat om ett bra tag och jag tror att han kommer att vara en väldigt stolt och omhändertagande storebror.  

Jag har också märkt att han är extra kramig och "passar upp" på mig (när han kommer ihåg det). Många pussar på min mage blir det också.  Häromdagen sa fick han mig att smälta när han sa "Mamma, du och lillasyster är mitt liv". Jag började typ gråta.

Jag förstår att det måste kännas som en evighet att vänta så länge på att få se bebisen. Vet inte hur jag skulle stå ut, otålig som jag är ha ha. Men å andra sidan blir det ju en större belöning när man väl får se den lille. 

Jag börjar vecka 22 idag och det känns oerhört skönt att mer än halva tiden är över. Är redan less på att vara gravid ha ha. Hur är det för dig? Hur går det med klådan?

Han är fantastisk, och det verkar din också vara:)

Det franska systemet för gravida verkar toppen, men jag föredrar nog Sveriges föräldraförsäkring;) Hur ska ni lösa det?

Jag har fått tavegyl utskrivet mot klådan och det lindrar det värsta. Ska till läkaren på barnmorskemottagningen på måndag för att få bättre smärtlindring mot foglossningen och för att kolla upp sammandragningarna jag har.

Jag är så ofattbart trött också, hur är det för er andra? Jag trodde att det skulle gå över efter första trimestern men inte än så länge.. Kan i mitt fall bero på att jag går runt och har ont om dagarna och har svårt att sova ibland men det här känns så onaturligt!
  • HepaticaNobilis

Idag var vi på RUL, allt såg fint ut men lilla sprattel ville inte låta sig mätas så vi får komma tillbaka för datering nästa vecka..

Hur tydligt som helst var iaf att det är en pojke vi väntar, könet ville han gärna visa upp^^

Vi beställer vagn efter nyår, en kronan duo s vill vi ha och sambon vill absolut ha en ny och inte begagnad.

Jag hade brio happy till första barnet och var väldigt nöjd med den! Nu ville vi ha en något smidigare vagn med möjlighet till stora svängbara hjul så då är kronan perfekt:)

Svar på tråden Majbebisar 2016