Inlägg från: nonameleft |Visa alla inlägg
  • nonameleft

Majbebisar 2016

LindaPernilla skrev 2015-11-10 07:42:36 följande:
    Hej & välkomna alla nya plussare!! {#emotions_dlg.flower}Jag tror att jag har börjat känna fladder i magen lite då & då! Vansinnigt mysigt! Hjärta
    Så härligt det låter.{#emotions_dlg.flower} Jag är vecka 16 (15+5) och tror inte jag har känt någonting än. Det är ändå andra barnet så tycker det borde komma snart.

Bortsett fr
    ån förlamande trötthet pga av sköldkörtelhormon som fått spelet, (TSH har ökat från 1,07-13,8 på en månad)... och rund mage och svullna, ömma bröst känner jag mig faktiskt inte gravid. Ingen molvärk på ett bra tag och inget illamående heller. Längtar så till nästa UL då jag får se min lilla tjej Hjärtaigen men det är 13 dagar kvar.

Jag har märkt att KUB-testet i Sverige görs i andra veckor än här i Frankrike. Nackspalten mäts här i vecka 13 och blodprovet görs i vecka 16. Jag gjorde mitt KUB-blodprov ig
    år. Undrar vad denna skillnad beror på. Min gyn sa att jag ju kommer få ett lite sämre resultat automatiskt pga av ålder (40 år) även om nackspalten var på 1 mm och även om mitt blodprov skulle visa ett bra resultat. Någon som kan mer om sånt där och vet hur de räknar ut riskerna?  

Jag fick även höra av min gyn att om det skulle visa sig vara väldigt hög risk s
    å kan de nu erbjuda cellprovtagning på mig istället för moderkaksprov om man vill gå vidare och testa utan att ta några risker för bebis. Någon som vet mera om sådan cellprovtagning på mamman? Erbjuds man det i Sverige också?
  • nonameleft
    Jag är bara jag skrev 2015-11-10 15:37:23 följande:

Missfall. Utgår.

Hjärta Så väldigt ledsen för din skull. Jag kan knappt föreställa mig hur fruktansvärt det måste kännas. Det är så fruktansvärt orättvist. Ta hand om dig Hjärta
  • nonameleft
    mom2be skrev 2015-11-12 09:09:46 följande:

Jag kände också bebisen inatt! Och igår kväll. Väldigt tydliga sparkar där inne! Blev förvånad eftersom med mina två tidigare har jag inte känt något före v. 19-20. Kanske det beror på moderkakans placering? Någon som vet? Eller kan det vara två där inne? Mer trångt tänker jag... Får hålla ut till RUL 18 dec. Skönt iaf att få ett livstecken

Vilken vecka är du i nu? 

Påbörjar vecka 17 imorgon och började nästan bli lite otålig. Det är andra barnet så tycker att jag borde ha känt något vid det här laget och imorse tror jag att det äntligen hände. Låg vaken mellan 4 och halv 6. Kunde inte somna om då jag låg och funderade på en massa saker. Jag låg med båda händerna på livmodern och tryckte och klämde lite då och då. Helt plötsligt var det som om att jag fick ett tryck tillbaka. Misstänkte att det var tjejen som blev less på mitt klämmande Tungan ute
  • nonameleft

Hej alla fina! Glad

Vecka 17 börjar fantastiskt med en väääldigt aktiv och "buffig" bebis Hjärta

Från att inte ha känt någonting för 2 dagar sedan till att känna väldigt tydliga fosterrörelser inatt och imorse. Hur är detta möjligt? Kan det vara så att all mitt klämmande och kännande har fått bebis att ändra position så att hon nu ligger i mer "sparkvänlig" ställning? Någon som kan sånt där?

Fantastisk fredag till er alla {#emotions_dlg.flower}

• nonameleft
    Acamilla skrev 2015-11-13 12:51:41 följande:
    Åh så mysigt!!! Känns som en evighet långt bort det där... Kom precis in i v. 13 jag! Längtar som tusan tills man får känna riktigt rörelser, jag har bara känt lite fladder en gång (kanske två).
    Ja det är ju så härligt Glad Känns som att man får mer kontakt med bebis. Jag har inte ens känt något fladder innan så allt kom på en gång. Kändes lite märkligt men jag antar att det har att göra med bebis ställning i magen.

För övrigt känns ju hela graviditeten som en enda l
    ång längtan Hjärta
  • nonameleft
    almasmamma skrev 2015-11-13 14:55:11 följande:

Så himla orolig igen, har haft blödningar innan och fick en ny inatt. Ganska mycket denna gång, fick komma till gynakuten men allt såg bra ut och blödningen avtog. Nu har jag börjat blöda igen, hur mycket oro ska man orka med? Gyn sa att jag skulle återkommma om blödningarna började igen men dom kan väl egentligen inget göra eller? Dom har avrått från fysisk ansträngning/tunga lyft och rekomenderar vila. Så mycket mer finns väl inte att göra? det är ju för tidigt, bara v 15. Blir galen snart tror jag

Usch vad jobbigt. Hur har det gått för dig? Hoppas allt är ok <3
  • nonameleft
    emjh skrev 2015-11-18 19:28:40 följande:

Puh! Nu har vi varit på första UL! 

Det var en bebis därinne (tack & lov) och allt verkade bra. Detta var ju enbart för tillväxtstudien så vi tittade inte på organ osv (mer än som allra hastigast och inte i närbild). 

Jag kommer att få gå på ytterligare fem UL, inkl. RUL. 

Det var dock lite konstigt... Jag blev ganska ordentligt framflyttad, till 27 maj. Men det kan inte stämma. Jag vet att sista mens var 15/8 och jag hade ÄL 25/8. Utifrån ÄL hade jag beräknat 16/5. 

27 maj skulle innebära att jag hade ÄL 5/9. Det stämmer inte alls, jag plussade nämligen 3/9 (på ÄL+9). 
    BM tyckte inte heller att det stämde så vi ska kolla lite närmare vid RUL. 

Härlig bild {#emotions_dlg.flower} 

Låter ju onekligen lite skumt att du blivit framflyttad så långt då det inte stämmer med mens eller ägglossning men om hon nu inte tittade jättenoga så kan ju hon också ha mätt bebis lite knasigt så att den i själva verket är längre. Det är säkert ingen fara. Glad
  • nonameleft
    Krickelin med Naemi skrev 2015-11-24 08:42:28 följande:

Vad funderar ni på för namn?

Vi tänker att det blir en Dante eller en Vilda.

Jag vet ju att det blir en flicka och hade jag själv fått bestämma hade det varit enklare Flört

Mina favoriter just nu är Elsa, Olivia, Filippa, Carla, Felicia och Louise. Min killes favoriter är Mathilde, Elisa, Magali och Victoria. Eftersom killen är fransman och vi bor i Frankrike s
    å måste namnet funka på både svenska och franska. Vi får se vad det blir i slutändan.

När bebisen väl är ute har man 3 DAGAR p
    å sig att registrera namnet så ingen möjlighet att testa direkt. Dessutom är kvinnan kvar på BB i minst 3 dagar så det blir partnerns uppgift att registrera namnet.
  • nonameleft
    Sudden skrev 2015-11-22 16:24:13 följande:

Hej hej, här är en som också gjort kubb i veckan. Allt såg bra ut "trots" mina 40 år och ivf, fick fina siffror. Har inte outat på jobbet, tycker sånt är lite jobbigt eftersom jag har haft ett missfall med tvillingar tidigare. Så jag klär mig just i lite bylsiga kläder el massa täckande scarfs typ. De andra tycker lite synd om mig eftersom jag är så frusen :) Har inte särskilt stor mage än utan känner mig mest småfläskig...
    Ha det fint. 

Hej du! Jag väntar resultat från motsvarande KUBB här i Frankrike. Här mäter man nackspalten i vecka 13 och sedan tas blodprov i vecka 16. Jag är nu i vecka 18 och väntar på svar idag. Är också 40 år så är ju så klart lite mer nervös än min förra graviditet då jag var 32 år men samtidigt var nackspalten bara 1mm så det känns som att det borde vara ok.
  • nonameleft
    evelina92 skrev 2015-11-25 11:57:34 följande:
    Borde man ha gått upp i vikt? Jag har gått ner 5 kilo :/ hade i och för sig lite att ta av innan, är 172 och vägde 76kg från början. Jag är i vecka 17 + 4 :)
    Jag har förstått att kroppen är så bra fungerande att den lägger på sig om den behöver men inte om den inte behöver det. Innan min första graviditet vägde jag 50 och hade inte en gnutta fett på kroppen på grund av att jag sprang väldigt mycket. Poff sa det, så hade jag gått upp 22 kg när det var dags att föda.

Nu innan andra graviditeten startade vägde jag 55 kg och viktuppgången har gått lite långsammare denna gång för det fanns lite mer underhudsfett att ta av. 

Så som svar på din fråga så finns det inget som heter "borde" när man är gravid. Alla kroppar är olika och en del har behov av att lägga på sig. Kom ihåg att så här tidigt i graviditeten så utgör foster, fostervatten etc max 1 kg totalt så det är absolut inget märkligt om du inte gått upp i vikt. Glad
Svar på tråden Majbebisar 2016