Inlägg från: Ferrum |Visa alla inlägg
  • Ferrum

Majbebisar 2016

LindaPernilla skrev 2015-09-23 19:06:43 följande:

Jag ligger andra dagen med fruktansvärd huvudvärk. Det går bara inte över & alvedon är ett skämt! Riktigt påfrestande! Vill vara pigg & ladda krafterna då helgen ska spenderas på Gekås!

Har också huvudvärk i princip varje dag, försök att gå ut ta frisk luft, det hjälper mig iaf..

Någon mer än jag som har/haft mindre blödningar? Läste att det är ganska vanligt i tidig graviditet men det är så läskigt :S
  • Ferrum
    Loviedovie skrev 2015-09-24 08:29:26 följande:
    Jag hade ljusrosa flytningar ett par fagar i vecka 6. Sen försvann det och nu har jag ljusbruna från och till. Inte mycket, men så att det syns lite på pappret när man varit på toaletten. Håller med om att det är läskigt, man blir till ett nervvrak snart känns det som.. Hur länge har du haft blödningar?
    Det började v5+6, väldigt lite blod men även lite koagel. Var säker på missfall men jag hade inte ont. Ringde vårdguiden och hon sa att jag skulle avvakta. Det fortsatte så i 3-4 dagar. Så till slut tog jag mig till gynakuten, man vill ju veta vad som har hänt. Där gjorde det vul och såg ett tickande hjärta + "något annat", som eventuellt kan vara en tvilling?! Jag var lättad då men jag har fortfarande mindre blödningar precis som du säger.
    Känns som att ingen tar en på allvar när man är så tidigt i graviditeten. Får väl fortsätta vara orolig till kub-testet. :(
  • Ferrum
    Jag hade ljusrosa flytningar ett par fagar i vecka 6. Sen försvann det och nu har jag ljusbruna från och till. Inte mycket, men så att det syns lite på pappret när man varit på toaletten. Håller med om att det är läskigt, man blir till ett nervvrak snart känns det som.. Hur länge har du haft blödningar?
    Det började v5+6, väldigt lite blod men även lite koagel. Var säker på missfall men jag hade inte ont. Ringde vårdguiden och hon sa att jag skulle avvakta. Det fortsatte så i 3-4 dagar. Så till slut tog jag mig till gynakuten, man vill ju veta vad som har hänt. Där gjorde det vul och såg ett tickande hjärta + "något annat", som eventuellt kan vara en tvilling?! Jag var lättad då men jag har fortfarande mindre blödningar precis som du säger.
    Känns som att ingen tar en på allvar när man är så tidigt i graviditeten. Får väl fortsätta vara orolig till kub-testet. :(
  • Ferrum
  • Ferrum
    Loviedovie skrev 2015-09-24 18:35:23 följande:
    Det är ju jätteskönt att du fick bevis på att det finns ett litet tickande hjärta där inne! Jag försöker tänka att det ju faktiskt är vanligt med småblödningar de tre första månaderna, utan att det behöver betyda att något är fel! Självklart är man orolig ändå, men det kan iallafall tålas att tänka på! Har du bokat in kub-testet än?
    Jag har inte bokat än, men jag ska. Har du?
  • Ferrum
    Loviedovie skrev 2015-09-24 22:03:46 följande:
    Ja jag bokade in det till vecka 12+? haha minns inte exakt. Det är så få tider kvar där jag ska göra det, så ville boka direkt. Känns lite nervöst då man är orolig för att nått ska gå fel innan dess, men går det åt skogen är det väl bara att avboka tänker jag.

När har du BF?
    Jag har inskrivning 14/10, jag antar att jag får lämna blodprovet då och få tid för UL. Skönt att kunna se bebisen igen om några veckor, annars blir det lång väntan till RUL.
    Jag har BF 9/5, när har du?
  • Ferrum
    Randig skrev 2015-09-28 21:05:23 följande:

Hoppar också in här:) Är beräknad till 2:e Maj och är i vecka 10 (9+1).

Detta är mitt andra barn om allt går vägen och den förstfödda är strax över 2 år och kommer nästan vara 3 år när syskonet kommer.

Och jag är helt FÖRBLUFFAD över hur olika mina graviditeter har vart hitintills. Någon annan som har det så?

Fösta graviditeten var lätt, märkte knappt att jag var gravid. Denna har börjat med dunder och brak, illamående, humörsvängningar och aptit som kommer få vågen att skratta hånfullt;) 

Eftersom först barnet var en pojke så kanske denna är en flicka då eftersom den är så olik, men antar att man inte kan utgå ifrån den skrocken:)

Grattis!!
    Jag är precis som dig, mådde hur bra som helst förra gången men nu har jag konstant illamående. Har också funderat på om det kan bero på pojke/flicka.

Ska göra bikarbonattestet ???? någon som vet om det funkar?
  • Ferrum
    Randig skrev 2015-09-28 21:39:58 följande:
    vad är det för något?? :)
    The baking soda-test:
    Ta 1-2 teskedar bikarbonat i en plastmugg, kissa i den och rör om som hastigast. Resultat?
    OM det inte händer NÅGONTING med blandningen väntar du en flicka.
    OM det börjar bubbla/pysa om blandningen väntar du en pojke.

Jag vet inte om det funkar, läste om det här på FL. :)
  • Ferrum
    Redoförnytt skrev 2015-10-02 15:48:57 följande:

Någon mer som har/har haft blödningar ?

Jag är i V8 och har haft lite småblödningar denna vecka. Enligt BM är det normalt, men jag är orolig. Kan man kräva tidigt UL/VUL?

Symtomen är kvar, men jag är såklart orolig.

Hur är det för er?

Jag hade det, åkte till gynakuten och fick göra vul. Det var en lättnad att få se lilla hjärtat. Gör det om du också känner att du måste veta. Det är en hemsk känsla att gå omkring och inte veta vad som hänt..
  • Ferrum

Jag vet inte om jag inbillar mig nu men jag tycker jag redan känner fosterrörelser? Är bara i v 10, någon som känner igen det? Förra gången kändes det precis så här fast i v 19-20..

• Ferrum
    Tvillingmom skrev 2015-10-11 20:43:19 följande:

Hej gruppen! Är det någon mer här som väntar 2?! Hade vart skönt att kunna ventilera allt med någon!

Grattis x2 :) när och hur fick du veta att du väntar tvillingar?
  • Ferrum
    1112NL skrev 2015-10-13 07:30:32 följande:

Än är ju livmodern så liten att den inte syns/känns men den trycker ju upp tarmarna lite och dessa rör sig långsammare och kanske ha en gått upp nåt kilo också.. På mig är magen klart större och det syns redan att jag är gravid (9+1) men det är ju inte bebis som syns utan tarmarna och för att jag mår illa och inte kan dra in magen.

Ökad chans till tvillingar ärvs bara på kvinnans sida och bara om det är tvåäggstvillingar. Då släpper kvinnan (ibland) två ägg vid varje ägglossning och det ger ökad chans att båda befruktas.
    Enäggstvillingar är inte ärftligt då det "bara" är ett befruktat ägg som delar på sig. En mutation helt enkelt.

Enäggstvillingar kan också vara ärfligt, om mamman eller pappan själv är enäggstvilling.
  • Ferrum
    Snelson skrev 2016-02-04 20:54:18 följande:

Jag har en fråga till er andra. I tisdags var jag hos bm på vad som kändes som det första riktiga besöket. Första gången vi fick höra fosterljuden, sf måttet togs osv. Var då i v 25+4. Ni som har varit och mätt magen i ungefär den veckan, vad var ert sf mått?

Jag hade ett mått på 28cm och låg därför en bit över den översta linjen... Barnmorskan sa att hon blev lite konfunderad och ifrågasatte om det inte var tvillingar ändå. Jag har gjort Kub och Rul och då har det bara synts en liten krabat :) jag tycker själv att magen är stor och spänd och har ändå bara gått upp 1kg än. Har iofs ett bmi på 30 så finns ju några kilo att ta av.

Sf 24cm i v 26+2. Låg lite under "medelmåttet".
  • Ferrum

Hej! Det var längesen jag skrev här! Hade bf idag men vår son tittade ut i lördags 7/5. Allt gick jättebra!
    Tänkte önskar er andra lycka till!!

• Ferrum
    ossie79 skrev 2016-05-31 14:59:55 följande:

jaha då var man 3 barns mamma och det känns overkligt. Sonen kom i fredagskväll 2 dagar innan beräknad. Fick känningar och värkar vid 16tiden och vid 21.07 var han ute, efter 4-5 krystvärkar:)   
    Även denna gången fick jag höra av barnmorskan att jag gjord för att skaffa barn eftersom  mina förlossningar har tagit från 20 min till  90 min från det jag har kommit in på förlossningen:)

Grattis ????
Svar på tråden Majbebisar 2016