Inlägg från: gr0 |Visa alla inlägg
  • gr0

Majbebisar 2016

Hej! Jag har hängt i junibebistråden innan men efter RUL fick jag bf 29 maj och idag hittade jag äntligen den här tråden och märkte att det var lite skönare att läsa om de som ligger lite före än att alla ligger några veckor efter.

Jag är 35 år, bor i Göteborg och väntar första barnet. Hade två missfall (MA) förra året har inte vågat tro att detta ska gå vägen riktigt tills för nån månad sen. Men nu har jag en ganska aktiv bebis i magen som jag fick se senast i måndags då jag åkte in på koll för ihållande sammandragningar. Jag brukar ha tokbra immunförsvar men den här senaste veckan blev jag först magsjuk och sen förkyld med hosta, det var nog det som frestade på magen lite.

• gr0
    emjh skrev 2016-03-17 17:50:41 följande:

Nu har förvärkarna eskalerat. Fick ett par stycken när jag var hos min BM idag för att få akupunktur. Hon blev ganska bekymrad och sa åt mig att vila och sjukskriva mig en vecka, om det här fortsätter finns risk att förlossningen sätter igång. 

Känns som en lättnad faktiskt, har inte alls haft lika spänd mage efter mitt besök där, annars har den varit som en cementklump i några veckor. 

Ev. läkarbesök och deltidssjukskrivning sedan, jag antar att vi ska stämma av vid nästa besök (på måndag). 

Är magen spänd hela tiden eller drar den bara ihop sig och är spänd under själva förvärken? När jag haft sammandragningar har jag liksom inte känt att den dragit ihop sej som i en värk (kan bara jfr med missfallsvärkar) utan magen är hård under en längre period, nån timme eller mer. Märker det främst efter en jobbdag eller om jag ansträngt mig annars. Jag blir inte klok på det här med sammandragningar/förvärkar alls men att magen känns som en cementklump känner jag igen.
  • gr0

Hur känner ni det med rörelser/sparkar? Kan ni se några mönster i aktiviteten eller är det samma hela dagen varje dag?

Jag tycker att min bebis har lite av ett varannan dag-mönster i sin aktivitet. Ena dagen är det massa bök och stenhårda sparkar för att nästa bara vara som ett fladder. Jag kan inte urskilja volter från sparkar och har heller ingen aning om hur den ligger i magen.

Tycker det känns så oroligt att ha koll att det är regelbunden aktivitet och att det inte ändrats drastiskt. Svårt att avgöra liksom, än så länge har jag gott och väl kunnat räkna tio rörelser på en timme men det känns läskigt de dagar rörelserna är svagare.

• gr0
    Nini skrev 2016-03-22 19:47:42 följande:

Den här busfröken rör sig med någon timmes mellanrum så den här gången behöver jag inte ens fundera men med första barnet var det jätte jobbigt. Han hade cykler på typ 4-5 dagar när han öste järnet och så var det nästan inget i 2 dagar. Satt med telefonen många gånger och funderade på ska jag ringa men så kände jag en liten rörelse. Jätte jobbigt men jag lärde mig ha lite is i magen. Allt gick jätte bra men man ska ju vara observant och hellre åka in en gång för mycket...

Det är en fin balans där alltså, skulle ju aldrig förlåta mig själv om jag hade FÖR mycket is i magen heller och något gick snett. Men jag hoppas att så länge jag ändå känner rörelser lite då och då under dagen och sen hyfsat många på en timme när jag ligger ned så borde det vara okej även om hen inte sparkar så hela jag hoppar till.
  • gr0
    HepaticaNobilis skrev 2016-03-31 06:36:40 följande:

Efter en snabb förlossning kom vår lille pojke igår 21:42. V 33+5, han vägde 1126g och är 45 cm lång. Han syresätter sig själv men får lite luft på näsan för att lungorna inte ska klibba ihop. Sond för att förebygga lågt blodsocker. Idag ska jag börja pumpa och försöka få igång amning.

Har sovit ungefär 3 timmar men nu måste jag upp till min bebis!

Grattis! Skönt att han verkar må bra och syresätter sig själv.
  • gr0

De misstänker att min bebis ligger i säte och jag ska på ultraljud på måndag för att kolla om det stämmer.

Jag har ställt mej in på vaginal förlossning och är inte alls sugen på snitt även om det vore skönt att få slippa vissa delar av vanlig förlossning. Är inte sugen på att föda i säte heller.

Vi kommer väl göra ett vändningsförsök och de trodde att det kunde lyckas för bebin var inte fixerad i fel läge. Plötsligt blev det ingen tid kvar alls könns det som, är i v 35+3 nu och har bf 29 maj. Om det blir snitt får jag träffa bebin ännu tidigare...

• gr0
    hundenhubbe skrev 2016-04-30 15:57:21 följande:

Jag har fött vaginalt i säte! Försökte göra ett vändningsförsök men min lilla hade kilat fast sig. Mitt vatten gick halv tre på natten och i och med säte fick vi åka im på en gång till förlossningen och stanna där. Värkarna drog igång rejält runt sju tiden på morgonen och runt tolv fick jag epidural. Sen försökte jag från ca 14-17 att få ner henne lite mer. Tillslut sa dom att jag fick krysta runt sex och 19 kom våran tjej med rumpan förre. Vid varje vaginal förlossning i säte blir man alltid klippt så att de minskar risken för att de ska fastna. Jag frågade läkaren vad som var bäst att föda och då de gör vaginal förlossning hör i säte (Östersund) så sa hon att de är lila många risker som vid en "'normal" så då valde jag de. Hade denna brud legat i säte (som hon inte gör) jade jag kanske valt kejsarsnitt... Hon fick von rosen skena efteråt och de kan bero på förlossningen eller hur hon låg i magen. Har ju inte fött "vanligt" så har inget att jämföra med men jag tyckte min förlossning var lång och plågsam :-P där har du lite från någon som gjort de dock tyckte jag graviditeten var mkt lättare i säte!! Inte alls lika ont eller ilningar neråt. Lättare att andas och helt enkelt behagligare

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Var precis på ultraljud och bebin ligger tvärs över hela magen med huvet under vänster revben typ. De kommer försöka vända i nästa vecka (tidigast?) då jag gått 37 veckor. Envis liten bebis! Men som du säger är det nog behagligare för mej att den ligger som den gör, känner inget tryck neråt eller ens extrem kissnödighet. Men den bökar runt en massa då och då och det känns rätt knäppt nu när den är så pass stor.
  • gr0
    emjh skrev 2016-05-04 18:58:26 följande:

Jag var på vändning idag. Hade med väskan ifall det skulle bli komplikationer och kejsarsnitt men det gick jättebra. Fick en väldigt positiv upplevelse!! 

Först satte de ctg, ca 30 min, sedan kom de in och satte kanyl i armvecket. Snabbt ultraljud för att vara säkra på läget och därefter bricanyl. Fick hjärtklappning direkt och pulsen steg till 136. 

Sedan började läkaren vända och jäklar vad hon fick ta i. Jag kände dock just ingenting. Bebisen gled ur greppet så en sköterska fick hjälpa till att hålla fast och så försökte de igen. Lyckades!! Så skönt! Och väldigt skönt att få undan huvudet från revbenen. Det gjorde inte ont alls tyckte jag. 

Efteråt fick jag ligga lite på sidan med ny ctg i ca 40 minuter. 

Fick en spruta (pga rh-negativ) och sedan fick vi åka hem. 

Skönt att höra om lyckat försök! Jag ska in på måndag och se om min bebis behagar vända sig. Låter otäckt med hjärtklappningen men de har ju koll på en iaf. Är mest rädd att nåt drar igång hemma innan eller efter om det inte lyckas iom att det är omöjligt att föda i tvärläge och kan bli riskabelt om det sätter igång.
  • gr0

Jag var till förlossningen idag för att göra ett vändningsförsök av bebin som lagt sig i tvärläge för ett tag sen. Men nu hade hen vänt sig av sig själv utan att jag ens fattat det riktigt! Jag har ju noterat en del bökande i magen och igår tyckte jag magen sjunkit neråt och jag var mer kissnödig än innan men jag vågade ändå inte tro att hen vänt sej. Så lättad nu!

• gr0
    lamiette skrev 2016-05-09 21:09:10 följande:
    Åh, härligt! Hoppas min också har hittat rätt läge på onsdag.
    Ja hoppas! Det blev ju lite snopet besök, vi hade försökt förbereda oss på att allt var möjligt och hade packat bb-väska och allt men så var det bara att åka hem efter en fika på förlossningen. Ändå det bästa alternativet. Lycka till imorgon!
  • gr0
    lamiette skrev 2016-05-11 15:20:45 följande:
    Vi fick komma hem men måste åka in om fosterrörelserna ändras. Jag orkar inte oroa mig hela tiden så om det inte kommit igång i början av nästa vecka ska jag be dem sätta igång oss. Bebisens njurar är ju förstorade och den ska undersökas för det när den föds så ingen vet ju i dagsläget något. Det de har sagt att så länge den växer som den ska och hjärtljuden är bra låter man allt ha sin gång och ko?lar njurarna när den kommer ut. Men nu när hjärtljuden verkar tveksamma är jag orolig. Får väl genomlida helgen iaf.
    Men fy vilken jobbig oro! Hoppas du känner av din bebis hela helgen så du slipper oroa dig och att du får bli igångsatt. Det känns inte okej att du ska behöva gå och känna efter hela tiden. All lycka till er!
  • gr0
    lamiette skrev 2016-05-23 18:59:05 följande:

Äntligen är vår lille kille här!!!! Jag har haft en trasslig graviditet och hade dessutom gått över tiden 11 dagar när jag började blöda igen (troligtvis något blodkärl som brast när jag började öppna mig). Då vi redan hade igångsättning inplanerad valde de att starta det nu. Allt gick bra och snabbt. Bebis har dock förträngning i urinröret men inget . Annars verkar han må bra!

Grattis! Skönt att han mår bra! Och du med?!
Svar på tråden Majbebisar 2016