Inlägg från: hundenhubbe |Visa alla inlägg
  • hundenhubbe

Majbebisar 2016

Hej hej! Bf 21 maj! En liten tjej. Har senaste veckan mått skit med huvudvärk som aldrig släpper.... Nån mer? Alvedon hjälper inte alls. Blä. Har även värmesvallningar till och från. Känns som. Man har massa feber typ?

• hundenhubbe
    Snelson skrev 2016-04-01 07:28:41 följande:

Jag har inte känt av någon huvudvärk. Men hur ligger ditt blodtryck? Mitt har höjts lite senaste veckorna så barnmorskan har sagt att jag ska vara uppmärksam på huvudvärk, dimsyn/stjärnor.

Cherryay skrev 2016-04-01 08:52:56 följande:

Jag har haft konstant huvudvärk i en månad nu, kom i samband med att mitt blodtryck höjdes, ligger nu precis på gränsen för inläggning då det pendlar mellan 150/90 och 160/100. Föreslår att du ringer bm då de brukar vilja att man kommer in på en extra blodtryckskontroll vid ihållande huvudvärk.

Jag har varit inne två gånger denna vecka och kolla blodtrycket. Brukar ligga runt 120/60 men i tisdags låg de 136/84 så var dit igår men då var de bättre 125/79. Ska dit på måndag igen. Inge protein i urinen. Skit jobbigt med huvudvärken... Kan min kropp vara så känslig för den lilla höjningen?
  • hundenhubbe
    Cherryay skrev 2016-04-01 12:07:25 följande:

Vet inte, bm o läkare säger nej, att kroppen inte känner av en så liten höjning o att huvudvärken inte kommer därifrån, men jag tror faktiskt att de har fel o att den visst kan göra det. Inte för alla för alla är ju olika känsliga, men för några. När jag var inne på min första extra blodtryckskontroll pga huvudvärk för en månad sen så var det också bara en låg ökning, 140/75 istället för 120/60 som jag brukar ligga på. Trycket har sen ökat under månadens gång men min huvudvärk har inte blivit sämre nu när blodtrycket ligger på 150/90~160/100, utan huvudvärken är likadan nu som när den började för en månad sen, så ja, jag tror visst att min huvudvärk kommer från blodtrycket, redan när jag bara hade en liten ökning. Jag har inte heller protein i urinen, vilket är enda anledningen till att jag fortfarande får vara hemma, men jag är hos bm på kontroll en-två ggr i veckan istället då för att hålla koll så det inte ändras.

Huvudvärken är asjobbig. Man vänjer sig dock, eller jag har gjort det iaf, så dagarna går hyfsat ok när man har fullt upp med annat, men nätterna är tuffa eftersom det inte går att slappna av ordentligt :/

Usch.. Hoppas inte mitt blodtryck bara kommer öka nu. Och att man ska leva med denna huvudvärk i flera veckor till känns faktiskt rent ut sagt outhärdligt.... Helst då jag har en tvååring hemma hoppas du kan vara hemma resten av tiden. När har du bf? Tack för infon! Känns som att vi mår lika skit har du hög vilopuls också? Ja nätterna blir så långt och hemska.....
  • hundenhubbe
    Cherryay skrev 2016-04-01 15:22:36 följande:

Jo visst är det slitsamt, har själv en liten vilde på 10 1/2 månad hemma så vet hur det känns :/ har bf först i slutet på maj så det är två långa månader kvar egentligen, känns nästan plågsamt om man ska behöva gå tiden ut med denna huvudvärk :/

Ja alltså, det är min vilopuls som ligger på 150/90 som lägst nu, måste alltid sitta minst 15 min o vänta innan de tar blodtrycket.

Usch ja då vet du verkligen! Jag har också i slutet av maj. Känns långt dit just nu. Vi får stötta varandra här! okej men de är ditt blodtryck. Sen kan man ju ta pulsen också. Jag har ju ett bt på 125/79 senast men min vilopuls ligger på 110 och sen ska ju egentligen ligga på 60-80... Hoppas vi börjar må bättre snart och kan njuta av graviditeten! Vart bor du? Söder i landet eller norr? våren verkar vara påväg hit till oas äntligen (Norrland) så man kanske orkar sig ut någon dag!
  • hundenhubbe
    Cherryay skrev 2016-04-01 19:04:11 följande:

Jaha jag läste fel :P vilopuls har inte min bm tagit faktiskt så vet inte vad den ligger på... Bor söder i landet sen två år tillbaka, flyttade från Sundsvall till Örebro då :)

Nehe okej! Har du varit på koller för huvudvärken? Min är verkligen sprängande och har funderat på om man ska ringa förlossningen eller vart man ringer så dom kan kolla en ordentligt eller ska man avvakta till på måndag? Hatar att ringa... Känns som man ringer i onödan men vet inte om jag kommer stå ut med denna huvudvärk över helgen jaha! Sundsvall som är så fint! de är ioförsig Örebro också!
  • hundenhubbe
    Cherryay skrev 2016-04-01 21:44:48 följande:

Har bara varit på blodtryckskontroller, träffade läkaren på Mvc en gång i början för huvudvärken men hon sa bara att den inte kunde bero på blodtrycket då det inte var tillräckligt högt och sen inget mer, fanns ingen hjälp att få där... Jag är asdålig på att be om hjälp, så när läkaren inte trodde på hur ont jag faktiskt har gav jag bara upp...

Alltid bättre att ringa, förlossningen brukar ju dessutom vara väldigt snälla o hjälpsamma, så ring!

Jag ringde då jag inte orkade någe mer.. Är inlagd nu över natten med dropp och dom har tagit prover. Blodtrycket låg på 126/84 men lite hög vilopuls (110-119). Bebisen mår jättebra och inga tecken på havandeskapsförgiftning! Så de är skönt. Får se nu imorgon vad proverna visar. Även fått 2 st citodon tabletter. Hoppas få bukt på dehär nu!
  • hundenhubbe
    Cherryay skrev 2016-04-02 09:38:18 följande:

Skönt att bebis mår bra iaf! Skönt att du ringde o hoppas du får bra hjälp nu :)

Väntar på läkaren nu så får se vad dom säger. Hoppas dom kan hjälpa till iaf!
  • hundenhubbe
    Cherryay skrev 2016-04-02 10:28:01 följande:

Ja om inte annat får du ju citodon där iaf, hjälper förhoppningsvis mer än alvedon :P men hoppas de hittar orsaken <3

Proverna var fina, bebisen mådde bra så dom vet inte. Citodonen hjälper lite bättre än Alvedon men inte helt. Så får väl stå ut ???? dom har iaf kollat allt grundligt och de känns skönt! Bebisen låg med huvudet neråt vilket är en lättnad då min förra låg i säte!
  • hundenhubbe

Hade spår av äggvita och vita blodkroppar i urinen idag... Dåligt hb som sjunkit från 114 i fredags till 105 idag, om de ens är möjligt?? Bt bra och huvudvärken har äntligen släppt! Nu känner jag mig bara tung i huvudet och trött.. Är de havandeskapsförgiftning på g?? Ska inte till bm fören om två veckor. Känns länge

• hundenhubbe
    Cherryay skrev 2016-04-05 09:13:45 följande:

Hur vet du att du hade spår av äggvita i urinen, tog du prov hemma själv? Vilket som ska du utan tvekan kontakta bm för o komma in på kontroll om du hade spår av äggvita, skulle det vara havandeskapsförgiftning på g så kan du inte vänta, absolut inte i två veckor.

Jag var hos bm igår och tog urinprov som visade på de! Men hon lät som sagt inte orolig över de då mitt blodtryck är bra. De jag tyckte var så konstigt var att vi skulle vänta 2 v till nästa besök.. Känns långt bort då jag inte mått bra?
Svar på tråden Majbebisar 2016