Inlägg från: valkyrian |Visa alla inlägg
  • valkyrian

Majbebisar 2016

Hoppar in :)

Plussade igår svagt med testlagret och idag med cb digital. BF enl. Fls uträknare blir fredag den 13 maj ^^

Nu funderar jag på om jag borde ringa barnmorska asap på måndag då jag äter levaxin mot för låg sköldkörtelhormonsproduktion och får många urinvägsinfektioner.

Fick ganska genast efter plusset "vad har jag ställt till med" känslor men de börjar avta. Är så glad. Har två barn sedan innan som är rätt stora (6 och 10) och de hinner bli 7 och 11 innan maj.

Kommer inte berätta för någon förän runt v 12 men min bästa vän vet.

• valkyrian
    Rara Klara skrev 2015-09-07 11:38:53 följande:
    Träning å sånt!
    Hej allesammans! Innan jag var gravid tränade jag på gym varannan dag och cykla till jobbet ( 10 km enkel väg) och så sprang jag inbland...5 km. Men efter att jag plussade har jag inte riktigt vågat förrän igår. Jag har alltså i flera veckor gjort egentligen ingenting, i rädsla att det något ska bli tok. Men så igår var jag på gymmet, och promenerade därefter men mig man. En riktigt härlig långpromenad i regnet. Och idag vågade jag cykla till jobbet. Och vet ni, det känns mycket bättre. Jag känner mig starkare, piggare och känner en bättre kontroll på min kropp. Är så glad att jag våga igen. Jag cyklar dock sittandes, för det ska visst inte va så bra att stå upp och cykla.
    Är glad för det lilla- och det har för så mycket positivt med sig! Hur tränar ni?
    Trevlig måndag
    Jag löptränar. Sprang tjejmilen samma dag som pluset, dvs i lördags. Kommer fortsätta löpträna/promenera och yoga.

Ville simma också men läst att kloret inte är ngt vidare för bebben så det skippas. Kommer bara köra va 5 km pass i lugnt tempo. Kände under tjejmilen att jag redan fått sämre kondis och så. 

Är inte alls förtjust i styrketräning dessvärre.  
  • valkyrian

Snabbspola de första 12 veckorna skulle ju faktiskt vara skönt. Men ja jag nojar inte jättemycket utan gläds fullt ut, kollar på bebiskläder, kollar vagnar och diskuterar namn för fullt ^^

Men jag längtar faktiskt redan till UL.

Jag har berättat för min bror,, min bästa vän och mina tre närmaste kollegor. Så rätt många vet faktiskt redan. Ja och så givetvis barnen! Jag resonerade att det faktiskt är deras familj och kan behöva lika lång tid som oss på attt vänja sig.

• valkyrian
    fair skrev 2015-09-08 15:54:34 följande:
    Ja det hade varit nåt!

Vi har faktiskt bokat ett privat ul i oktober för att se så allt är bra därinne! =) Min bm ringer dessutom på torsdag och då får jag veta när inskrivningen blir

Vi har berättat för våra bästa vänner, en var, samt min barndomsvän. Tänkte vänta med familjerna samt våra barn tills efter ul.
    Privat UL kanske kan vara något. Jag har fått tid för inskrivning den 9/10, ska ta upp det där med tidigt UL då.

Hur gamla är dina barn? Mina är rätt stora, min största hade redan listat ut det.
  • valkyrian
    fair skrev 2015-09-08 16:31:06 följande:

I vår kommun får man inte göra tidigt ul så länge man inte har nån koll alls på hur långt gången man är. Man får vänta på rul helt enkelt =/ Men vi har gjort privat ul meddela våra barn.

Våra barn är 3 och snart 6.

Okej, jag TROR att eftersom jag valt privat mvc är dom lite mer liberala med sådant, men ska iallafall fråga annars kan jag ju boka ett, via dem exempelvis.

Gjorde ett vul med dottern för att fastställa längden, hade ingen aning då. Nu vet man ju typ på dagen.

Har ni andra växtvärk? Jag har som mensvärk hela tiden, känns som om jag ska få mens känns riktigt obehagligt. I övrigt mår jag kanon, känner dofter mkt starkare men mår liksom inte illa av dem även om det luktar skit.
  • valkyrian
    fair skrev 2015-09-08 16:51:17 följande:

Man kan ju hoppas! De är så "snåla" på ul i min kommun. Missförstå mig rätt ;)

Lite värk har jag men inte så att det känns som mensvärk. Vet inte hur jag ska beskriva den . Jag har mindre sympton denna gång än med de andra, trots lite illamående. Man blir nästan fundersam om det verkligen är en bebis därinne!!!! =/

Förstår känslan! Men det är ju så olika det där och det kommer :) men ja längtar lite framåt efter sprakar och så. Och ul. Bebisen där inne är ju verkligen superliten, otroligt vad kroppen levererar på nio månader.

Blir spännande att se hur snabbt man får mage med tanke på att det är nummer 3...
  • valkyrian
    LindaPernilla skrev 2015-09-09 07:57:16 följande:

Jag har molvärk till & från, som att mensen är på G liksom! Samma känsla.

Annars är det rätt lugnt på gravidkänslor. Precis som mina tidigare 2 graviditeter så hade jag inte mycket symptom i början

Jag "byter vecka" på lördagar, som det ser ut nu.. blir väl annat när UL är gjort. Så på lördag kliver jag in i vecka 6. Hehe, låter så fjuttigt men så mys!! 

Kommer nog ringa BM vecka 8-9 nånstans för att få tid för inskrivning.

Hoppas allihopa mår bra!!

Tänk på att det kan vara långa köer bara,jag ringde i går eller förrgår och fick tid först i oktober för det var första lediga tid. Så att vara ute i god tid skadar inte.

Jag vill dit så fort som möjligt, äter medicin (levaxin) samt har mkt urinvägsinfektioner så vill att de ska ha koll på mig. Har nog en uvi nu så ska boka

läkartid.
  • valkyrian

Jo jag drömmer massvis med, det gör jag även som ickegravid men som gravid är det alltid helt absurda drömmar.

• valkyrian

Vi kommer också att ta reda på kön :)
    Men just nu kan jag bara fokusera på att komma förbi v 12. Har inskrivning 9/10, har mailat och bett om en tid för tidigt UL i samband med detta. Vill verkligen se bebisen!

• valkyrian
    MakeitHappen skrev 2015-10-02 06:43:11 följande:

Hej!

Är det någon här som äter Levaxin?   Jag fick höra att man ska inte ta tabletten tillsammans med några kalciumprodukter.... så jag har avstått från filmjölk till frukost för det är då jag skulle ta tabletterna....

inte heller järntillskott ska man blanda tabletterna med... men är de nån fara att äta leverpastej macka då undrar jag? Någon som fått bekräftat från läkare??

Jag vill ju att så mycket som möjligt av tabletterna ska tas upp så därför är jag så nojjig just nu...

Hur länge har du ätit levaxin? Jag äter sedan 2 år tillbaka och äter alltid fil till. Om jag slutade med det kanske jag fick sänka dosen men i och med att jag alltid gör på samma sätt är dosen ju inställd efter det.
  • valkyrian
    Redoförnytt skrev 2015-10-02 15:48:57 följande:

Någon mer som har/har haft blödningar ?

Jag är i V8 och har haft lite småblödningar denna vecka. Enligt BM är det normalt, men jag är orolig. Kan man kräva tidigt UL/VUL?

Symtomen är kvar, men jag är såklart orolig.

Hur är det för er?

Kräva vet jag inte om man kan men om man ringer och har blödningar/är orolig så brukar man ng få en tid. Jag fick det iaf.
  • valkyrian
    MakeitHappen skrev 2015-10-02 16:56:23 följande:

Jag har bara ätit det i ca 2 veckor. jag har lägsta dosen nu så vill ju inte äta något "fel" till som gör att jag inte får upp så mycket som möjligt av Levaxinet.

Får la fråga BM nästa gång jag träffar henne :)

Tack ändå för ditt svar

Okej. Ja skippa mejeri när du tar pillret och ta ev vitaminer på kvällen. Jag äter ett vitaminpiller som är anpassat för gravida och tar det så långt från Levaxinet som möjligt. Jag är också jätteorolig angående Levaxinet då jag inte vet hur jag ligger nu och man brukar få ändra dosering under graviditeten. Jag producerar ju typ inget ämnesomsättningshormon själv. Men min BM sa att det ska vara lugnt fram till inskrivningen så får tro på henne.
  • valkyrian
    MakeitHappen skrev 2015-10-02 17:29:21 följande:

OKej på så vis..

jag äter detta pga mina värden på sköldkörteln var för höga.... är det samma sak som ämnesomsättningen kanske ? vet inte själv..

Dock någon vecka kvar innan jag får träffa BM igen

Äter du levaxin borde det vara för att du har underproduktion i sköldkörteln, och är förmodligen ths värdet som vae för högt då. Och ja precis sköldkörteln styr ämnesomsättningen som i sig är viktig för en hel del av kroppens funktioner. Man ökar ganska långsamt med levaxin,tar ett tag att ställa in en dos. Verkar vara standard nu att man testar gravida för sköldkörteln, låter bra.
  • valkyrian
    carolinajohansson93 skrev 2015-10-03 22:18:52 följande:

Idag gick vi in i vecka 10! Känns overkligt o jag va tvungen o göra ett andra test nu för jag får för mig att jag inte alls är med barn... Såklart visade de positivt.

Nån mer som gjort ett till test såhär sent pga tankarna som går i huvudet? Har massa symptom så förstår inte varför jag skulle få för mig något annat....

Jag gjorde det, och till min skräck var det inte alls lila starkt. Fick panik, gjorde vul och allt var tack och lov fint förutom att jag flyttades bak åtta dagar :) nu tänker jag inte göra fler test!
  • valkyrian

Vi har precis köpt lägenhet med 3 stora sovrum, mina stora (11 och 7 år när liten kommer) får ha egna rum, liten kommer att få dela rum med oss/få lekhörna i det stora vardagsrummet fram tills vi har råd att köpa drömhuset. Räknar med att det kan ta 5-6 år men tror inte att hen kommer behöva eget rum innan dess heller.

• valkyrian

Jag har inskrivning imorgon i v 9, så det verkar vara lite olika. Tiden går förbannat långsamt tycker jag.

• valkyrian
    LindaPernilla skrev 2015-10-13 08:05:50 följande:

Godmorgon alla härliga blivande mammor! Gick in i vecka 10 i lördags. Alla symtom är som bortblåsta. Inget illamående & inga ömmande bröst längre. Knepigt! Känner mig dock uppblåst & magen ser ut som en redig bulle på kvällarna, haha. Hade inga symptom alls mina tidigare 2 graviditeter, så jag oroar mig inte :)

2 veckor kvar till inskrivning! Galet mysigt! Hur gör ni? Går ni själva eller följer pappan med?

Vi har funderat lite på om att ta reda på kön eller inte. Första barnet tog vi reda på könet.. jag fick reda på graviditeten i vecka 22+2 och var 14 år, så jag ville ha det planerat allt som gick, haha.

Andra barnet ville vi INTE veta kön på. Men fick en UL bild på en klar och tydlig snopp! Hmpf!

Nu vet vi inte.. vi får la se! :)

14 år ^^ jag tyckte jag var ung med ettan som var 16. Min sambo följde med på inskrivningen, han kommer även vara med på kub och rul, efter det går jag nog själv.

Vi vill veta kön om de kan se på ul men kommer förmodligen inte att boka ngt extra om dom inte kan se.
Svar på tråden Majbebisar 2016