Micke skrev 2015-10-25 10:29:05 följande:
1:Historiska data nyttjar man i SFS rapport för att spå framtiden. Troligen inte så klokt men däremot är det intressant att se hur andra skiftningar i samhället har påverkat oss.
2: Nej just det. Det vet man inte, utan där får var och en dra sina egna slutsatser. För att producera det vi behöver idag, så kommer färre behövas. Men backa 20 år, finns i princip ingen som hade ett jobb kopplat mot internet då. Vilka behov får vi framöver, och vilka kommer att sysselsättas i de branscherna?
Du däremot hävdar ju att det finns forskning som säger att 50% av arbetstillfällena ska vara borta och att det inte är ngn tro och tyckande utan fakta. Du har ännu inte visat ngn sådan forskning.
"Det finns seriös forkning på områder (inget tro och tyck) vi är i ett skifte nu, förr ersattes muskelkraft av motorer etc nu är det helt andra typer av jobb som försvinner. Runt 50 % arbetstillfällen kvar om 20 år, då inräknat också nya jobb som apputvecklare etc."
"Som sagt detta är forskning och inte något "tyck eller tro." Vill du argumentera att forskarna har fel måste du börja med att sätta dig in i deras resultat."
"Men har du läst rapporten eller inte! Det står tydligt att de nya jobben som tillkommer inte är i närheten av de som försvinner i antal!"
Jo, jag har nu gjort det, och det du säger stämmer inte. Det är dina egna slutsater utifrån rapporten, då du gissar, tror och tycker att inte lika många jobb som försvinner kommer att skapas. Du har dock inget stöd i forskningen av det hela.
När det gäller invandringen och jobbmarknaden så har jag redan skrivit (många ggr):
"Men som jag sagt så många ggr nu, om matchningen mellan de nya jobben och befolkningen inte stämmer så får man problem. "
Så ja, vi behöver satsa mer på utbildning i Sverige. Även ngn typ av lärlingsjobb tror jag vore bra, och då syftar jag inte bara på lärlingsjobb när det gäller att bli murare eller snickare etc, utan ngn variant där man kan få gå med och lära sig ny teknik. Jag tror nämligen att ny teknik utvecklas fortare än vad traditionella högskoleutbildningar hinner med. Innan de har tagit fram en utbildning är tekniken redan gammal. Kan man få möjlighet att gå som lärling under en begränsad period så kan man möjliggöra att man hoppar mellan olika branscher utan att kostnaden blir allt för hög för företagen.
För att inte förlora sig i alla meningslösa detaljer så är det inte jag utan Wijkman och Schlingmann som just precis hävdar att den endra rimliga slutsats man kan dra från rapporten är vi får "mer fritid" resp "större arbetslöshet" Wijkman skriver dessutom (och jag utgår ifrån att han har stöd för det) att det är vad en majoritet av forskarna tror.
Det krävs inte speciellt mycket tankeförmåga att för inse att AI och robbotar tar över så snart de är bättre än vi och dit är vi på väg.
Det som skulle förhinda en sådan utveckling är om det "uppfinns" en helt ny typ av jobb som hela världen efterfrågar som människan trots allt är bättre på än robbotarna. Och eftersom det *inte* finns några bra kandidater för något sådant ens i fantasin kan vi bara räkna de jobb som försvinner.