-
Nej, den som vill ta en anhörig till Sverige måste kunna visa att både försörjning och bostad är ombesörjd. Det är inte så att kommunerna har bostäder att dela ut till dem som inte ens är här. Varför påstår du något sådant?Tom Araya skrev 2017-08-28 18:09:31 följande:...och bostad ordnar ju kommunen fram, medan alla andra som behöver den och står i kö hänvisas till marknaden av köp, andrahandshyra eller inneboende.
-
Flash Gordon skrev 2017-08-29 07:43:48 följande:Vi har officiella skyltar på flera språk i Sverige också, men då berör det ursprungsbefolkning i området:
blogg.vk.se/wp-content/uploads/oldblog/1586/images/Blattniksele.JPG
Givetvis finns det också redan privata skyltar på utländska språk, där lokal-befolkningen talar dessa språk:
tenstacentrum.com/wp-content/uploads/2014/12/IMG_2847.jpgDu lyfter fram hur en privat näringsidkare har utformat den egna butiksskylten? Jag tycker att det är bra som det är idag att näringsidkare själv får bestämma innehåller på skyltarna, vad tycker du?
-
Mats Gerdau borde framförallt vara kritisk mot att Nacka kommun byggt så lite lägenheter och kritisk mot att Nacka historiskt tagit emot så få flyktingar.Tom Araya skrev 2017-09-18 23:45:33 följande:
Nacka kommun köpte bostadsrätter för 305 miljoner
Publicerad 18 sep 2017 kl 21.06
Nacka kommun har köpt 94 bostadsrätter för 305 miljoner kronor sen 2016 fram till nu - majoriteten av dessa hyrs ut till nyanlända.
Mats Gerdau, M, kommunstyrelsens ordförande, är själv kritisk mot köpen.
? Vi varnade för de här konsekvenserna med kortsiktiga, dyra och ibland dåliga lösningar. Men vi kan inte välja vilka lagar vi ska följa och vilka vi ska strunta i, säger han.
Enligt Sveriges Radios "Studio ett" har en familj, bestående av en man med tre fruar, fått tre olika lägenheter av kommunen på detta sätt.
...
www.expressen.se/nyheter/stockholm/nacka-kommun-kopte-bostadsratter-for-305-miljoner/
Det är självklart inte acceptabelt att den moderata mönsterkommunen Nacka smet undan sitt ansvar att erbjuda bostäder år flyktingar under åren 2007 till 2014 när moderaterna satt vid makten.
Det är mycket bra att regeringen har lagstadgat om att alla kommuner (även rika moderatkommuner) måste vara med och ta emot flyktingar. Om moderaterna i Nacka varit dåliga på att bygga bostäder och detta resulterat i att de måste köpa dyra bostadsrätter åt flyktingar så är det framförallt ett tecken på ett moderat vanstyre av Nacka kommun. -
Köpte. Malmö kommun har upphört med att köpa bostäder pga av stigande priser.K Kalle skrev 2017-09-19 14:33:54 följande:Även S-styrda Malmö köper bostadsrätter.
-
Malmö upphörde att köpa lägenheter tidigt i våras.K Kalle skrev 2017-09-19 14:50:51 följande:Nyligen i så fall. I Lund fortsätter man köpandet, men de är nog borgligt styrda. Å andra sidan är Lund mycket mindre. Var ska det byggas?
-
Tom Araya skrev 2017-09-19 23:18:50 följande:Som de själva bidrar till...
Det bostadsrätter som Malmö kommun har köpt utgör en mycket liten andel av det totala antalet sålda bostadsrätter och har troligtvis haft marginell effekt på bostadsmarknaden. Kvadratmeterpriserna på bostadsrätter har stigit mer i Stockholm och Göteborg än i Malmö. I Stockholm och Göteborg har kvadratmeterpriset de senaste 4 åren stigit med ca 18 000 kr per kvm. I Malmö är motsvarande siffra ca 11 000 kr.
-
Tom Araya skrev 2017-09-22 23:09:35 följande:Massutmaning : ekonomisk politik mot utanförskap & antisocialt beteende
"Sanandaji vilseleder läsarna i sin bok om invandring" https://www.svd.se/allvarliga-brister-i-sanandajis-bok-om-invandring
Kriminolog kritisk till Sanandajis tolkning av statistik "Han är väldigt selektiv när det gäller vilka kriminologiska teorier han använder sig av": http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6630024
Full av massförakt: http://www.aftonbladet.se/kultur/a/j55pb/full-av-massforakt -
Tragisk utveckling. Kaj Linna: Främlingsfientligheten slog mig när jag blev fri
"När det gäller främlingsfientligheten känns det skrämmande. Jag mötte en vardagsrasism som tillåtits florera och dessutom närt våldsamma krafter; jag ser ökad rasism, xenofobi och våldsideologier som vunnit mark. Nazister som får demonstrera öppet på våra gator!? Jag förstår faktiskt ingenting. Det är som att utvecklingen gått bakåt, säger Linna till DN"
www.expressen.se/nyheter/framlingsfientligheten-slog-mig-nar-jag-blev-fri/ -
Här kan du läsa slutrepliken från Hans Lööf och Gustav MartinssonTom Araya skrev 2017-09-23 12:55:42 följande:
Tino besvarar kritiken mot sin bok Massutmaningen:
Två forskare vid KTH, professor Hans Lööf och lektor Gustav Martinsson, gjorde ett uppmärksammat försök till akademiskt karaktärsmord genom en debattartikel i SvD (18/5). Det var lätt att visa att deras beskyllningar var grundlösa och i flera fall rena påhitt.Lööf och Martinsson anklagelser fick inget stöd av andra forskare i nationalekonomi, medan jag fick stöd från ett tiotal forskare: professor Assar Lindbeck, professor Sven-Olov Daunfeldt, associate professor Erik Lindqvist, associate professor Robert Östling, associate professor Henrik Jordahl, dr Erik Mohlin, dr Örjan Sandewall, dr Roine Vestman, dr Amir Sariaslan samt Gabriel Heller Sahlgren.
Att Hans Lööf var villig att förfalska en påstådd vetenskaplig granskning för att smutskasta min bok kan förklaras av hans ideologiska engagemang i kampanjer som #Vinnvandring, där han förklarar om flyktingmottagning: ?Jag känner mig att jag har ett uppdrag som forskare att också visa att detta är faktiskt lönsamt för oss.?
Erik Lindqvist, associate professor vid Handelshögskolan i Stockholm, skriver i sin replik på SvD (20/5): ?Dock är hans sammanfattning av vad litteraturen säger i allt väsentligt korrekt, och anklagelsen om att han vilseleder om forskningsläget därmed ogrundad ? Att bli utmålad som intellektuellt ohederlig är bland det värsta en forskare kan råka ut för. Anklagelser om ohederlighet bör därför inte göras lättvindigt. Utifrån den kritik Lööf och Martinsson för fram kan jag inte se att de har grund för sin anklagelse.?
www.svd.se/vi-ifragasatter-hur-sanandaji-anvander-kallorna -
Tom Araya skrev 2017-09-23 12:55:42 följande:
Tino Sanandaji: Jerzy Sarneckis forskning en ?skandal?
Postad 6 Jul-2016 av Klarvaken.se
...
www.klarvaken.se/2016/07/06/tino-sanandaji-jerzy-sarneckis-forskning-en-skandal/
Richard Langéen är en känd nazist. Ser du inte det olämpliga med att länka till hans propagandasida?