Världsmedborgare skrev 2015-10-15 09:18:29 följande:
Precis så där har det låtit över hela Världen sen första industrirevolutionen startade i England i slutet på 1700-talet, men det har aldrig blivit sant, så varför tror du att det skulle bli så den här gången?
Nej det tror jag inte att man sagt. men att varit en första teknisk revolution som medfört att maskiner tagit över många arbeten stämmer ju. Dock har nya arbeten skapats istället. Det vi ser nu är en andra teknisk revolution där mänskligt tänkande också tas över av maskiner.
Varför jag tror på det? Främst för att forskarna ser att det kommer att hända. Jag ser heller ingen forkning som hävdar motsatsen, bara oinsatta personer som säger näe det tror jag inte på...titta hur det var förr. Med samma resoneman kan man säga att man inte tror på någon global uppvärmning heller, det var ju faktisk kallare än vanligt sista deceniet.
Om mänsklighten ska överleva och göra framsteg måste våra beslut bottna i vetenskaplig rön och inte i önsketänkande. Om du vill skrota tesen om att jobben tas över av maskiner måste du bemöta forskarnas argument sakligt och visa var de har fel. Kan du inte det gör man iaf klokast att som minimum tillämpa försiktighetsprincipen och utgå ifrån att de kan ha rätt.