Solidaritet skrev 2015-10-22 11:11:34 följande:
Varför krävs tillfälliga uppenhållstillstånd?
Vad i reglerna för åldersbestämning är otydliga?
Vilka regler kring försörjning vid anhöriginvandring fungerar dåligt?
Vad skulle gränskontroller medföra förutom att alla tvingades söka asyl i Sverige?
Asylprocessen behöver absolut bli snabbare.
Generellt finns en argumentationsteknik från extremnationalistiskt håll där en tenderar använda väldigt dramatiska ord för att få effekt. Som ordet kris här.
Kollaps används också flitigt.
Jag känner inte alls igen mig i beskrivningen.
Jag håller inte med dig om att "få ordning". Jag tycker att primärt är att uppfylla vårt åtagande att ta emot människor som flyr undan krig.
t.
Jag vet inte om du citerade något annat inlägg, men jag skrev inget som har koppling till detta (kanske är det en tolkning du gör?):
"Sedan verkar en del individer fått för sig att hudfärg har något att göra med personlighet eller brottsbenägenhet, men felaktigheten i detta demonstreras effektivt av den skyhöga kriminaliteten bland nationalisterna själva i SD:s riksdagsgrupp, eller "kampanjgrupp" som den numera kanske borde kallas, då de är ute och "kampanjar" i Sverige. Mestadels nattetid, gissar jag.
Det är naturligtvis viktigt att alla fyller ett syfte, men järnrörskenta borde försöka sig på knyppling eller kanske pussel, för att göra något konstruktivt istället för sådant som är olagligt"
-------
Vidare tycker du alltså inte att det är viktigt att "få ordning"? I så fall förstår jag att du inte vill ta till dig den oro som många uttrycker och att du inte känner igen dig i beskrivningen av dagens situation. För egen del anser jag att just ett ordnat välkomnande är viktigt, inte minst för att främst barnen inte ska fara illa.
Att ordet "kris" används i samband med att vi står inför den största utmaningen sedan (åtminstone) andra världskriget, i princip utan förberedelse, tycker jag inte är konstigt. Faktiskt vore det enligt min mening konstigare om t.ex. de kommuner som Lex Sarah-anmäler sig själva skulle göra det om det inte var kris? Vi kan väl konstatera att vi inte delar samma bild av händelseförloppet helt enkelt.
--------
Så till dina frågor:
- Tillfälliga uppehållstillstånd krävs för att ge en signal om att Sverige inte erbjuder förmånligare villkor än andra länder.
- Reglerna för åldersbestömning är otydliga OM det förekommer att unga vuxna inte uppger sin rätta ålder (därför behövs förtydligande hur man bör hantera detta), se t.ex. reportaget idag på
DN.se "På Öresundsbron blir flyktingkrisen synlig", under rubriken "Köpenhamns hovedbanegård, 14.41. Vår verkliga ålder". Detta är kanske viktigast för allmänhetens förtroende för asylprocessen.
- Att försörjningskrav ställs i samband med anhöriginvandring är en politisk fråga. Jag anser att det ger ett incitament att försöka komma in insamhället och ordna sin försörjning så snart som möjligt, och att permanenta uppehållstillstånd bör vara kopplat till detta.
- Gränskontroller, där bl.a. Dublinförordningen kan prövas är effektivt på så sätt att det sänder en signal till övriga EU-länder att vår maxkapacitet är nådd. Tvingas människor återvända till andra säkra EU-länder sätter det en verklig press på dessa länder att göra något. För närvarande saknas helt sådana verktyg som kan "tvinga" andra säkra länder att "ta ansvar".
Det var väl allt.