Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
Tråden innehåller en omröstning,
Tack för klargörandet.
Tråden innehåller en omröstning,
Bra artikel! Grundproblemet är att svensk höger med M och KD i spetsen gjort det möjligt för arbetsgivare att på laglig väg ta in de människor som beskrivs i reportaget. Det skulle vara bra om högern kröp till korset och gick med på att förändra regelverket som gör att skrupelfria arbetsgivare utnyttjar fattig arbetskraft.
När arbetstillstånden löpt ut kan personer stanna i landet som papperslösa..
Ja det är definitivt ett problem som har eskalerat efter det att M, KD och övriga allianspartier drev igenom gjorde det möjligt med arbetskraftsinvandring av okvalificerad arbetskraft.
Handar ju om folk som fått nej på sin asylansökan men stannar i väntan på att fyra år gått så de kan ansöka på nytt och myndigheterna hindras från att ta fast dem och skicka ut dem.
Tänk REVA.
Svartjobb är det som återstår för dem. Vi har på bara tio-femton år skapat en massiv "rasifierad" underklass.
Som Reinfeldt sa: den etniske svensken mitt i livet har inga problem med arbetslöshet.
Och nu kommer en lågkonjunktur. Senast vi hade en sådan var i slutet av 90-talet. Då var vi ett relativt homogent och sammanhållet land som led i grupp.
Den här gången, när arbetslösheten redan från start har en så tydlig hudfärg och vi inte längre delar samhälle med varandra - gissa hur pass solidarisk svensken kommer att känna sig då med somalier och araber när svenskens egen situation börjar svida ...
Vi är på väg mot en perfekt storm.
Det finns en anledning till att Löfven säger att han vill få ned antalet nya migranter.
Polen? Diskussionen handlar inte om EUs inre marknad utan om arbetskraftsinvandring från fattigare länder utanför EU. Det kan exempelvis handla om kvinnor och män från olika delar av Asien (tänk Mongoliet och Uzbekistan) som kommer till Sverige för att prova lyckan för svältlöner långt under Svenska kollektivavtal. Det är otroligt cyniskt (men typiskt) att konservativa partier som M och KD blundar för detta hänsynslösa utnyttjande av människor samtidigt som man vill stoppa människor som söker sin tillflykt i Sverige för att undkomma krig och förföljelse.
Ja, fast gästarbetare är per defnition inte här illegalt. Däremot används gästarbetarfunktionen för att fuska hit folk som sedan söker asyl.
Man kommer att lindra effekterna genom att staten lånar upp pengar för att kunna betala alla bidrag när arbetslösheten kommer. Innan dess gäller det att 1) minska antalet människor i landet som kan tänkas vara bidragsberoende 2) misnka rätten till bidrag.
Kan säkert förekomma det också. Att folk stannar längre än deras arbetstillstånd löper.
Det enda jag har en anings insyn i vad gäller detta är byggbranschen och bärplockning och där stannar inte folk kvar utan åker hem i laga ordning.
Du svarar inte på min fråga om de de arbetare i Norrbotten som befann sig illegalt i Sverige och som enligt uppgift bla är från Thailand. Tror du det handlar om thailändska asylsökanden eller tror du att de var Thailändska semesterfirare på utflykt i en fiskefabrik som passade på att rensa lite fisk?
6000 thailändska bärplockare är nog den största utomeuropeiska gruppen.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAk8aJ/6-000-barplockare-vantas-till-sverige
Självklart är det inte dessa som det i huvudsak handlar om i gardinfabriken utan om asylsökande som nekats asyl.
Bara av de som kom under krisen 2015 är det ca 25000 som antas befina sig illegalt i Sverige. Ska dessa ha en inkomst så blir det svartarbete.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op08lA/sa-manga-flyktingar-stannade-kvar-i-sverige
*ett flertal illegala flyktingar känner jag, inte flertalet illegala flyktingar. Aja...
Vad är det för larv. Seriösa arbetsgivare betalar avtalsenliga löner. Det är ledsamt att den svenska högern blivit så radikaliserad att den försvarar svenska arbetsgivare som utnyttjar utsatta människor och betalar personalen svältlöner på 20-30 kr per timme.
S har alltid varit emot arbetskraftsinvnadring som kan hota LO-yrkena. Där finns ingen solidaritet.
"Go home!" skrek facket i Vaxholm till baltiska byggnadsarbetare.
www.svd.se/byggnads-go-home-byggnads-go-homeNär de lettiska arbetarna i Vaxholm kom till jobbet i går morse möttes de av ett medborgargarde från LO-förbundet Byggnads. De nyblivna EU-medlemmarna hälsades av den svenska fackföreningsrörelsen med talkören "go home, go home", och det behövde vara polis närvarande för att arbetarna skulle komma in ordentligt på sin arbetsplats.
Enligt uppgifter till SvD nöjde sig inte medborgargardet med att stå i vägen för de lettiska arbetarnas bilar utan gick också till handgripligheter: slag mot bilrutor, försök att hålla bildörrar stängda. Byggettans ordförande konstaterade belåtet att letterna är ett gäng svartfötter och att de ska få veta det.
Själv har jag en i grunden positiv inställning till arbetskraftsinvandring. Oavsett om det handlar om finländska ishockeyspelare i SHL eller lettiska byggnadsarbetare. En ordnad arbetskraftsinvandring skapar ingen svart arbetsmarknad.
En ordnad arbetskraftinvandring skulle även kunna ge folk som är här illegalt möjligheten att söka uppehållstillstånd på sitt legala arbete. Något som de borgerliga har drivit.
Problemet är att den möjligheten, uppehållstillstånd vid arbete, utnyttjas felaktigt som en väg att smuggla in folk som sedan söker asyl.
Vi har även problemet med de som stannar även efter avslag på asylansökan (om de dens sökt asyl), gömmer sig i fyra år och under tiden syr gardiner för 30 kr timmen för att få en inkomst.
SDs Det är SDs kompisar i M och KD som har stiftat det lagar som bidragit till att okvalificerad arbetskraft från länder utanför EU utnyttjas i Sverige av skrupelfria arbetsgivare. Arbetstagare som kan tjäna så lite som 20 kr per timme men som inte vågar berätta detta för någon av rädsla att bli genast bli utvisad.
Hmm.... ett kontrollsystem i en anarkistiskt eller libertariantsamhälle...
så nu har jag blivit marxist också
Det är faktisk det Sdsvansen och skrikhögern brukar anklaga meningsmotståndare för att vara. Nazister brukar dessutom anklaga de demokratiska och socialliberala uppfattningarna för kulturmarxism.
appropå fientlighet alltså - du vet vad jag menar
Foliehatten som tar in signalerna verkar ha en distortion som stör mottagardelen.
Själv uppskattar jag anläggningar med mindre ön 0,005% THD istället för foliebaserade anläggningar med förvrängande presets.
Jag har i flera år kallats kommunist och marxist här på FL - av den enkla anledningen att jag kritiserar SD, SDvanssen och skrikhögern. Lite mer trodde jag om dig - men man lär så länge man lever.
Det verkar ligga i den 'nedärvda essensen' från nazisterna till SDs fotfolk att dra till med kulturmarxister eller marxister om demokratiskt sinnade motdebattörer. Det är dock inget nytt - utan väl känt sedan länge.
Duger en högklassig UPS för drift i datahall för ändamålet? För de som använder strömmade tjänster som källa spelar det kanske ingen roll om det är foliehatten som lindats runt mottagaren