Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

Kostnadsberget

Kostnaderna för kommunerna när de tar över ansvaret för alla nyanlända som beviljats uppehållstillstånd skenar och kommer uppgå till nästan 65 miljarder i år bara. Ändå lovar Magdalena Andersson bort 40 miljarder som valfläsk. Kostnaderna kommer kommunernas invånare få ta i form av högre skatter och reducerad kommunal service och investeringar.
    ...

uvell.se/2017/09/12/kostnadsberget/

• Tom Araya
    Nacka kommun köpte bostadsrätter för 305 miljoner
    Publicerad 18 sep 2017 kl 21.06

Nacka kommun har köpt 94 bostadsrätter för 305 miljoner kronor sen 2016 fram till nu - majoriteten av dessa hyrs ut till nyanlända.

Mats Gerdau, M, kommunstyrelsens ordförande, är själv kritisk mot köpen. 

? Vi varnade för de här konsekvenserna med kortsiktiga, dyra och ibland dåliga lösningar. Men vi kan inte välja vilka lagar vi ska följa och vilka vi ska strunta i, säger han. 

Enligt Sveriges Radios "Studio ett" har en familj, bestående av en man med tre fruar, fått tre olika lägenheter av kommunen på detta sätt.
    ...

www.expressen.se/nyheter/stockholm/nacka-kommun-kopte-bostadsratter-for-305-miljoner/

• Tom Araya
    KillBill skrev 2017-09-19 06:40:34 följande:
    Mats Gerdau borde framförallt vara kritisk mot att Nacka kommun byggt så lite lägenheter och kritisk mot att Nacka historiskt tagit emot så få flyktingar.

Det är självklart inte acceptabelt att den moderata mönsterkommunen Nacka smet undan sitt ansvar att erbjuda bostäder år flyktingar under åren 2007 till 2014 när moderaterna satt vid makten.

Det är mycket bra att regeringen har lagstadgat om att alla kommuner (även rika moderatkommuner) måste vara med och ta emot flyktingar. Om moderaterna i Nacka varit dåliga på att bygga bostäder och detta resulterat i att de måste köpa dyra bostadsrätter åt flyktingar så är det framförallt ett tecken på ett moderat vanstyre av Nacka kommun.
    ...om det bara vore Nacka som saknar tillräckligt många bostäder, främst hyresrätter...

Sedan är väl inte folket hjälpta av att styrande begår fel och sedan erkänner att de begått fel, vare sig det är i kommunen, landstinget, staten, riksdagen eller regeringen. Att vi har bostadsbrist har inte varit ett för politiker okänt fenomen och inte heller att det läget förvärras ju fler vi tar emot.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-09-19 14:45:19 följande:
    Köpte. Malmö kommun har upphört med att köpa bostäder pga av stigande priser. 
    Som de själva bidrar till...
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-09-19 23:37:50 följande:

Det bostadsrätter som Malmö kommun har köpt utgör en mycket liten andel av det totala antalet sålda bostadsrätter och har troligtvis haft marginell effekt på bostadsmarknaden. Kvadratmeterpriserna på bostadsrätter har stigit mer i Stockholm och Göteborg än i Malmö. I Stockholm och Göteborg har kvadratmeterpriset de senaste 4 åren stigit med ca 18 000 kr per kvm. I Malmö är motsvarande siffra ca 11 000 kr.

Malmö har ju bidragit på flera sätt, dels genom att inte bygga och dels genom att upphandla bostadsrätter för skattemedel.
  • Tom Araya
    Massutmaning : ekonomisk politik mot utanförskap & antisocialt beteende
    (199 röster)  |  Läs 58 recensioner

Expressen: ?Sveriges just nu mest omtalade och omtvistade bok. Massutmaning höll mig vaken hela natten?

Affärsvärlden: ?djupt oroande tolkningar av brottsstatistiken?

Forskning & Framsteg: ?Angeläget om invandringspolitik?

DN ?en grundlig genomgång av fakta, men också en pedagogisk förklaring?

SvD: ?På biblioteken är köerna för att få låna ett exemplar långa. En succé?

Aftonbladet: ?Oavsett om man är positiv eller negativ till svenskt flyktingmottagande behöver man förhålla sig till Sanandajis ambitiösa problembeskrivning?

Folkbladet: ?I närmast Assar Lindbecksiansk anda levererar Tino Sanandaji ett 25-punkts program för hur saker och ting kan ställas till rätta?Massutmaning är en mycket viktig bok?

GP: ?Massutmaning är en viktig bok?

DT: ?du gör bäst i att läsa boken. För den kommer att påverka det svenska samhället under många år framöver?

http://www.bokus.com/bok/9789198378702/massutmaning-ekonomisk-politik-mot-utanforskap-antisocialt-beteende/
  • Tom Araya

Tino besvarar kritiken mot sin bok Massutmaningen:

KillBill skrev 2017-09-23 09:27:20 följande:

"Sanandaji vilseleder läsarna i sin bok om invandring"  https://www.svd.se/allvarliga-brister-i-sanandajis-bok-om-invandring

Två forskare vid KTH, professor Hans Lööf och lektor Gustav Martinsson, gjorde ett uppmärksammat försök till akademiskt karaktärsmord genom en debattartikel i SvD (18/5). Det var lätt att visa att deras beskyllningar var grundlösa och i flera fall rena påhitt.

Lööf och Martinsson anklagelser fick inget stöd av andra forskare i nationalekonomi, medan jag fick stöd från ett tiotal forskare: professor Assar Lindbeck, professor Sven-Olov Daunfeldt, associate professor Erik Lindqvist, associate professor Robert Östling, associate professor Henrik Jordahl, dr Erik Mohlin, dr Örjan Sandewall, dr Roine Vestman, dr Amir Sariaslan samt Gabriel Heller Sahlgren.

Att Hans Lööf var villig att förfalska en påstådd vetenskaplig granskning för att smutskasta min bok kan förklaras av hans ideologiska engagemang i kampanjer som #Vinnvandring, där han förklarar om flyktingmottagning: ?Jag känner mig att jag har ett uppdrag som forskare att också visa att detta är faktiskt lönsamt för oss.?

Erik Lindqvist, associate professor vid Handelshögskolan i Stockholm, skriver i sin replik på SvD (20/5): ?Dock är hans sammanfattning av vad litteraturen säger i allt väsentligt korrekt, och anklagelsen om att han vilseleder om forskningsläget därmed ogrundad ? Att bli utmålad som intellektuellt ohederlig är bland det värsta en forskare kan råka ut för. Anklagelser om ohederlighet bör därför inte göras lättvindigt. Utifrån den kritik Lööf och Martinsson för fram kan jag inte se att de har grund för sin anklagelse.?

Professor Sven-Olov Daunfeldt skriver på Facebook: ?Den kritik som de riktar mot Tino verkar snarare vara i syfte att väcka misstro mot honom. En hel del av kritiken anser jag också vara helt felaktig ? Scopus är också ett dåligt sökverktyg för att bedöma vetenskapligheten hos en populärvetenskaplig bok som är inriktad gentemot en bred läsarkrets och inte enbart disputerade nationalekonomer.?

Henrik Jordahl, associate professor vid Institutet för Näringslivsforskning, skriver på Twitter: ?Förödande svar av Tino Sanandaji. Lööf och Martinsson behöver slipa om sina vetenskapliga glasögon.?

Amir Sariaslan, postdoktoral forskare i psykiatrisk genomik, skriver på Twitter: ?Läser Lööf och Martinssons slutreplik. Något säger mig att de inte har läst vår studie.?

Den 1 juni uttalade sig professor Assar Lindbeck, den svenska nationalekonomins fader, om boken i en intervju (SvD Ledare): ?Jag tycker det är obegripligt att de här två KTH-ekonomerna har gått ut med en sådan attack om oetisk verksamhet ? Det måste vara emotionellt, och man får hålla sina känslor borta när man ska diskutera fakta. Människor har rätt till sina åsikter och värderingar. Men åsikter ska inte styra bedömningen av en boks saklighet. Det är olyckligt att akademiker karakteriserar en forskare och debattör som ohederlig utan att kunna belägga det.?

En annan kritisk röst var Stefan Jonsson, professor i etnicitet vid Linköpings universitet. Jonsson menar att boken har vinklat siffror och fördömde boken, dock utan att specificera sin kritik i SR:s Studio Ett. Liksom i fallet Hans Lööf kommer kritiken inte från en neutral källa utan från en ideologisk aktivist. Stefan Jonsson är inte nationalekonom utan marxistisk litteraturvetare, känd för sitt försvar av kommunismen.

tino.us/

Kriminolog kritisk till Sanandajis tolkning av statistik "Han är väldigt selektiv när det gäller vilka kriminologiska teorier han använder sig av": http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6630024

Tino Sanandaji: Jerzy Sarneckis forskning en ?skandal?
    Postad 6 Jul-2016

Full av massförakt: http://www.aftonbladet.se/kultur/a/j55pb/full-av-massforakt

Arenarapporten: Varför använda riktig statistik på skatteintäkter när vi kan ?anta? fram en vinst?
    Posted on July 1, 2015

Arena Idé har släppt ännu en rapport om invandringens påstådda vinster för den offentliga sektorn. Arenagruppen är en tankesmedja på vänsterkanten som finansieras av LO.  Rapporten är skriven av Sandro Scocco, chefsekonom för Arena Idé, och Lars Fredrik Andersson, docent i ekonomisk historia vid Umeå universitet. Arenarapporten drar slutsatsen att invandring sedan 1950 har genererat en vinst på 900 miljarder kronor.
    ...
    tino.us/2015/07/arenarapporten-varfor-anvanda-riktig-statistik-pa-skatteintakter-nar-vi-kan-anta-fram-vinst/

Scocco går in i fällan
    Mattias Svensson: Jag hoppas att jag bidragit till en sakligare diskussion

• Tom Araya
    KillBill skrev 2017-09-23 13:12:13 följande:
    Här kan du läsa slutrepliken från Hans Lööf och Gustav Martinsson
    www.svd.se/vi-ifragasatter-hur-sanandaji-anvander-kallorna
    Jag har läst alla mina fria artiklar hos SvD för en period nu...
    Är man sakliga, pekar på exempel och har man faktakällor?
    Det är ju väldigt få, om ens någon av de som står bakom den forskning Tino refererar till som kritiserar Tino för att ha feltolkat dem eller framställer missvisande fakta, tvärt om har han flera gånger fått stöd när så har hävdats.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-09-23 13:29:51 följande:
    Tino stödjer sina slutsatser på ett selektivt urval av fakta och det är därför som man måste ta hans slutsatser med en nypa salt.  
    Fast fortfarande, forskarna bakom rapporterna han refererar till protesterar inte och det är sällan eller aldrig som det presenteras fakta eller alternativa tolkningar man kan bevisa är rätt, utan mest verkar det handla om tyckande från folk vars kompetens i sammanhanget ofta kan ifrågasättas.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2017-09-23 13:35:03 följande:

Scocco ger svar på kritiken mot aftonbladetartikeln:
    www.arenaide.se/2017/04/07/scocco-ger-svar-pa-kritiken-mot-aftonbladetartikeln/

Scocco kan skriva vad han vill, jag sätter inte mycket värde till det och jag ser i synnerhet inga skäl till att sätta högre värde på Socco's uppgifter, åsikter, tolkningar, slutsatser e.t.c. än till Tino's, snarare åt motsatt håll.

sv.wikipedia.org/wiki/Sandro_Scocco

sv.wikipedia.org/wiki/Arena_Id%C3%A9

Arenarapporten: Varför använda riktig statistik på skatteintäkter när vi kan ?anta? fram en vinst?
    Posted on July 1, 2015

Arena Idé har släppt ännu en rapport om invandringens påstådda vinster för den offentliga sektorn. Arenagruppen är en tankesmedja på vänsterkanten som finansieras av LO.  Rapporten är skriven av Sandro Scocco, chefsekonom för Arena Idé, och Lars Fredrik Andersson, docent i ekonomisk historia vid Umeå universitet. Arenarapporten drar slutsatsen att invandring sedan 1950 har genererat en vinst på 900 miljarder kronor.

Vi har sett flera av dessa ?rapporter? från olika tankesmedjor, och även denna rapport är föga förvånande kalkonforskning. Det är dock första gången som en av dessa produkter är skriven av en riktig forskare i ekonomi, kanske ett fall framåt. Till skillnad från exempelvis Bäckströmsrapporten eller Sandvikenrapporten är Arenarapporten därför mer välskriven och ger ett mer seriöst intryck. Som alltid när man försöker bevisa något som inte är sant krävs det dock olika trick för att få fram önskade resultat. I detta fall är huvudtricket att Arena i stället för riktig data ?antagit? sig fram till skatteintäkter och utgifter inom ramen för en hemmasnickrad ?modell?.

Skatter och transfereringar är i Sverige kopplade till individen, vilket innebär att det går att jämföra invandrare och inrikes föddas skatter och bidrag med stor precision. Det är den metod Ekberg, Storesletten, Ruist, Norska SSB och andra använder. Det säger sig självt att ekonomer använder riktig statistik på skatteintäkter och utgifter när det går.
    ...

tino.us/2015/07/arenarapporten-varfor-anvanda-riktig-statistik-pa-skatteintakter-nar-vi-kan-anta-fram-vinst/

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?