-
Varför inte hålla oss på hemmaplan? Ingen flyktinggrupp kommer i närheten av Sverigedemokraternas riksdagsgrupp i fråga om brottslighet. 12,5%!nattuw skrev 2017-02-26 20:04:50 följande:Det finns amerikanska studier där olika invandrargrupper har jämförts. Ett av resultaten som förvånade var hur olika synen på brott och straff var även mellan grupper som bott flera generationer i USA. Nu är nog Sverige för litet för att det skall kunna uppstå verkliga etniska enklaver men med ett ökande utanförskap så finns det ändå risk att det uppstår en blandkultur med en annan syn på lag och ordning än den som du anser vara den rätta.
-
K Kalle skrev 2017-02-27 07:59:44 följande:Ingen flyktinggrupp är heller så extremt liten som SD:s riksdagsgrupp. Jag röstar absolut inte på SD, men det är ju en löjlig jämförelse. Antalet marockanska gatubarn (ja alla är ju inte barn längre) är fler än antalet i SD:s riksdagsgrupp och betydligt mer brottsbenägna.
Det var drygt 800 000 människor som röstade på SD i senaste riksdagsvalet och SD valde ut sina bästa för att representera partiet. Det resulterade i den mest kriminellt belastade riksdagsgruppen. Hur det ser ut bland vanliga sverigedemokrater ska jag låta vara osagt men resultatet i riksdagsgruppen är oroande..
-
K Kalle skrev 2017-02-27 08:16:00 följande:Hur många tror du bor i Marocko? Jag tror dessutom inte att alla som röstade på partiet var med och valde representanter. Jag har aldrig valt representanter till de partier jag röstat på.
Intressant att du drar paralleller mellan SDs riksdagsgrupp och Marockaner. Borde det ändå inte vara så att Marockanerna har svårare än SDs riksdagsgrupp att etablera sig i det svenska samhället och att de socioekonomiska faktorerna oftare är en förklaring till brottsligheten bland marockaner än bland kriminella i SDs riksdagsgrupp?
-
"Nej, Rosengård är ingen krigszon"
www.aftonbladet.se/a/bl8rq -
Flash Gordon skrev 2017-02-27 23:27:19 följande:Det är alltså just BRÅ som kommer fram till dessa slutsatser om olika kulturers olika utfall med samma socioekonomi.
I Sverige har andelen med utländsk bakgrund (födda utomlands eller född av föräldrar som är födda utomlands) ökat från 14,5% år 2000 till 22,2% år 2015 (en ökning med 53%). Under samma period har det totala antalet antal brott i Sverige /100 000 innevånare bara ökat med 12% kopplingen mellan invandring och ökad brottslighet verkar m.a.o. vara ganska svag.
www.dn.se/debatt/okad-invandring-leder-inte-till-okat-antal-brott/
-
Du som vill lyfta fram att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken borde verkligen fundera på varför brottligheten inte har ökat lika mycket som invandringen till Sverige.Flash Gordon skrev 2017-02-28 12:27:48 följande:
Det är i och för sig en annan debatt än den vi haft nu och den kan vi kanske kan ta någon gång.
-
Vilka parmetrar jag har använt framgår av mitt inläggFlash Gordon skrev 2017-02-28 14:10:57 följande:Och det är du säker på att den inte har gjort? Vilka parametrar mäter du då?
Hur står sig ökningen av sexualbrott de senaste åren till ökningen av invandringen.
"I Sverige har andelen med utländsk bakgrund (födda utomlands eller född av föräldrar som är födda utomlands) ökat från 14,5% år 2000 till 22,2% år 2015 (en ökning med 53%). Under samma period har det totala antalet antal brott i Sverige /100 000 innevånare bara ökat med 12% kopplingen mellan invandring och ökad brottslighet verkar m.a.o. vara ganska svag" Uppgifterna kommer från SCB respektive BRÅ.
Eftersom sexualbrottslagen gjordes om 2005 så är det inte relevant att jämföra antal sexualbrott år 2000 med år 2015 men vi kan titta på perioden 2010-2015. Under denna period ökade andelen med utländsk bakgrund i Sverige från 19,1% till 22,2% dvs en ökning med 16%. Under samma period så ökade det totala antalet sexualbrott från 188 till 194 anmälningar per 100 000 innevånare dvs en ökning med 3%. -
Jag har hämtat infon från SCB och från BRÅ och kan lägga upp tabellerna ikväll när jag inte inte jobbar.Flash Gordon skrev 2017-03-01 10:29:30 följande:Jo, men inget av det där står i det inlägg av Sarnezcki som du länkade till.
Du hittar ju bara på siffror utan någon som helst uppbackning av dem.KillBill skrev 2017-02-28 14:31:16 följande:Eftersom sexualbrottslagen gjordes om 2005 så är det inte relevant att jämföra antal sexualbrott år 2000 med år 2015
Räcker bra om du tittar årsvis ökning från, säg 2012-2013 till 2016. Sexuella övergrepp, överfallsväldtäkter osv.
Gärna kombinerat med den statstik som finns om gärningsmännens bakgrund.
Det går säkert att se något samband där.
---
Men en sak är uppenbar. Det är hög tid för BRÅ att komma ut med nya studier på ämnet. -
Ja det äts mycket kålrotslåda och piroger i vårt land... (största invandrargruppen är finnar)K Kalle skrev 2017-02-28 15:32:07 följande:Är det alltså så att närmare en fjärdedel av de som bor i det här landet kommer från andra länder med annan kultur än vår? det är ju en väldigt hög siffra. Jag undrar när den är uppe i 50%.
-
Equalizer skrev 2017-03-01 12:29:24 följande:Eftersom regeringen själva hävdar att invandrares brottsbenägenhet inte förändrats nämnvärt (vilket var huvudanledningen till att man inte ansåg att en ny rapport från Brå behövdes) samtidigt som invandrargruppens storlek propotionellt sett ökat så innebär det att brottsligheten faktiskt ökat eller att bristen på ökning beror på en minskning av brottsbenägenhet bland svenskar,en annan förklaring än matematiskt omöjlig.KillBill skrev 2017-03-01 11:12:31 följande:Ja det äts mycket kålrotslåda och piroger i vårt land... (största invandrargruppen är finnar)
Att brottsligheten inte har ökat proportionellt med invandringen stärker tesen om de socioekonomiska faktorernas påverkan på brottslighet.