White Tiger skrev 2015-09-30 21:27:59 följande:
Ursprungsländer givetvis.
Inte blir det bättre att dom kommer hit direkt, vem ska slås mot is, kvinnor gamla och barn som får stanna kvar?
Undrar hur det skulle se ut under det ni betraktar som historiestart om alla krigsföra män skulle fly först, för att som ni brukar säga göra det tryggt för familjen att följa efter. Tack att du anmärker brister i det som pågår just nu.
Där tanken brister att ni erkänner att dom är lyxasylanter, ta sig hit så slipper dom ta sitt ansvar och får hit sin familj på vår bekostnad,
Ingen flyr israel för dom i motsatsen till oss bevakar sina intressen, sex dagars kriget har du kanske hört talas om?
Där fanns det ingen snack om att fly för att trygga familjen i efterhand.
Här har du förresten lite mer sannerligen bild av flyktingar än den svensk media framför.
Det gäller att vara först till kvarn verkar det som
www.nrk.no/troms/flykter-gjennom-hele-sverige---i-taxi-1.12577289
www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1443524129063.html
De som flyr vill inte vara delaktiga i krig, du menar att de ska tvingas kriga i underläge dessutom? Det du anser är att vanliga människor, som haft vanliga jobb innan kriget ska göra är att tvingas in i en sådan dödsfälla?
Om det finns pengar nog i en familj så att en person kan resa, ska de skicka mormor eller något av barnen, eller den som har störst chans att klara resan och bäst förutsättningar för att stabilisera sig i landet så denne kan hjälpa resterande av familjen?
Ganska enkelt egentligen.
Du tycker det handlar om lyx? Ser du det som lyx att inte bo i flyktingläger så måste jag säga att du har en mycket ödmjuk syn på livet. Vilket förvisso även jag anser mig ha, även om ordet lyx har helt annan innebörd för mig.
Hört talas om den lilla jordnöten vid kusten som är omringad av Israel? Gaza remsan heter den, en gång var den mycket större. Men sedan började Israelerna ta över landet, och mörda folket i flera decennium. Tills det bara var en liten remsa kvar, då fortsatte Israel att bomba remsan och mörda människorna som bor där medans omvärlden såg på och fortsatte trots det ha relationer med Israel... (Fortsättning följer, eftersom detta fortfarande pågår)