Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

Tom Araya skrev 2016-07-05 19:53:15 följande:
    Vad är helt perfekt, om det kommer fler än vi behöver?

Du får gärna presentera den uträkningen och vad den är baserad på. De jag har säger runt 10 000.

Sysselsättningsgraden hos invandrare har inte alltid varit låg, men hos den som kommit under 2000-talet är den väldigt låg, för låg för att inte bli en ren förlustaffär (om man nu ska se det så).

Det här har vi pratat om förut, du hade fel då med och du har inget nytt att tillföra...

Under de 20 år det tar för svenska barn att komma ut i arbete är de i huvudsak försörjda av sina föräldrar som dessutom är med och bidrar till samhällets kostnader via skattesedeln samt att tillräckligt många sysselsätts så att de sedan betalar sig själva, vilket dagens flyktingar inte gör och aldrig kommer att göra.

Helt perfekt, för att ditt påstående är fel om att vi tar emot fler än vi behöver, det gäller enbart fjolårets topp.

Siffran 60.000 finns på nån annan sida här: http://www.migrationsinfo.se/befolkning/befolkningstillvaxt/ men det skadar nog inte om du även läser det där.
    Möjligen är sidan borta och har istället uppdaterats med den där, och den säger i stort sett samma sak, så just siffran 60.000 är eg inte av nån större betydelse.

Och jag tar för givet att du förstår vad en ev minskad befolkning resulterar i, med det ekonomiska system vi alla över hela Världen använder oss av idag,, så det låter jag bli att skriva nåt om.
    Att kommentera invandring och befolkning kräver att man hjälpligt förstår det ekonomiska systemet.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2016-07-06 00:17:37 följande:
    Är du centerpartist numera?
    För tillfället så har jag inget parti som jag känner att jag tillhör, men det känns finns att bara vara humanist.
    Jag har de senaste åren mest ägnat mig åt att försöka hänga med i vad som sker i omvärlden, och se hur det påverkar oss och försöka motverka den ofta likartade nyhetsförmedlingen vi har i Sverige.
    Likartade på så vis att den tyvärr misslyckats med att fånga upp en riktigt bred läsekrets, utan det har blivit väldigt uppdelat, och därmed förs ofta en märklig och osaklig debatt, där man har helt olika "sanningar" som förs fram.

Vi kan även se den likriktning jag talar om här, det kan knappast undgått någon av er som läser att det är ett jälva gnäll på att jag oftast inte länkar till det som är min "sanning".
    Att det irriterar många att jag vägrar delta i deras ställningskrig, där allt går ut på att hitta så många länker som möjligt påvisar deras "sanningar", är precis vad som ger ett likartat utbud av "sanningar".

Men ska vi komma nån vart, då bör vi istället använda oss av det vi får lära oss i skolan, att vara källkritisk och själva lägga ner jobb på en bred informationsinhämtning, och utifrån det använde egna ord för att beskriva en "sanning"
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-07-06 00:12:07 följande:
    Tvärt emot vad du påstår så finns ingen uträkning om hur stor invandring vi behöver på den sidan du länkar till, enbart spekulationer i konsekvenser av låg/ingen invandring och där har man heller inte tagit med de så viktiga ekonomiska aspekterna.

Det finns dock de som räknat på detta och man talar då om ca 20-40 personer per dygn, vilket blir runt 7-15 000 per år. För min goda viljas skull kan vi räkna på 15 000 personer.

Sedan måste man fråga sig varför vi behöver invandring, är det för att kompensera för den egna befolkningens låga födelsetal och varför måste man i så fall kompensera för det? Är det ekonomi så duger ju inte 15 000 peroner av vilka som helst utan det måste vara 15 000 som är tillräckligt produktiva under sin livstid (och skattar för sin inkomst i Sverige), annars blir de ju ändå en förlust...m.a.o. är det en form av arbetskraftinvandring i storleksordning 15 000 personer om året (helst ung men ändå färdigutbildad sådan) som kan ge positiva effekter för Sverige, inte random flyktingmottagning. Även om siffran vore 50, 60, 80 eller 100 tusen så måste man räkna med de ekonomiska effekterna av kostnaden att ta emot dessa och få de i arbete samt kostnaden för de som inte kommer i arbete samt de som pensioneras. Blir dessa kostnader för höga så kan de aldrig kompensera ens för sina egna kostnader, än mindre för svenska barn, pensionärer, sjuka och arbetslösa.

tino.us/2015/04/trams-fran-ams/

tino.us/2015/01/invandrare-byggde-inte-sverig.../
    Här får du en sida där AF säger 64000: http://www.di.se/artiklar/2015/4/10/af-sverige-behover-64000-invandrare-per-ar/

Och om du använt de siffror som finns på sidan så kan du själv räkna ut ett ungefärligt antal.

Nedan från sidan jag länkade till bör räcka för att de flesta att förstå, det bygger på de siffror som finns tillgängliga, alltså ingen exakt sanning, men långt mer tillförlitliga än rena gissningar och antaganden.

"Med prognosen från 2010 kommer det att från och med 2010 fram till 2050 komma 3,15 miljoner invandrare till Sverige. Utan dessa skulle befolkningen minska från ungefär 9,42 miljoner 2010 till 7,58 miljoner 2050 om utvandring och födelseöverskott förblev desamma som under huvudscenariot.

Och som jag skrev tidigare, för att förstå vad det innebär, så måste man ha hjälpliga kunskaper om det ekonomiska system nästan alla länder sig av idag.
    Att ens debattera befolkning, befolkningstillväxt och invandring går inte utan den kunskapen.

Det är ett måste att vi sköter vår demografi, och ser till att alltid har en befolkningsökning, det är en förutsättning med det ekonomiska system vi använder oss av.
    Snedvrids den då kommer vi att bli påminda på ett hårdhänt sätt varje gång världsekonomin stagnerar, eftersom om vi har en låg köpkraft inom de svenska gränserna, så har vi inget som motverkar en global lågkonjunktur.

I viss mån kan den motverkas genom medlemskapet i EU, men långt ifrån allt.

Sen kan man tycka vad man vill om det ekonomiska systemet, ett system inte är nåt annat än ett gigiantiskt pyramidspel, som inte kan överleva i längden, det kan inga pyramidspel, men det är en helt annan fråga.
  • Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 10:58:53 följande:
    Aaah, så det understrukna, VMB, det innefattar  alltså inte (enligt ditt sätt att debatera) att hänvisa till seriösa länkar, hänvisa till seriös forskning, hänvisa till seriösa undersökningar gjorda av välmeriterade forskare, utan "Beskriv din egen sanning" det är ju den som är korrekt....FUCK THE REST, dom vet ändå inte vad dom pratar om. Typ...

Inte undra på att du duckar för frågeställningen vilket parti du "tillhör". Snacka om att göra det lätt för sig !!!

MHV //Anton
    Gör det lätt för mig, jag gör ju det svårt för mig, eftersom jag inte överlåter till andra att säga "min sanning".
    Så det där Anton, det var ett ovnligt dålig inlägg för att komma från dig, du brukar kunna långt bättre.

Förresten, hur vet du att mina "sanningar" inte bygger på det du just räknar upp?
    Du kanske finner, om du gör ditt jobb, att jag hämtat det jag påstår från just dom källorna.

• Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 11:34:49 följande:
    Du vet så jävla väl, VMB, att att jag inte menar att du slaviskt skall följa allt du "hittar" i evt länkar, men att inte ta hänsyn till vad forskare mm har kommit fram till utan enbart skita i allt vad undersökningar heter och skapa sig en egen "sanning".....som du gör. Det är väl enkelt om något. Så jo, mitt inlägg var lika lysande som vanligt....

Jag är bättre än jag vet.

Kram. Broder Antonrock on smiley
    Jag förstår inte varför du tror jag skiter i vad forskare eller undersökningar kommit fram till.
    jag precis som de flesta andra använder bl.a det till som underlag, men det betyder inte, precis som sägar, att jag slaviskt följer det.

Så jag försöker att hitta så många åsikter som möjligt, och utifrån det skapa mig min egen sanning.
    Det som ev skiljer mig från många andra som skriver, är att jag väljer att framföra den som min sanning (vilket f.ö är exakt vad t.ex forskare och andra sanningssägare gör)

Märkligt nog så ifrågasätts jag, men inte t.ex forskning eller undersökningar, trots att jag är tvärsäker på att den absoluta majoriteten aldrig kollar vilka parametrar som forskninsunderlaget bygger på eller hur ett undersökningsunderlag har tagits fram.

Sen vad gäller just forskning, så vet du att just forskning inte är tänkt att vara en sanning, även om det kan visa sig vara det ibland.
    Forskning är enbart svar på en fråga, ställd utfifrån vissa parametrar, och svaren som blir har väldigt lite med nån exakt sanning att göra.
    Svaren är givna från hur frågan ställs, och kan i undantagsfall leda till en sanning, minsta lilla miss i frågeställningen leder alltid till fel sanning.

Så forsking ska vi sluta kalla sanningen, den är och har alltid varit, underlag för vidare forskning, den insikten tycks hos många ha försvunnit nånstans på vägen idag.
    Men forskarna själva, dom är åtminstone klara över det.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-07-06 16:30:04 följande:
    Läser du överhuvudtaget något av det jag eller andra meningsmotståndare länkar till? Du verkar vara en smula resistent mot fakta.
    Ja det kan väl i så fall sägas vara gå åt båda hållen.

Och som jag sagt flera ggr tidigare, så är det det ekonomiska systemet som vi använder, som styr idag.
    Sätter vi det ur spel, som en snedvriden demografi gör, då får vi problem som inte kan lösas på annat sätt än att återställa den.
    Vi har alltså ett krav på oss att hålla befolkningstillväxten konstant, och föder vi inte egna barn, ja då återstår bar att plocka in folk utifrån, billigast och billigare kommer det att bli i framtiden, är at ta emot flyktingar och frivillig invandring, istället för att köpa in allt dyrare utbildat folk.

Ja, det betyder att vi kommer att få se arbetslösa i större utsträckning i dessa grupper, det är ofrånkomligt, och vi kommer att ha problem med integration, och alla andra problem som frivillig invandring och flyktingmotagande ger.
    Men det är små problem, i jmf med vad ett havererat ekonomiskt system ställer till med.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-07-07 11:21:23 följande:
    Fortfarande måste du räkna på de ekonomiska konsekvenserna och det har inte Arbetsförmedlingen gjort. Det är inte billigt att ta emot folk som kräver så mycket resurser för att komma i arbete.
    Jag vet inte hur det ska gå til att ta fram att hållbart underlag, och det verkar ingen annan veta heller, för då hade vi haft ett.

Det som ställer till det är att förutsättningarna inte är statiska, så jag är mer inne på att skapa möjligheter som tillåter snabba förändringar och som mer riktar sig till individ än helheten.

Snabbspåren t.ex, dom tycker jag är en alldeles utmärkt idé, nåt jag efterfrågat länge, fast aldrig kallat det snabbspår.

Vi behöver mycket mer av liknande möjligheter, då kan vi sortera ut åtgärder och insatser efter behov för de som kommer hit, och så glädjer det företag och andra som behöver arbetskraft.

• Världsmedborgare
    Ulltand skrev 2016-07-07 14:18:32 följande:
    Självklart behöves inte fler medborgare i landet liksom det inte behövs fler människor i världen. Vi kommer att få en växande skara äldre med det kan man inte lösa genom en konstant växande befolkning! Sedan kommer den ökande automationen och AI leda till att allt fler jobb görs av maskiner och smarta system. Situationen nu är helt annorlunda mot förr i tiden då det behövdes arbetskraft och invandring. Arbetslösheten i dag är skyhög bland utlandsfödda och den kommer bara att öka. Möjligen om C får genom sina förslag om att skapa en ny låglöne klass med påhittade servicejobb som man inte kan leva på. Ett samhälle vi inte vill ha!
    Och då vill jag veta villket ekonomiskt system du tänker dig ska fungera, för det vi har idag kan inte användas.

Så när du nu har framfört dina populistiska åsikter, så kanske du kan ge oss en hint om vår nya framtida ekonomi och alltså vilket ekonomiskt system du tänker vi ska kunna implementera dina åsikter på?
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-07-08 10:53:24 följande:

Skulle inte du sluta med hänvisningar och länkar?

Skrattande
    .

Nåja.

Faktum är att rapporten inte alls talar om några "60000". Om man läser rapporten.

Den visar på ett behov av riktad arbetskraftsinvandring som är max "nästan 10000 per år" fram till år 2024.

Detta oräknat att vi redan har 400000 arbetslösa som delvis kan skolas till bristyrken och dessutom oräknat effekter av effektiviseringar och därmed ett minskat behov av arbetskraft.

www.arbetsformedlingen.se/download/18.3fe14a9...

.
    Dagens invandring behövs inte för någon arbetskrafts skull.

Faktum är att vi behöver i princip ingen invandring överhuvudtaget.

Jag har sagt att jag unviker att länka, sluta är dina ord.

Eller så tolkar man så att AF säger att vi behöver en riktad arbetskraftsinvandring på 10.000, d.v.s personer som inte har med demografin att göra ö.h.t.
    Demografi och riktad arbetskraftsinvandring är inte samma sak, så du blandar ihop ett behov av arbetskraft som vi måste finna på något sätt, och hur vi ska se till att inte demografin snedvrids.

Om vi ska göra som du tycks anse, så behöver vi alltså ingen befolkningstillväxt, utan Sverige ska gå runt på utbildad arbetskraft som vi köper in från utlandet. 
    Det lär nog inte bli så lätt, så vi får nog även i fortsättningen lita på att folk skaffar barn och fylla på med antalet som saknas med frivillig invandring, och förstås även leta utomlands efter den arbetskraft vi utöver det måste skaffa fram.
    Även om det senare börjar bli väldigt dyrt, och dyrare kommer det att bli, för att inte tala om det onda öga vi drar på oss, när vi dränerar andra länder på sin utbildade arbetskraft, som dom betalat för att utbilda.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-07-09 02:06:58 följande:
    Det finns i alla fall mycket kompetenta personer som gjort goda försök. Även om det bara är beräkningar och till viss del antaganden grundade på relevant fakta så får man ju mer av en sanolik bild att gå på än de rena dömspekulatioiner AF gör.

Eftersom invandring ökar mängden arbetstillfällen är det inte alls säkert att invandringen kompenserar både för det och det behov av arbetskraft som hade funnits utan invandringens påverkan.

Jag tror vi kan vara överens om att det aldrig kommer att gå att hitta en lösning som fungera bra.
    Vi måste, tror jag, ha många lösningar som anpassas mer mot varje individ, och helst tillsammans med, och utifrån vad företag, facken och arbetsmarkanden efterfrågar.

Och dom ska vara flexibla, så att det inte fastnar i byråkartiskt tjafs eller andra regelverk.

Jag tror faktiskt dom största utmaningarna är att få makthavare och andra "förståsigpåare" släppa på sin makt och sin prestige.
    Det är alldeles för många som påstår sig ha lösningen, och alldeles för få som lyssnar på de som verkligen vill hjälpa till med att ge invandrare och andra arbetslösa chansen att komma in på arbetsmarknaden.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?