Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

Världsmedborgare skrev 2017-01-16 19:50:46 följande:

Dom kan göra som de kommuner som tagit sitt ansvar utan att gnälla, bygga tillfälliga bostäder med fullgod standard.
    Så bostadsproblemet är eg inget som helst problem, utan det är enbart viljan som saknas, och som sagt, rädslan för att väljarna ska svika dom vid nästa val.

Såklart bostadsbristen är ett problem ändå, var inte naivare än vanligt nu!

Jag tycker det luktar jävligt illa om prioritering i att lösa bostadsfrågan tar en vändning enbart när det är fråga om flyktingars behov, medan vi andra får fortsätta plågas av den.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2017-01-16 19:42:21 följande:
    Ja så kan det vara, antalet kanske ska sättas efter hur god ekonomi en kommun har.
    Fast då lär det "brinna" för de styrande i de kommuner som idag är de som gnäller mest.

Tyvärr, god ekonomi ensamt löser inte behov av bostäder, lokaler, mark att bygga på, kapacitetsutbyggnad av samhällstjänster och skolor, tillgänglig arbetskraft för dessa behov mm.
    I första hand måste redan tillgängliga resurser nyttjas fullt ut.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2017-01-17 08:25:36 följande:
    Det är ett problem som lätt kan lösas, vilket de kommuner som tagit sitt ansvar åxå har gjort eller gör just nu.
    Men du vill göra gällande, med din tolkning av ordet "problem", att det är ett problem som omöjliggör ett mottagande, men så är det inte.

Det finns lösningar, andra använder sig av dom.
    Så det är enbart dessa kommuners ovilja att ta emot flyktingar som gör bostäderna till ett större problem än vad det är.. , nåt måste dom ju ha för att hänga upp sitt agerande på.

Jag tycker att de som ö.h.t inte har nånstans att bo, ska stå först i kön
    Och det blir ju inte fler som får nånstans att bo, om det inte görs nåt alls.
    Så ställ i stället krav på kommunen att bygga bort det behov dom vet kan fylla permanenta bostäder.
    Och använd tillfälliga lösningar till det osäkra behovet av bostäder, så kommunen slipper riskera att stå med tomma hus, som dom sen tvingas betala dyrt för.
    -----------------
    Och en sak kan du vara säker på, kommunerna spelar med höga insatser, när dom vägrar följa beslut som fattats på regeringsnivå.
    För vad ska vi med en regering till, om beslut som tas av den, vägrar följas av kommunerna.

Det som händer får mig att tänka på vägbygget i Kina (ja just Kina av alla länder).
    Där en bred nästan helt färdigbyggd motorväg, har stoppats vid ytterväggen på ett hus, för att ägaren vägrar följa ett beslut om att riva huset där vägen ska dras.
    Och så har det varit under en längre tid nu, och ingen tycks veta vem som har rätten på sin sida, vem som har laglig rätt att fatta ett beslut, därför kan man heller inte riva byggnaden.

Och så blir det i Sverige åxå, om vi inte så fort som möjligt blir på det klara med vad en kommun kan motsätta sig, i frågor som är beslutade av en regering och som ska gälla för hela Sverige.
    Det är skillnad på att lösa problem och säga att de kan lösas, men lägga ansvaret på någon annan.
    I Sverige så river man inte andras fastigheter för att bygga utan man löser in dem och då är de statens att göra vad de vill med.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2017-01-17 20:26:26 följande:
    Vem lägger ansvaret på någon annan menar du?

Det vi talat om finns ingen annan att lägga ansvaret på, då frågan redan är rgelerad och beslutad om på regeringsnivå.
    Det är flyktingfrågan är en riksangelägenhet och därför har besluten fattats på regeringsnivå.
    Och regeringen har ingen att lägga ansvaret på, det inte finns någon högre upp att skyffla över problem på, och då blir vi såilla tvungna att lösa dom själva.

Men visst tycker jag att det borde ha skötts bättre i EU, men tyvärr finns det EU-länder, som likt några de svenska kommunerna vägrar att ta sitt ansvar.
    Men dom länder kommer att bestraffas, och det ska vi göra med kommunerna som smiter undan sitt ansvar åxå.
    Regeringen lägger ansvaret på kommuner, andra myndigheter och i förlängningen kommer mycket av konsekvenserna även på folk i allmänhet.

Ironiskt nog, moderater ute i kommunerna borde vara lyriska över att få ta tag i utmaningarna deras partikamrater i den förra regeringen skapade och likaså där c och mp sitter starka i kommunledningen... men icke!
  • Tom Araya

Klarsynt och faktabaserad ledarartikel från den 7/12 2015 som analyserar konsekvenserna av det allt för frikostiga flyktingmottagandet:

Ivar Arpi: Hur blir invandringen
    lönsam?

...

Forskarna Joakim Ruist och Joakim Flood, som skrivit ?Migration, en åldrande befolkning och offentliga finanser? (SOU 2015:95) som kom i fredags och är en del av Långtidsutredningen 2015, visar att det förmodligen är så att vi alla snarare kommer att behöva arbeta längre för att finansiera invandringen till Sverige. I nästan alla scenarier är invandringen en förlustaffär för de offentliga finanserna, visar de. Det scenario där invandringen blir lönsam är om man antar att utomeuropeiska invandrargrupper med låg sysselsättning höjer sin sysselsättning med 10 procentenheter och att hela befolkningen höjer sin pensionsålder med två år.

...

www.svd.se/hur-blir-invandringen-lonsam
  • Tom Araya
    Intenuigen skrev 2017-01-27 14:17:40 följande:
    Men snälla! Flera ledande moderater har uttalats-sig att för att få omkull fack och välfärden så måste man överbelasta den för att få bort dem ( alla USA ) Tom en sosse sa i fransk-media att vi precis då och där låg på gränsen får att klarar en bibehållen värlfärd, det va under sista åren när alliansen styrde.

Och nu fortsätter regeringen med samma invandringspolitik och lovar en anhöringsinvandring av sällan skådat slag. Vad tror du då händer? Det kostar faktist mycket pengar och skapar ganska stora problem att bygga om Sverige till ett mångkulturellt land och uber-liberalt land ,eller va vi nu ska bli när det ev fått igenom agenda 2030.

Ringer det någon klocka? När de som skulle ta över 40-talisternas jobb och få landet att blomstra, vipps behöver lätta låglönejobb ist.

Tom Gudrun satt i Almedalen och pratade om att i framtiden kommer några få vara rika och alla andra skulle vara egenföretagare med väldigt låga-löner och alla nickade instämmande.

Så vad är det du inte förstår?
    ...och hur gjorde regeringen Reinfeldt?
  • Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2017-01-27 17:03:03 följande:

Jag ser det som lite hemskt när man talar om pengar i samband med flyktingar. Det var väl tur att det inte var proriteringen när min mormor och morfar kom.övr Öresund för snart 75 år sedan. Hade SD styrt hade de väl blivit tillbakaskickade till det nazi ockuperade Danmark för vidare transport till något läger.

Idag är det 27 Jan. För 72 år sedan befriades det värsta dödslägtet från nazister. Minnesdagen för förintelsen offer. Jag tänker på min kära mormor som kom undan och på alla dem som mördades.

Man måste alltid ta med resursåtgång i allt man beslutar om, något annat är bara dumt, även om det känns kallt och cynsikt att väga människovärde mot andra värden. Om du tänker efter så gör man i princip alltid det. Att du inte uppfattar det så för läget som var när din mormor kom hit för 72 år sedan beror sannolikt på ett annat ekonomiskt system och att det inte kom i närheten så många flyktingar då som kommit under de senaste åren.
  • Tom Araya
    mia5678 skrev 2017-01-27 19:44:11 följande:

Låt säga att det kommer folk i medelåldern, ingen utbildning och kan inte ens svenska. Det är svårt att lära sig ett nytt språk när man inte längre är ung. Hur stor chans är det att dessa kan börja arbeta? Och hur stor risk är det att de för alltid måste bli försörjda?
    Min morfar jobbade sedan 14 års ålder. När han var 80 år fick han pengar när mormor gick bort, och köpte en fin lägenhet. Men han hade inte råd att bo kvar. Kommunen köpte lägenheten och just denna kategori fick flytta in.
    Varför fick inte morfar bo kvar, men de som aldrig skulle betala en krona i skatt fick flytta in. Är det rättvist???

Tyvärr är det så det funkar.

Jag har en bekant som efter lång tids sjukskrivning efter svår olycka hamnade i ekonomiskt trubbel. Soc ställde upp under några månader, men sedsan var det nej, trots uppgörelse med Arbetsförmedlingen om omskolning till nytt yrke. Personen fick sälja sin billiga lilla BR-etta och blev i princip bostadslös. Det finns inga riktlinjer och strävan efter att svenskar har ett hem i dagens Sverige.
  • Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2017-01-27 17:03:03 följande:

Jag ser det som lite hemskt när man talar om pengar i samband med flyktingar. Det var väl tur att det inte var proriteringen när min mormor och morfar kom.övr Öresund för snart 75 år sedan. Hade SD styrt hade de väl blivit tillbakaskickade till det nazi ockuperade Danmark för vidare transport till något läger.

Idag är det 27 Jan. För 72 år sedan befriades det värsta dödslägtet från nazister. Minnesdagen för förintelsen offer. Jag tänker på min kära mormor som kom undan och på alla dem som mördades.

Tom Araya skrev 2017-01-27 17:54:17 följande:
    Man måste alltid ta med resursåtgång i allt man beslutar om, något annat är bara dumt, även om det känns kallt och cynsikt att väga människovärde mot andra värden. Om du tänker efter så gör man i princip alltid det. Att du inte uppfattar det så för läget som var när din mormor kom hit för 72 år sedan beror sannolikt på ett annat ekonomiskt system och att det inte kom i närheten så många flyktingar då som kommit under de senaste åren.
    Låt oss säga att du har 500 kronor att spendera på behövande. Du kan välja att ge 10, 50, 100 eller 200 kronor eller vilken summa du vill till en behövande, men det kommer ju att påverka hur mycket du har kvar att ge nästa och nästa... Vem är värd mest?

• Tom Araya
    KillBill skrev 2017-01-27 20:41:24 följande:

Sverige är ett av världens rikaste länder. Vi har rekordhög tillväxt och arbetslösheten minskar. Vår statsskuld tillhör de lägsta i västvärlden och trots detta så valde vi att minska statsskulden i fjol med 56 miljarder kronor. Det är inte bristen på pengar som är problemet. Däremot så leder bostadsbrist och brist på exempelvis vårdpersonal att vi tvingas föra en restriktiv invandringspolitik. 

Såklart pengar är problem om man sparar på utgifter där behoven är stora, eller hur skulle du själv vilja beskriva det?
    Fanns pengar i oändlighet hade man kunnat göra vårdyrken och alla andra yrken i offentliga sektorn där behoven är stora så mycket mer attraktiva med högre löner.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?