Kung Markatta skrev 2015-12-10 15:00:30 följande:
Du får maila dina synpunkter om att vara dåligt påläst och att sakna bakgrundskunskap till den person som sa det och som jag citerade, dvs Handelsbankens chefsekonom Jan Häggström.
Och jag skickde dig en länk till varför, och vad som nu förhoppningsvis ska lösa det, så att vi inte ska forsätta med att göra de misstag som ligger till grund för de dålig resultat Sverige uppvisar.
För vi i Sverige har varit urusla på att ta tillvara den kompetens vi fått gratis genom invandringen, kanske sämst i hela Europa, det har varit ett oändligt tjafsande och mycket prat, men ingenting har på flera år hänt.
Och det är inte bara AF som klagat, utan även vanliga företag och bemanningsföretagen har klagat på att inte de som invandrat har kunnat nås, och det har så varit i flera år.
Vi har släng bort massor med kompetens, när folk fastnat i flyktingföräggningar och "åtgärder" som inte lett nånstans.
Du minns säkert Alliansen mantra under sina 8 år vid makten, om att invandrarna först måste lära sig svenska, innan dom kan bli tillgängliga för företag och den öppna arbetsmarknanden.
Det är det största skitpratet som en regering uppvisat, och som gjort att vi skeppat iväg massor med människor till andra länder.
Länder som England och Tyskland gladeligen tagit emot dessa välutbidade och kompetenta personer.
Och som skrattat åt idiotin med att stänga folk ute från arbete, med hänvinsning till bristande kunskaper i landets språk.
Våra företag och myndigheter har slitit sitt hår i förtvivlan, men ingen har lyssnat på dom, Alliansen slog dövörat till, och bara mässade på med sitt "måste lära sig svenska först".
Jag har lyssnat på bemanningsförtags seminarier, där man på ren svenska varit fullständigt rasande på att inte kunna få tillgång till invandrarna och själva få avgöra deras kunskaper och kompetens.
Och gemensamt för dom har alltid varit att "det finns många företag som inte efterfrågar goda kunskaper i svenska, utan yrkeskompetens är det primära".
Så det är mer än hög tid att vi nu lyssnar på dom som verkligen vet vad som efterfrågas och besitter den kunskapen, och nu ser till att våra politker den här gången nu gör rätt.
En regering ska vara ett serviceorgan till våra företag, myndigheter och för oss medborgare, och i sitta på några höga hästar och tala om vad andra ska göra, först då kan det bli rätt.